Jest to drugie wydanie monumentalnego dzie³a Maxa Webera Socjologia
religii. Etyka gospodarcza religii ¶wiatowych.
Poprzednie trzy tomy zosta³y zebrane w jednym du¿ym zbiorze.
W dziele tym Weber analizuje religie ¶wiatowe przede wszystkim w
perspektywie okre¶lonych systemów doktrynalno-etycznych, które s± zwrotnie powi±zane
ze struktur± spo³eczn±.
Z jednej strony okre¶lone, najczê¶ciej najbardziej znacz±ce warstwy
spo³eczne, s± no¶nikami okre¶lonych idei religijnych, warunkuj±c w ten sposób ich
powodzenie i rozwój. Z drugiej owe idee kszta³tuj± kulturê i ¿ycie codzienne
spo³eczeñstw, w których funkcjonuj±, stanowi±c legitymizacjê w³adzy politycznej,
realiów ekonomicznych, po³o¿enia spo³ecznego okre¶lonych warstw.
Spis tre¶ci:
Zdzis³aw Krasnodêbski - Max Weber i jego analiza religii ¶wiatowych
Andrzej Szyjewski - Czy Weber by³ religioznawc±?
Od wydawcy
CZÊ¦Æ I: TAOIZM I KONFUCJANIZM
I. Pod³o¿e socjologiczne. A. Miasto, ksi±¿ê i Bóg
System monetarny 11 - Miasta i gildie 20 - Administracja ksi±¿êca i koncepcja Boga w
porównaniu z Azj± Przedni± 27 - Charyzmatyczna i kap³añska pozycja w³adcy
centralnego 35
II. Pod³o¿e socjologiczne. B. Pañstwo feudalne i prebendalne
Dziedzicznie charyzmatyczny charakter systemu lennego 39 - Odbudowa jednolitego pañstwa
biurokratycznego 46 - Rz±d centralny i lokalni urzêdnicy 51 - Ciê¿ary publiczne:
pañstwo podatków i pañszczyzny 55 - Warstwa urzêdnicza i rycza³towanie podatków 59
III.Pod³o¿e socjologiczne. C. Administracja i ustrój agrarny Ustrój feudalny i
fiskalny 65 - Organizacja wojska i próba reform Wang Anshi 71 - Fiskalna ochrona
ch³opów i jej nastêpstwa dla ustroju agrarnego 77
IV. Pod³o¿e socjologiczne: D. Samorz±d, prawo i kapitalizm
Brak kapitalistycznych stosunków zale¿no¶ci 83 - Organizacja rodowa 86 - Samorz±d
wiejski 88 Powi±zanie stosunków gospodarczych z rodem 92 - Patrymonialna struktura prawa
95
V. Stan literatów
Rytualistycznie i administracyjnotechnicznie zorientowany charakter chiñskiego humanizmu.
Zwrot ku pacyfizmowi 99 - Konfucjusz 103 - Rozwój systemu egzaminów 105 - Miejsce
wychowania konfucjañskiego w¶ród socjologicznych typów wychowania 108 - Stanowy
charakter warstwy literatów. Honor feuda³ów i scholarów 115 - Idea³ gentlemana 116 -
Szacunek otaczaj±cy urzêdników 118 -
Pogl±dy na politykê gospodarcz± 121 - Polityczni przeciwnicy literatów: su³tanizm i
eunuchowie 123
VI. Konfucjañska orientacja ¿ycia
Biurokracja i hierokracja 125 - Brak prawa naturalnego i formalnej logiki prawa 128 - Brak
my¶lenia kategoriami nauk przyrodniczych 130 - Istota konfucjanizmu 132 - Nieobecno¶æ
metafizyki i wewn±trz¶wiatowo¶æ 133 - Podstawowe pojêcie "stosowno¶ci" 135
- Szacunek (xiao) 135 - Pogl±dy gospodarcze i niechêæ wobec specjalizacji zawodowej 137
- Idea³ gentlemana 137 - Znaczenie klasyków 140 - Historyczny rozwój ortodoksji 140 -
Patetyzm dawnego konfucjanizmu 141 - Pacyfistyczny charakter konfucjanizmu 144
VII.Ortodoksja i heterodoksja (taoizm)
Doktryna i rytua³ w Chinach 145 - Anachoreci i Laozi 148 - Tao i mistyka 149
- Praktyczne konsekwencje mistyki 149 - Rozbie¿no¶ci pomiêdzy szko³ami orto
doksyjnymi i heterodoksyjnymi 150 - Makrobiotyka taoistyczna 157 - Hierokracja
taoistyczna 158 - Ogólna pozycja buddyzmu w Chinach 160 - Racjonalna syste-
matyzacja magii 161 - Etyka taoizmu 166 - Tradycjonalistyczny charakter chiñskiej etyki
ortodoksyjnej i heterodoksyjnej 167 - Sekty i prze¶ladowania heretyków w Chinach 173 -
Powstanie Tajpingów 176 - Rezultat procesów rozwojowych 181
VIII.Rezultat: Konfucjanizm i purytanizm
Dygresja: Teoria stopni i kierunków religijnego odrzucenia ¶wiata
