cena netto + 5% vat.
Niniejsza książka stara się odpowiedzieć na pytanie, jak żyć, aby
być szczęśliwym.
Czytelnik dowiaduje się nie tylko, jak udzielić pomocy samemu sobie w
trudnych chwilach życia, ale również jak pomóc innym w podejmowaniu właściwych
działań i osiągnięciu szczęścia.
Zdaniem autorki kluczem do zrozumienia człowieka znajdującego się w sytuacji
problemowej jest poznanie świata jego życia, czyli całości możliwych horyzontów
doświadczenia, a także dotarcie do jego indywidualnego świata znaczeń. Książka
zawiera poglądy słynnych psychologów, pedagogów i filozofów na temat wspomagania
rozwoju oraz liczne przykłady sytuacji, w których pomoc wspomagającego okazała się
skuteczna i doprowadziła do rozwiązania problemu, uratowała przed depresją bądź
rozpadem małżeństwa.
Jest adresowana przede wszystkim do psychologów i studentów psychologii,
specjalistów z dziedziny nauk społecznych i medycznych, a także do osób niezwiązanych
zawodowo z pomaganiem, które interesują się zagadnieniami z zakresu psychologii lub
pedagogiki.
Od Autorki
Wprowadzenie - refleksje wokół wspomagania rozwoju
1.Teoretyczne ramy psychologii wspomagania rozwoju
1.1.Przedmiot psychologii wspomagania rozwoju
1.2.Uwikłania semantyczne pojęcia "wspomaganie rozwoju"
1.3."Wspomaganie rozwoju" i pojęcia pokrewne
1.4.Uzasadnienie podejścia humanistycznego
1.5.Tendencje w pojmowaniu rozwoju a jego wspomaganie
1.6.Główne tezy
2.Świat życia człowieka
2.1.Działalność człowieka w świecie
2.2.Czym jest działalność?
2.3.Wartości w życiu społecznym
2.4.Różnice w postrzeganiu świata
2.5.Czas jako wymiar życia społecznego
2.6.Technologie informacyjne w świecie życia człowieka
2.7.Krytyka współczesnego świata
2.8.Podsumowanie
3.Model wspomagania rozwoju
3.1.Istota i ukierunkowanie oddziaływań
3.2.Koncepcja życia
3.2.1.Podejście przyrodnicze
3.2.2.Podejście humanistyczne
3.3.Relacyjność świata a koncepcja życia
3.4.Podsystemy koncepcji życia
3.4.1.Wiedza o życiu
3.4.2.Wartości - ukierunkowanie drogi życiowej
3.4.3.Cele życiowe
3.4.4.Programy realizacji celów życiowychv
3.4.5.Stosunek do własnej osoby
3.4.6.Ustosunkowanie do innych
3.4.7.Kontrola moralna działań
3.4.8.Perspektywa czasu
3.4.9.Heurystyki globalnego osądu życia
3.5.Wspomaganie rozwoju a koncepcja życia
3.5.1.Model współzależności
3.5.2.Sprawdzanie modelu
3.6.Model wspomagania a osobowość
3.7.Podsumowanie
4.Problem życiowy - człowiek żyjący problemami życia
4.1.Problem życiowy - jego źródła i znaczenie
4.2.Kontinuum dobro - zło i problemy życiowe
4.3.Rodzaje problemów
4.3.1.Symptom
4.5.Podsumowanie
5.Rozwiązywanie problemów
5.1.Poznanie i rozumienie
5.1.1.Poznanie wyjaśniające i interpretacyjne
5.1.2.Hermeneutyczne aspekty dyskursu
5.1.3.Fazy procesu heurystycznego w rozwiązywaniu problemów
5.1.4.Wątpliwości
5.2.Przykład rozwiązywania problemu
5.3.Problemy wychowawcze - zrozumieć świat życia dziecka
5.4.Rozwiązywalność problemów
5.5.Wartość nadziei
5.6.Podsumowanie
6.Jak pomóc samemu sobie, czyli "ze stoickim spokojem"
6.1.Wprowadzenie
6.2.Marek Aureliusz - zrozumieć świat życia sprzed dwóch tysięcy lat
6.2.1.Znane fakty historyczne
6.2.2.Osoby znaczące i wpływy edukacyjne
6.2.3.Koncepcja życia - wybrane myśli
6.2.4.Rozmyślania a upływ czasu - kilka uwag końcowych
Słownik ważniejszych terminów
Bibliografia
Indeks osobowy
344 stron, oprawa twarda