| 
  
 ŚWIADOMOŚĆ PEDAGOGICZNA WSPÓŁCZESNYCH RODZICÓW ORAZ JEJ ŹRÓDŁA
 WESOŁOWSKA P.  wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 38.15  Twoja cena  36,24 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Świadomość
pedagogiczna współczesnych rodziców oraz jej
źródła 
  Opracowanie
stanowi swego rodzaju diagnozę stanu aktualnego w zakresie wiedzy i
przekonań rodziców na temat wychowania oraz opieki w
świecie, w którym powszechne, jednorodne normy dotyczące
pożądanych sposobów postępowania wychowawczego i
opiekuńczego wobec dziecka (przekazywane najczęściej przez starsze
pokolenia) nie są już niepodważalnymi i jedynie słusznymi, a dostęp do
wiedzy jest praktycznie nieograniczony. 
 
 Autorka przedstawia założenia teoretyczne problemu
świadomości oraz świadomości pedagogicznej, zagadnienie wychowania i
opieki, opisuje kontekst kulturowy oraz społeczno-polityczny, w jakim
kształtuje się świadomość pedagogiczna polskich rodziców.
Wskazuje źródła świadomości pedagogicznej oraz możliwości
jej wspierania i rozwijania, a także podsumowuje zrealizowane
dotychczas badania dotyczące tego problemu i przedstawia wyniki badań
własnych, które wskazują, że duża część rodziców
posiada trafną świadomość pedagogiczną, zwłaszcza w obszarach
odnoszących się do zagadnień związanych z wychowaniem i opieką. 
 
Jest to jedna ze
stosunkowo niewielu prac dotyczących problematyki badań pedagogicznych,
ze szczególnym zwróceniem uwagi na naukowe
dookreślenie rozumienia innych aspektów zjawiska świadomości
pedagogicznej współczesnych polskich rodziców
oraz ich źródeł. 
 Wstęp
  7 
 
Rozdział 1 
Problematyka
świadomości w świetle literatury 
11 
1.1. Dawne i współczesne podejście do świadomości i jej
rozumienie  11 
1.2. Biologiczne podstawy stanu umysłu, nazywanego
świadomością . 17 
1.3. Rodzaje i poziomy świadomości . 21 
1.4. Proces uświadamiania sobie i jego uwarunkowania  27 
1.5. Treść świadomości: wiedza i przekonania oraz ich
źródła  37 
1.6. Funkcje świadomości . 50 
 
Rozdział 2 
Świadomość
pedagogiczna  54 
2.1. Świadomość pedagogiczna i inne pojęcia bliskoznaczne  54 
2.2. Wychowanie jako treść świadomości pedagogicznej . 60 
2.3. Opieka jako treść świadomości pedagogicznej . 71 
2.4. Uwarunkowania świadomości pedagogicznej współczesnych
rodziców  76 
2.5. Źródła świadomości pedagogicznej rodziców
oraz jej wspieranie  89 
2.6. Świadomość pedagogiczna w świetle dotychczasowych badań .
95 
 
Rozdział 3 
Metodologiczna
charakterystyka badań własnych .
103 
3.1. Przedmiot i cele badań . 103 
3.2. Problemy badawcze  106 
3.3. Metoda, technika i narzędzie badań  111 
3.4. Dobór osób do badań. Teren i organizacja
badań  112 
3.5. Charakterystyka badanej próby  113 
 
Rozdział 4 
Wiedza
i przekonania rodziców dotyczące zagadnień związanych z
rozwojem dziecka, jego wychowaniem i opieką. Badania własne 
118 
4.1. Uwarunkowania rozwoju dziecka w przekonaniach
rodziców  118 
4.2. Cele wychowania i ich stanowienie w przekonaniach
rodziców  123 
4.3. Metody wychowania i konsekwencje ich stosowania w zasobach wiedzy
oraz w przekonaniach rodziców  127 
4.4. Styl wychowania i zasady właściwej opieki w przekonaniach
rodziców . 137 
 
Rozdział 5 
Własne
działania wychowawcze i opiekuńcze w świadomości rodziców.
Badania własne  145 
5.1. Cele wychowania i ich stanowienie  145 
5.2. Postępowanie rodziców w sytuacji niepożądanego
zachowania dziecka. Świadomość motywacji i konsekwencji własnych
działań oraz przyczyn niepożądanego zachowania
dziecka  153 
5.3. Postępowanie rodziców w sytuacji pożądanego zachowania
dziecka. Świadomość motywacji i konsekwencji własnych działań oraz
przyczyn pożądanego zachowania dziecka  171 
5.4. Styl realizowanego przez rodziców wychowania i styl
opieki oraz własne kompetencje pedagogiczne w świadomości badanych
rodziców  186 
 
Rozdział 6 
Źródła
świadomości pedagogicznej rodziców i korzystanie z nich.
Badania własne . 196 
6.1. Świadomość możliwości korzystania z różnych
źródeł wiedzy pedagogicznej  196 
6.2. Korzystanie przez rodziców z różnych
źródeł wiedzy pedagogicznej: częstość i motywacja 
200 
6.3. Kryteria wyboru przez rodziców źródeł wiedzy
pedagogicznej . 203 
6.4. Źródła własnej wiedzy i umiejętności pedagogicznych
oraz ich ocena w świadomości rodziców . 207 
6.5. Potrzeba poszerzania i pogłębiania własnej wiedzy i umiejętności
pedagogicznych w deklaracjach rodziców  209 
 
Podsumowanie i wnioski . 211 
Bibliografia . 222 
Spis tabel i wykresów  230 
Summary (Pedagogic awareness of contemporary parents and the sources of
the awareness) . 234 
 236
stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka 
 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |