HISTORIA WSPÓŁCZESNEJ PSYCHOLOGII
BENJAMIN L.T. wydawnictwo: PWN , rok wydania 2013, wydanie Icena netto: 59.90 Twoja cena 56,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Znakomite wprowadzenie w najważniejsze zagadnienia historii myśli
psychologicznej!
Autor w niezwykle przystępny sposób:
- omawia rozwój teorii i praktyki psychologicznej od czasów założenia
pierwszej eksperymentalnej pracowni psychologicznej;
- przybliża czasy psychologii przednaukowej;
- syntetycznie prezentuje główne nurty kształtujące się na świecie w
dziejach psychologii;
- przedstawia sylwetki znaczących osób w rozwoju psychologii oraz ich
osiągnięcia naukowe.
Podręcznik zawiera wiedzę zgodną ze standardami nauczania przedmiotu historia myśli
psychologicznej, tym samym pomaga zrozumieć czytelnikowi bogactwo i złożoność
współczesnej psychologii.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Psychologia przednaukowa
1.1. Psychologia potoczna
1.1.1. Frenologia
1.1.2. Fizjonomika
1.1.3. Mesmeryzm
1.1.4. Spirytualizm
1.1.5. Leczenie mentalne
1.2. Droga do filozofii umysłu
1.2.1. Brytyjski empiryzm
1.2.2. Szkocki realizm
1.2.3. Amerykańscy filozofowie umysłu
1.3. Walka o nową naukę
Rozdział 2. Fizjologia, psychofizyka i nauka o umyśle
2.1. Mózg i system nerwowy
2.1.1. Lokalizacja korowa
2.1.2. Specyfika funkcjonowania nerwów
2.1.3. Prędkość przewodzenia nerwowego
2.2. Fizjologia zmysłów
2.2.1. Widzenie barwne
2.2.2. Percepcja wysokości dźwięku
2.3. Psychofizyka
2.3.1. Badania Ernsta Webera
2.3.2. Psychofizyka Fechnera
Rozdział 3. Niemcy i narodziny nowej nauki
3.1. Lipskie laboratorium Wundta
3.1.1. Psychologia Wundta
3.1.2. Metody badawcze stosowane przez Wundta
3.1.3. Wundta Vólkerpsychologie
3.1.4. Uczniowie Wundta
3.2. Hermann Ebbinghaus i badanie pamięci
3.3. Psychologia aktów Franza Brentano
3.4. Carl Stumpf i psychologia tonu
3.5. Georg Elias Miiller i pamięć
3.6. Oswald Kiilpe i myślenie
Rozdział 4. Początki psychologii naukowej w Ameryce
4.1. William James jako psycholog
4.1.1. Jamesa "Zasady psychologii"
4.1.2. Studentka Jamesa: Mary Whiton Calkins
4.1.3. Filozofia i zjawiska psychiczne
4.2. G. Stanley Hali i profesjonalizacja psychologii
4.2.1. Nurt badań nad dzieckiem
4.2.2. Okres dojrzewania i psychologia genetyczna Halla
4.2.3. Psychoanaliza, religia, starzenie się
4.3. James McKeen Cattell: ambasador psychologii
4.3.1. Cattella testy zdolności umysłowych
4.3.2. Cattell jako redaktor czasopisma Science
4.4. Popularyzowanie nowej nauki
Rozdział 5. Wczesne nurty psychologiczne
5.1. Psychologia Titchenera
5.1.1. Strukturalizm
5.1.2. Introspekcja
5.1.3. Badania nad wrażeniami: psychologiczny układ okresowy
5.1.4. Pierwsza doktorantka Titchenera: Margaret Floy Washburn
5.1.4.1. Eksperymentatorzy
5.1.4.2. Podręczniki
5.2. Funkcjonalizm
5.2.1. Wpływy brytyjskie
5.2.2. Angell i psychologia funkcjonalna
5.2.3. Woodworth i psychologia dynamiczna
5.2.4. Psychologiczne dokonania funkcjonalistów
5.3. Spuścizna strukturalizmu i funkcjonalizmu
Rozdział 6. Narodziny amerykańskiej psychologii stosowanej
