ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 115.50 109,73   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

SOCJOLOGIA RELIGII ETYKA GOSPODARCZA RELIGII ŚWIATOWYCH


WEBER M.

wydawnictwo: NOMOS , rok wydania 2006, wydanie II

cena netto: 115.50 Twoja cena  109,73 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Jest to drugie wydanie monumentalnego dzieła Maxa Webera Socjologia religii. Etyka gospodarcza religii światowych.

Poprzednie trzy tomy zostały zebrane w jednym dużym zbiorze.

W dziele tym Weber analizuje religie światowe przede wszystkim w perspektywie określonych systemów doktrynalno-etycznych, które są zwrotnie powiązane ze strukturą społeczną.

Z jednej strony określone, najczęściej najbardziej znaczące warstwy społeczne, są nośnikami określonych idei religijnych, warunkując w ten sposób ich powodzenie i rozwój. Z drugiej owe idee kształtują kulturę i życie codzienne społeczeństw, w których funkcjonują, stanowiąc legitymizację władzy politycznej, realiów ekonomicznych, położenia społecznego określonych warstw.


Spis treści:

Zdzisław Krasnodębski - Max Weber i jego analiza religii światowych
Andrzej Szyjewski - Czy Weber był religioznawcą?

Od wydawcy

CZĘŚĆ I: TAOIZM I KONFUCJANIZM

I. Podłoże socjologiczne. A. Miasto, książę i Bóg
System monetarny 11 - Miasta i gildie 20 - Administracja książęca i koncepcja Boga w porównaniu z Azją Przednią 27 - Charyzmatyczna i kapłańska pozycja władcy centralnego 35

II. Podłoże socjologiczne. B. Państwo feudalne i prebendalne
Dziedzicznie charyzmatyczny charakter systemu lennego 39 - Odbudowa jednolitego państwa biurokratycznego 46 - Rząd centralny i lokalni urzędnicy 51 - Ciężary publiczne: państwo podatków i pańszczyzny 55 - Warstwa urzędnicza i ryczałtowanie podatków 59

III.Podłoże socjologiczne. C. Administracja i ustrój agrarny Ustrój feudalny i fiskalny 65 - Organizacja wojska i próba reform Wang Anshi 71 - Fiskalna ochrona chłopów i jej następstwa dla ustroju agrarnego 77

IV. Podłoże socjologiczne: D. Samorząd, prawo i kapitalizm
Brak kapitalistycznych stosunków zależności 83 - Organizacja rodowa 86 - Samorząd wiejski 88 Powiązanie stosunków gospodarczych z rodem 92 - Patrymonialna struktura prawa 95

V. Stan literatów
Rytualistycznie i administracyjnotechnicznie zorientowany charakter chińskiego humanizmu. Zwrot ku pacyfizmowi 99 - Konfucjusz 103 - Rozwój systemu egzaminów 105 - Miejsce wychowania konfucjańskiego wśród socjologicznych typów wychowania 108 - Stanowy charakter warstwy literatów. Honor feudałów i scholarów 115 - Ideał gentlemana 116 - Szacunek otaczający urzędników 118 -
Poglądy na politykę gospodarczą 121 - Polityczni przeciwnicy literatów: sułtanizm i eunuchowie 123

VI. Konfucjańska orientacja życia
Biurokracja i hierokracja 125 - Brak prawa naturalnego i formalnej logiki prawa 128 - Brak myślenia kategoriami nauk przyrodniczych 130 - Istota konfucjanizmu 132 - Nieobecność metafizyki i wewnątrzświatowość 133 - Podstawowe pojęcie "stosowności" 135 - Szacunek (xiao) 135 - Poglądy gospodarcze i niechęć wobec specjalizacji zawodowej 137 - Ideał gentlemana 137 - Znaczenie klasyków 140 - Historyczny rozwój ortodoksji 140 - Patetyzm dawnego konfucjanizmu 141 - Pacyfistyczny charakter konfucjanizmu 144

VII.Ortodoksja i heterodoksja (taoizm)
Doktryna i rytuał w Chinach 145 - Anachoreci i Laozi 148 - Tao i mistyka 149
- Praktyczne konsekwencje mistyki 149 - Rozbieżności pomiędzy szkołami orto
doksyjnymi i heterodoksyjnymi 150 - Makrobiotyka taoistyczna 157 - Hierokracja
taoistyczna 158 - Ogólna pozycja buddyzmu w Chinach 160 - Racjonalna syste-
matyzacja magii 161 - Etyka taoizmu 166 - Tradycjonalistyczny charakter chińskiej etyki ortodoksyjnej i heterodoksyjnej 167 - Sekty i prześladowania heretyków w Chinach 173 - Powstanie Tajpingów 176 - Rezultat procesów rozwojowych 181