Sens racjonalnej konstrukcji motywów odrzucenia ¶wiata 199 - Typologia ascezy i mistyki
200 - Kierunki odrzucenia ¶wiata: sfera ekonomiczna, polityczna, estetyczna, erotyczna,
intelektualna 202 - Stopnie odrzucenia ¶wiata 218 - Trzy racjonalne formy teodycei 223
Literatura
Glosariusz
CZÊ¦Æ II: HINDUIZM I BUDDYZM
I. Hinduistyczny system spo³eczny
Indie i ogólna pozycja hinduizmu 241 - Charakter propagandy hinduizmu 245 - Doktryna i
ryt w hinduizmie 253 - Pozycja Wed w hinduizmie 257 - Pozycja braminów i istota kasty w
porównaniu z "plemieniem", "cechem" i "stanem" 259 -
Hierarchia spo³eczna kast w ogólno¶ci 269 - Pozycja rodu w porównaniu z kast± 272 -
G³ówne grupy kast 277 - Rodzaje kast i rozpad kast 311 - Dyscyplina kastowa 315 - Kasty
i tradycjonalizm 318 - Znaczenie religijne porz±dku kastowego 323 - Warunki historyczne
rozwoju kast w Indiach 327
II. Ortodoksyjne i heterodoksyjne doktryny zbawienia indyjskich intelektualistów
Antyorgiastyczny i rytualistyczny charakter bramiñskiej religijno¶ci - porównanie z
greck± i z konfucjañsk± warstw± intelektualistów 335 - Dharma i nieobecno¶æ
croblemu prawa naturalnego 339 - Wiedza, asceza i mistyka w Indiach 343 - Sramana i
bramiñska asceza 349 - Bramiñskie pi¶miennictwo i nauka w Indiach 354 - Technika
zbawcza (joga) i rozwój filozofii religii 357 - Ortodoksyjne doktryny zbawienia 360 -
Doktryna zbawienia i etyka zawodowa w Bhagawadgicie 374 - Hcterodoksyjna soteriologia
dostojnych mnichów zawodowych: 1. D¿inizm 382 - 2. Wczesny buddyzm 392
III. Azjatycka religijno¶æ sekt i zbawiciela
Ogólne powody transformacji wczesnego buddyzmu 415 - Król A¶oka 418 - Mahajana 423 -
Misja: 1. Cejlon i Indochiny 434 - 2. Chiny 440 - 3. Korea 444 - 4. Japonia 445 - 5. Azja
¦rodkowa: lamaizm 454 - Restauracja ortodoksyjna
w Indiach. Ogólny charakter 458 - Siwaizm i kult lingamu 466 - Wisznuizm i pobo¿no¶æ
bhakti 472 - Sekty i guru 482 - Ogólny charakter azjatyckiej religijno¶ci 490
Literatura
Glosariusz
CZÊ¦Æ III: STARO¯YTNY JUDAIZM
Przedmowa do tomu trzeciego
I. Izraelska federacja i Jahwe
Uwagi wstêpne: problematyka socjologiczna historii religii ¿ydowskiej 537 - Warunki
ogólnohistoryczne i klimatyczne 538 - Beduini 543 - Miasta i gibborim 545 - Izraelscy
rolnicy 552 - Gerim i etyka patriarchów 557 - Prawo spo³eczne izraelskich kodeksów
prawnych 585 - Berith 592 - Zwi±zek jahwistyczny i jego organy 597 - ¦wiêta wojna,
obrzezanie, nazirejczycy i newiim 601 - Recepcja i charakter zwi±zkowego boga wojny 515 -
Kulty niejahwistyczne 634 - Szabat 641 - Baal i Jahwe. Idole i Arka 645 - Ofiara i pokuta
650 - Lewici i Tora 656 - Rozwój kap³añstwa i kultowego monopolu Jerozolimy 659 - Walka
jahwizmu z orgiastyk± 668 - Izraelscy intelektuali¶ci i kultury s±siednie 672. - Magia
i etyka 689 - Mitologemy i eschatologie 693 - Etyka w okresie przed wygnaniem i jej
zwi±zki z etyk± s±siaduj±cych kultur 700.
II. Powstanie ¿ydowskiego narodu pariasów
Profetyzm przed wygnaniem. Polityczna orientacja profetyzmu przed wygnaniem 721 -
Psychologiczna i socjologiczna charakterystyka proroków Pisma 728 - Etyka i teodycea
proroków 741 - Eschatologia i prorocy 757 - Powstanie izolacji rytualnej i dualizm
moralno¶ci wewnêtrznej i zewnêtrznej 765 - Diaspora, Ezechiel i Deutro-Izajasz 783 -
Kap³ani i restauracja wyznania po powrocie z wygnania 797
Dodatek. Faryzeusze
Faryzeizm jako religijno¶æ sekciarska 797 - Rabini 801 - Doktryna i etyka fary-zejskiego
judaizmu 807 - Essenizm i jego zwi±zek z nauk± Jezusa 810 - Wzrastaj±ca izolacja
rytualna ¿ydów 814 - Prozelityzm w diasporze 818 - Propaganda aposto³ów
chrze¶cijañstwa 821
Literatura
Glosariusz
Indeks
896 stron, B5, oprawa twarda