6.1. Początki psychologii klinicznej
6.1.1. Lightner Witmer i klinika psychologiczna
6.2. Psychologia biznesu
6.2.1. Psychologia reklamy
6.2.1.1. Walter D . Scott
6.2.1.2. Harry L. Hollingworth
6.2.2. Miinsterberg i wydajność pracy
6.2.3. Lilian Gilbreth i psychologia inżynieryjna
6.2.4. Nieakademicka psychologia biznesu
6.3. Doradztwo zawodowe
6.6.4. Testy inteligencji
6.5. Miinsterberg i psychologia sądowa
6.6. Nowy zawód: psycholog
Rozdział 7. Psychoanaliza
7.1. Wczesna edukacja Freuda
7.2. Josef Breuer i przypadek Anny O.
7.3. Psychoanaliza jako teoria normalnego umysłu
7.4. Psychoanaliza jako teoria nerwic
7.5. Psychoanaliza jako metoda
7.6. Psychoanaliza w Ameryce
7.7. Neofreudyści
7.7.1. Alfred Adler i psychologia indywidualna
7.7.2. Carl Jung i psychologia analityczna
7.7.3. Karen Horney
7.8. Niegasnąca popularność psychoanalizy
Rozdział 8. Behawioryzm
8.1. John Watson i narodziny behawioryzmu
8.1.1. Początki psychologii porównawczej
8.1.2. Watson i behawioryzm
8.1.3. Warunkowanie emocji
8.1.4. Watson na Uniwersytecie Johnsa Hopkinsa
8.1.5. Watson jako twórca behawioryzmu
8.1.6. Rozwój behawioryzmu
8.2. Neobehawioryzm
8.2.1. Tolman i behawioryzm kognitywny
8.2.2. Hull i behawioryzm hipotetyczno-dedukcyjny
8.2.3. Skinner i behawioryzm radykalny
8.3. Behawioryzm: uwagi końcowe
Rozdział 9. Nowy zawód: psycholog
9.1. Definicja zawodu
9.2. Doświadczenia z czasów I wojny światowej
9.3. Wczesne prace organizacyjne
9.4. Rola diagnozy psychologicznej
9.5. Psychologia kliniczna
9.6. Psychologia przemysłowa i organizacji
9.7. Psychologia szkolna
9.8. Doradztwo psychologiczne
9.9. Współczesny zawód
Rozdział 10. Psychologia działań i przemian społecznych
10.1. Psychologia różnic płciowych
10.1.1. Helen Bradford Thompson (Woolley)
10.1.2. Leta Stetter Hollingworth
10.2. Kurt Lewin i badania zaangażowane społecznie
10.3. Psychologia rasowa
10.3.1. Różnice rasowe w zakresie inteligencji
10.3.2. Psychologia a szkolna desegregacja
10.4. Uwagi końcowe
Rozdział 11. Psychologia poznawcza
11.1. Psychologia Gestalt
11.2. Bartlett i umyst konstruktywny
11.3. Narodziny współczesnej psychologii poznawczej
11.3.1. Karl Lashley i Hizon Symposium
11.3.2. Metafory komputerowe
11.3.3. Pionierzy z lat 50. XX w.: Bruner, Brown, Chomsky, Miller
11.3.4. Nadanie nazwy dyscyplinie
11.4. Czy była jakaś rewolucja?
Zakończenie
Bibliografia
Bibliografia przekładów i prac polskich autorów na temat współczesnej historii
psychologii
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
396 stron, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- PSYCHOLOGIA. PODEJŚCIA ORAZ KONCEPCJE TAVRIS C. WADE C.
- HISTORIA WSPÓŁCZESNEJ MYŚLI PSYCHOLOGICZNEJ.OD WUNDTA DO CZASÓW NAJNOW STACHOWSKI R.
- WPROWADZENIE DO PSYCHOLOGII WADELEY A. BIRCH A. MALIM T.
- DLACZEGO ZEBRY NIE MAJĄ WRZODÓW? PSYCHOFIZJOLOGIA STRESU SAPOLSKY R.M.
- PSYCHOLOGIA KLUCZOWE KONCEPCJE T.1 [ OPRAWA TWARDA ] ZIMBARDO P.G. JOHNSON R.L. MCCANN V.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|