VIII.Rezultat: Konfucjanizm i purytanizm
Dygresja: Teoria stopni i kierunków religijnego odrzucenia świata
Sens racjonalnej konstrukcji motywów odrzucenia świata 199 - Typologia ascezy i mistyki 200 - Kierunki odrzucenia świata: sfera ekonomiczna, polityczna, estetyczna, erotyczna, intelektualna 202 - Stopnie odrzucenia świata 218 - Trzy racjonalne formy teodycei 223
Literatura
Glosariusz

CZĘŚĆ II: HINDUIZM I BUDDYZM

I. Hinduistyczny system społeczny
Indie i ogólna pozycja hinduizmu 241 - Charakter propagandy hinduizmu 245 - Doktryna i ryt w hinduizmie 253 - Pozycja Wed w hinduizmie 257 - Pozycja braminów i istota kasty w porównaniu z "plemieniem", "cechem" i "stanem" 259 - Hierarchia społeczna kast w ogólności 269 - Pozycja rodu w porównaniu z kastą 272 - Główne grupy kast 277 - Rodzaje kast i rozpad kast 311 - Dyscyplina kastowa 315 - Kasty i tradycjonalizm 318 - Znaczenie religijne porządku kastowego 323 - Warunki historyczne rozwoju kast w Indiach 327

II. Ortodoksyjne i heterodoksyjne doktryny zbawienia indyjskich intelektualistów
Antyorgiastyczny i rytualistyczny charakter bramińskiej religijności - porównanie z grecką i z konfucjańską warstwą intelektualistów 335 - Dharma i nieobecność croblemu prawa naturalnego 339 - Wiedza, asceza i mistyka w Indiach 343 - Sramana i bramińska asceza 349 - Bramińskie piśmiennictwo i nauka w Indiach 354 - Technika zbawcza (joga) i rozwój filozofii religii 357 - Ortodoksyjne doktryny zbawienia 360 - Doktryna zbawienia i etyka zawodowa w Bhagawadgicie 374 - Hcterodoksyjna soteriologia dostojnych mnichów zawodowych: 1. Dżinizm 382 - 2. Wczesny buddyzm 392

III. Azjatycka religijność sekt i zbawiciela
Ogólne powody transformacji wczesnego buddyzmu 415 - Król Aśoka 418 - Mahajana 423 - Misja: 1. Cejlon i Indochiny 434 - 2. Chiny 440 - 3. Korea 444 - 4. Japonia 445 - 5. Azja Środkowa: lamaizm 454 - Restauracja ortodoksyjna
w Indiach. Ogólny charakter 458 - Siwaizm i kult lingamu 466 - Wisznuizm i pobożność bhakti 472 - Sekty i guru 482 - Ogólny charakter azjatyckiej religijności 490
Literatura
Glosariusz

CZĘŚĆ III: STAROŻYTNY JUDAIZM
Przedmowa do tomu trzeciego

I. Izraelska federacja i Jahwe
Uwagi wstępne: problematyka socjologiczna historii religii żydowskiej 537 - Warunki ogólnohistoryczne i klimatyczne 538 - Beduini 543 - Miasta i gibborim 545 - Izraelscy rolnicy 552 - Gerim i etyka patriarchów 557 - Prawo społeczne izraelskich kodeksów prawnych 585 - Berith 592 - Związek jahwistyczny i jego organy 597 - Święta wojna, obrzezanie, nazirejczycy i newiim 601 - Recepcja i charakter związkowego boga wojny 515 - Kulty niejahwistyczne 634 - Szabat 641 - Baal i Jahwe. Idole i Arka 645 - Ofiara i pokuta 650 - Lewici i Tora 656 - Rozwój kapłaństwa i kultowego monopolu Jerozolimy 659 - Walka jahwizmu z orgiastyką 668 - Izraelscy intelektualiści i kultury sąsiednie 672. - Magia i etyka 689 - Mitologemy i eschatologie 693 - Etyka w okresie przed wygnaniem i jej związki z etyką sąsiadujących kultur 700.

II. Powstanie żydowskiego narodu pariasów
Profetyzm przed wygnaniem. Polityczna orientacja profetyzmu przed wygnaniem 721 - Psychologiczna i socjologiczna charakterystyka proroków Pisma 728 - Etyka i teodycea proroków 741 - Eschatologia i prorocy 757 - Powstanie izolacji rytualnej i dualizm moralności wewnętrznej i zewnętrznej 765 - Diaspora, Ezechiel i Deutro-Izajasz 783 - Kapłani i restauracja wyznania po powrocie z wygnania 797

Dodatek. Faryzeusze
Faryzeizm jako religijność sekciarska 797 - Rabini 801 - Doktryna i etyka fary-zejskiego judaizmu 807 - Essenizm i jego związek z nauką Jezusa 810 - Wzrastająca izolacja rytualna żydów 814 - Prozelityzm w diasporze 818 - Propaganda apostołów chrześcijaństwa 821
Literatura
Glosariusz
Indeks


896 stron, B5, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2025