Jestem uczniem Alaina Touraine’a i zosta³em ukszta³towany zgodnie z idea
g³osz±c±, ¿e sercem ¿ycia spo³ecznego, tym co jest w nim decyduj±ce i centralne,
s± ruchy spo³eczne. A wiêc tym, co dobre, jest ruch spo³eczny. Tymczasem zda³em sobie
sprawê, ¿e znaczna czê¶æ moich prac, choæ nie wszystkie oczywi¶cie, odnosi siê do
przeciwieñstwa dobra. Jestem socjologiem z³a lub nieszczê¶cia, rasizmu, antysemityzmu,
przemocy, terroryzmu. Gdybym mia³ wiêc zdefiniowaæ najsilniejsze aspekty mojej pracy,
to by³aby to refleksja nad z³em jako przeciwieñstwem dobra, gdy¿ jestem oczywi¶cie po
stronie dobra.
fragment wywiadu z Michelem Wieviork±, s. XV
Spis tre¶ci:
Robert Pyka, Jacek Wódz, Socjolog jako zaanga¿owany uczestnik debaty publicznej.
Dialektyka roli wspó³czesnego socjologa w ujêciu Michela Wieviorki
Bohdan Ja³owiecki, Kilka tematów z „lekcji socjologii” Michela Wieviorki
Michel Wieviorka, Wprowadzenie do polskiego wydania Dziewiêciu
wyk³adów z socjologii
Wstêp
Przemiana
Przestrzeñ i czas
Osoba i ¶wiat
Konflikt i przemoc
czê¶æ pierwsza
1. Krytyka Podmiotu
Miejsce Podmiotu
Powrót Podmiotu
Autonomia podmiotu
Dwie koncepcje Podmiotu
Ciemna strona
Podmiot a nie¶wiadomo¶æ
Podmiot a nowoczesno¶æ
2. My¶leæ globalnie
Czysta ekonomia
Globalne i lokalne
„Wspólnoty wyobra¿one” w czasach globalizacji kulturowej
Spór o transnarodowo¶æ
Reinstytucjonalizacja ¶wiata
Koniec globalizacji?
3. Zaanga¿owanie socjologiczne
Intelektuali¶ci i „profesjonali¶ci”
Strukturalizm i ekspertyza
Strukturalizm
Ekspertyza
W stronê drugiego z³otego wieku nauk spo³ecznych
Koniec z polityczn± koncepcj± zaanga¿owania socjologicznego
Podnie¶æ poziom wiedzy ogó³u
Wspólne wytwarzanie wiedzy
czê¶æ druga
4. Po nowych ruchach spo³ecznych
Ruch robotniczy
Ramy pañstwa narodowego
Dominacja
Dzia³anie czysto spo³eczne
Od ruchu spo³ecznego do dzia³ania politycznego
Podmiot spo³eczny
„Nowe ruchy spo³eczne”
Te same ramy pañstwa narodowego
Trudniej identyfikowalny przeciwnik spo³eczny
Silny ³adunek kulturowy
Inny stosunek do polityki
Podmiot kulturowy
Ruchy globalne
Os³abione ramy pañstwa narodowego
Uznanie
Centralne miejsce kultury
Inny stosunek do polityki
Podmiot ani polityczny, ani spo³eczny ani kulturowy
Antyruchy spo³eczne
Dwie twarze ruchu spo³ecznego
Antyruchy globalne
5. Wielokulturowo¶æ: ró¿nice w ró¿nicach
Debata wokó³ wielokulturowo¶ci
Napiêcia
Wewn±trz i na zewn±trz
Jednostka i system
Reprodukcja i produkcja
Cztery zdobycze nauk spo³ecznych
To¿samo¶ci zbiorowe i indywidualizm
Kulturowe i spo³eczne
Trzy rejestry
Era ofiar
Punkt zwrotny
Zmiana ram [odniesienia]
Kultura i polityka: piêæ konfiguracji, plus jedna
Logika reprodukcji
W stronê umiarkowanej wielokulturowo¶ci?
Nomadyzm
Diaspory
Metyzacja
Podmiot bez zakotwiczenia
6. Historia, naród, spo³eczeñstwo
Historia i naród we Francji
Historia i rozum
Historia przywo³ywana
Wp³yw pamiêci na historiê
Konflikty pamiêci
Perspektywy historii
czê¶æ trzecia
7. Wyj¶æ z przemocy
Podmiot i przemoc
Obiektywizm i subiektywizm
Klasyczne podej¶cia
Podmiot przemocy
Przemoc i globalizacja
Koniec zimnej wojny
Wyj¶cie z epoki industrialnej
Wyj¶cie z przemocy: perspektywa ofiar
Trzy rejestry
W obliczu potrójnej destrukcji
Uznanie w globalnym ¶wiecie
W obliczu sprawcy przemocy: polityki Podmiotu?
8. Globalny terroryzm
„Brudny” temat
Pojêcie terroryzmu
Terroryzm klasyczny
Terroryzm globalny
Podmiotowo¶æ ofiar i sprawców
9. Powrót rasizmu
Pierwsze zmiany: od lat siedemdziesi±tych do dziewiêædziesi±tych
Rasizm instytucjonalny
Czas rasizmu „kulturowego”
Dyskryminacja i urasowienie
W obliczu dyskryminacji
Poznaæ zró¿nicowanie
Rasizm globalny
Rasizm i historia
Zakoñczenie
Bibliografia
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
236 stron, Format: 16.0x24.0cm, oprawa twarda