|
ŚWIADOMOŚĆ PEDAGOGICZNA WSPÓŁCZESNYCH RODZICÓW ORAZ JEJ ŹRÓDŁA
WESOŁOWSKA P. wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 38.15 Twoja cena 36,24 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Świadomość
pedagogiczna współczesnych rodziców oraz jej
źródła
Opracowanie
stanowi swego rodzaju diagnozę stanu aktualnego w zakresie wiedzy i
przekonań rodziców na temat wychowania oraz opieki w
świecie, w którym powszechne, jednorodne normy dotyczące
pożądanych sposobów postępowania wychowawczego i
opiekuńczego wobec dziecka (przekazywane najczęściej przez starsze
pokolenia) nie są już niepodważalnymi i jedynie słusznymi, a dostęp do
wiedzy jest praktycznie nieograniczony.
Autorka przedstawia założenia teoretyczne problemu
świadomości oraz świadomości pedagogicznej, zagadnienie wychowania i
opieki, opisuje kontekst kulturowy oraz społeczno-polityczny, w jakim
kształtuje się świadomość pedagogiczna polskich rodziców.
Wskazuje źródła świadomości pedagogicznej oraz możliwości
jej wspierania i rozwijania, a także podsumowuje zrealizowane
dotychczas badania dotyczące tego problemu i przedstawia wyniki badań
własnych, które wskazują, że duża część rodziców
posiada trafną świadomość pedagogiczną, zwłaszcza w obszarach
odnoszących się do zagadnień związanych z wychowaniem i opieką.
Jest to jedna ze
stosunkowo niewielu prac dotyczących problematyki badań pedagogicznych,
ze szczególnym zwróceniem uwagi na naukowe
dookreślenie rozumienia innych aspektów zjawiska świadomości
pedagogicznej współczesnych polskich rodziców
oraz ich źródeł.
Wstęp
7
Rozdział 1
Problematyka
świadomości w świetle literatury
11
1.1. Dawne i współczesne podejście do świadomości i jej
rozumienie 11
1.2. Biologiczne podstawy stanu umysłu, nazywanego
świadomością . 17
1.3. Rodzaje i poziomy świadomości . 21
1.4. Proces uświadamiania sobie i jego uwarunkowania 27
1.5. Treść świadomości: wiedza i przekonania oraz ich
źródła 37
1.6. Funkcje świadomości . 50
Rozdział 2
Świadomość
pedagogiczna 54
2.1. Świadomość pedagogiczna i inne pojęcia bliskoznaczne 54
2.2. Wychowanie jako treść świadomości pedagogicznej . 60
2.3. Opieka jako treść świadomości pedagogicznej . 71
2.4. Uwarunkowania świadomości pedagogicznej współczesnych
rodziców 76
2.5. Źródła świadomości pedagogicznej rodziców
oraz jej wspieranie 89
2.6. Świadomość pedagogiczna w świetle dotychczasowych badań .
95
Rozdział 3
Metodologiczna
charakterystyka badań własnych .
103
3.1. Przedmiot i cele badań . 103
3.2. Problemy badawcze 106
3.3. Metoda, technika i narzędzie badań 111
3.4. Dobór osób do badań. Teren i organizacja
badań 112
3.5. Charakterystyka badanej próby 113
Rozdział 4
Wiedza
i przekonania rodziców dotyczące zagadnień związanych z
rozwojem dziecka, jego wychowaniem i opieką. Badania własne
118
4.1. Uwarunkowania rozwoju dziecka w przekonaniach
rodziców 118
4.2. Cele wychowania i ich stanowienie w przekonaniach
rodziców 123
4.3. Metody wychowania i konsekwencje ich stosowania w zasobach wiedzy
oraz w przekonaniach rodziców 127
4.4. Styl wychowania i zasady właściwej opieki w przekonaniach
rodziców . 137
Rozdział 5
Własne
działania wychowawcze i opiekuńcze w świadomości rodziców.
Badania własne 145
5.1. Cele wychowania i ich stanowienie 145
5.2. Postępowanie rodziców w sytuacji niepożądanego
zachowania dziecka. Świadomość motywacji i konsekwencji własnych
działań oraz przyczyn niepożądanego zachowania
dziecka 153
5.3. Postępowanie rodziców w sytuacji pożądanego zachowania
dziecka. Świadomość motywacji i konsekwencji własnych działań oraz
przyczyn pożądanego zachowania dziecka 171
5.4. Styl realizowanego przez rodziców wychowania i styl
opieki oraz własne kompetencje pedagogiczne w świadomości badanych
rodziców 186
Rozdział 6
Źródła
świadomości pedagogicznej rodziców i korzystanie z nich.
Badania własne . 196
6.1. Świadomość możliwości korzystania z różnych
źródeł wiedzy pedagogicznej 196
6.2. Korzystanie przez rodziców z różnych
źródeł wiedzy pedagogicznej: częstość i motywacja
200
6.3. Kryteria wyboru przez rodziców źródeł wiedzy
pedagogicznej . 203
6.4. Źródła własnej wiedzy i umiejętności pedagogicznych
oraz ich ocena w świadomości rodziców . 207
6.5. Potrzeba poszerzania i pogłębiania własnej wiedzy i umiejętności
pedagogicznych w deklaracjach rodziców 209
Podsumowanie i wnioski . 211
Bibliografia . 222
Spis tabel i wykresów 230
Summary (Pedagogic awareness of contemporary parents and the sources of
the awareness) . 234
236
stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|