Konsumpcja stała się dla nas moralnością i na naszych oczach niszczy
podstawy człowieczeństwa, to jest równowagę między mitem a logosem, którą
utrzymywała myśl europejska od czasów greckich.
Jak pisze autor: „Tak jak społeczeństwo średniowieczne znajdowało
równowagę między konsumpcją a diabłem, tak nasze znajduje swoją między konsumpcją
a jej oskarżeniem”.
Jean Baudrillard (ur. 1929) – francuski socjolog i filozof kultury,
jeden z najoryginalniejszych krytyków globalizacji, obdarzony apokaliptyczną
wyobraźnią i rozpoznawalnym stylem. Zainteresowany społeczeństwem postindustrialnym i
kulturowymi skutkami rozwoju technik rzeczywistości wirtualnej, autor teorii symulakrów.
Teoretyk fotografii i fotograf. Po polsku ukazała się jego Ameryka (Sic! 1998), rozmowy
Przed końcem (Sic! 2001), Pakt jasności. O inteligencji Zła (Sic! 2005), Duch
terroryzmu. Requiem dla Twin Towers (Sic! 2005), O uwodzeniu (Sic! 2005), Symulakry i
symulacja (Sic! 2005), Wojny w Zatoce nie było (Sic! 2006) i W cieniu milczącej
większości (Sic! 2006).
Spis treści:
Część pierwsza
Formalna liturgia przedmiotu
Obfitość i pakiet
Drugstore
Parły 2
Magiczny status konsumpcji
Mit cargo
Skonsumowany obłęd katastrofy
Błędne koło wzrostu
Wydatki zbiorowe i redystrybucja
Szkody
Rachunkowość wzrostu albo mistyka PKB
Marnotrawstwo
Część druga
Teoria konsumpcji
Społeczna logika konsumpcji
Egalitarna ideologia dobrobytu
System przemysłowy i ubóstwo
Nowe podziały
Instytucja klasowa
Wymiar zbawienia
Zróżnicowanie i społeczeństwo wzrostu
Paleolit, czyli pierwsze społeczeństwo dobrobytu
Zarys teorii konsumpcji
Sekcja homo oeconomicus
Ruchliwość przedmiotów - ruchliwość potrzeb
Negacja rozkoszy
Analiza strukturalna?
Fun-system albo przymus rozkoszy
Konsumpcja jako wyłonienie i narzędzie kontrolowania
nowych sił wytwórczych
Logistyczna funkcja jednostki
Ego consumans
Personalizacja albo Najmniejsza Marginalna
Różnica (NMR)
To be or not to be myself
Przemysłowa produkcja różnic
Metakonsumpcja
Odróżnienie czy dostosowanie?
Kod i rewolucja
Modele strukturalne
Model męski i model kobiecy
Część trzecia
Środki masowego przekazu, seks i czas wolny
Kultura środków masowego przekazu
NEO albo anachroniczne wskrzeszenie
Recykling kulturowy
Tirlipot i automat do gier albo Najniższa Wspólna
Kultura (NWK)
Najmniejsze Wspólne Wielokrotności (NWW)
Kicz
Gadżet i ludyczność
Pop: sztuka konsumpcji?
Struktura przekazów
Medium is Message
Medium reklamowe
Pseudowydarzenie i neorzeczywistość
Poza prawdą i fałszem
Najpiękniejszy przedmiot konsumpcji - ciało
Tajemne klucze do waszego ciała
Funkcjonalne piękno
Funkcjonalny erotyzm
Zasada przyjemności i siła wytwórcza
Nowoczesna strategia ciała
Czy ciało jest rodzaju żeńskiego?
Medyczny kult "formy"
Obsesja na punkcie szczupłej sylwetki: "figura"
Sex Exchange Standard
Symbole i fantazmaty w obrębie reklamy
Zseksualizowana lalka
Dramat czasu wolnego, albo dlaczego nie można tracić czasu.
Mistyka troski
Społeczny transfer i macierzyńskie przeniesienie
Patos uśmiechu
Playtime albo parodia usług
Reklama i ideologia podarunku
Wystawa sklepowa
Społeczeństwo terapeutyczne
Ambiwalencja i terroryzm troski
Socjometryczna kompatybilność
Chęć sprawdzenia się a pragnienie akceptacji
("Werbung und Bewahrung")
Kult szczerości - funkcjonalna tolerancja
Anomia w społeczeństwach dobrobytu
Przemoc
Subkultura i wyrzeczenie się przemocy (non-violence)
Zmęczenie
Zakończenie
Współczesna alienacja, czyli koniec paktu z diabłem
Student z Pragi
Kres transcendencji
Widmo i spektrum
Konsumpcja skonsumowana
278 stron, oprawa miękka