|
CHIŃSKA FILOZOFIA HISTORII OD POCZĄTKÓW DO KOŃCA XVIII WIEKU
ROGACZ D. wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 53.10 Twoja cena 50,45 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Chińska
filozofia historii
Od początków do
końca XVIII wieku
Książka jest pierwszą w
skali światowej monografią naukową poświęconą rekonstrukcji i
interpretacji chińskiej filozofii historii od jej początków
do końca XVIII wieku.
Podważając dominujące przeświadczenie, iż filozofia historii jest
wytworem jedynie kultury Zachodu, autor skrupulatnie analizuje
koncepcje historiozoficzne ponad czterdziestu filozofów
chińskich, którzy tworzyli przed kontaktem z ideami
europejskimi. Dzieła większości z nich, spisane w klasycznym języku
chińskim, nie zostały przełożone na żaden język zachodni. Unikatowy
charakter wielu stanowisk wymagał także użycia nowych
terminów filozoficznych, takich jak
„prospektywizm”, „populizm
historyczny” czy „spekulatywna filozofia
historiografii”; znaczenie innych koncepcji, jak np.
materializmu historycznego, uległo zaś rozszerzeniu. W charakterze
interpretacyjnego klucza wykorzystano pojęcie holizmu, co prowadzi do
ukazania całościowego charakteru refleksji nad dziejami i
dziejopisarstwem w dawnym Państwie Środka. Książkę wzbogacają liczne
wykresy, kolorowe ilustracje, indeks i obszerna bibliografia. Cytowane
fragmenty niemal niedostępnej szerszemu gronu literatury
źródłowej są przytoczone w przypisach. Jest to pozycja
obowiązkowa dla wszystkich badaczy i pasjonatów nie tylko
filozofii chińskiej, ale i filozofii historii oraz teorii
historiografii.
Wstęp
11
Rozdział pierwszy. Filozofia historii a myśl
chińska 23
1.1. Przedmiot filozofii historii. Pojęcie holizmu
historiozoficznego 23
1.1.1. Filozofia historii a teoria historii 24
1.1.2. Filozofia historii a inne dyscypliny filozoficzne 26
1.1.3. Filozofia historii, filozofia dziejów,
historiozofia 27
1.1.4. Analityczna i kontynentalna filozofia historii 29
1.1.5. Problematyka filozofii historii 31
1.1.6. Holizm historiozoficzny 32
1.2. Specyfika filozofii chińskiej 35
1.2.1. Specyfika klasycznego języka chińskiego 35
1.2.2. Język chiński a filozofia 37
1.2.3. Styl filozofii chińskiej 39
1.2.4. Problematyka filozofii chińskiej 41
1.3. Chiny w zachodniej filozofii historii 45
1.3.1. Etnocentryzm w historii i filozofii historii 45
1.3.2. Oświecenie wobec dziejów i myśli Chin 48
1.3.3. Chiny w filozofii dziejów Hegla 54
1.3.4. Etnocentryzm w niemieckiej filozofii historii po Heglu
59
1.3.5. Badania nad cywilizacjami i postkolonializm przeciw
etnocentryzmowi 63
1.3.6. Kategoria etnocentryzmu w filozofii historii
Rüsena 65
Rozdział drugi. Filozofia historii w
starożytnym konfucjanizmie
70
2.1. Historiozofia źródeł konfucjanizmu 70
2.1.1. Źródła historiozofii w czasach dynastii Shang i
Zachodniej dynastii Zhou 71
2.1.2. Historiozofia Księgi Pieśni 75
2.1.3. Historiozofia Księgi Dokumentów 79
2.2. Początki konfucjańskiej filozofii historii 88
2.2.1. Etyka historii w Lunyu 88
2.2.2. Między historiozofią a filozofią historii: Zuo zhuan 94
2.2.3. Utopie na peryferiach konfucjanizmu 100
2.3. Filozofia historii Mencjusza i Xunzi 106
2.3.1. Filozofia historii Mencjusza 107
2.3.2. Filozofia historii Xunzi 113
Rozdział trzeci. Filozofia historii
pozostałych szkół filozoficznych Okresu Walczących
Królestw
120
3.1. Legistyczna filozofia historii 122
3.1.1. Filozofia historii Shang Yanga 123
3.1.2. Filozofia historii Han Fei 127
3.2. Filozofia historii w motizmie, taoizmie i szkole
yin-yang 133
3.2.1. Filozofia historii w motizmie 133
3.2.2. Filozofia historii w taoizmie 138
3.2.3. Filozofia historii w szkole yin-yang i eklektyzmie 142
Rozdział czwarty. Filozofia historii w
okresie dynastii Han 152
4.1. Idea korelacji przyrody i ludzkości 155
4.1.1. Filozofia historii Dong Zhongshu i Chunqiu fanlu 156
4.1.2. Idea dziejowej korelacji Nieba i ludzkości w dobie Wschodniej
dynastii
Han 167
4.1.3. Filozofia historii Lu Jia 171
4.1.4. Filozofia historii w Huainanzi 174
4.2. Hanowska filozofia historii poza ideą korelacji
(ganying) 178
4.2.1. Filozofia historii Yang Xionga 178
4.2.2. Populizm historyczny: Jia Yi i Zhong Changtong 181
4.2.3. Neolegistyczna filozofia historii: Huan Tan i Cui Shi
186
4.2.4. Fatalizm historyczny Wang Chonga 189
4.2.5. Filozoficzne znaczenie oficjalnej historiografii okresu
Hanowskiego 194
Rozdział piąty. Filozofia historii od III
do XII wieku 202
5.1. Filozofia historii we wczesnym średniowieczu (III-VII
w.) 206
5.1.1. Neotaoistyczna filozofia historii: milenaryzm
Taipingjing 206
5.1.2. Narodziny filozofii historiografii: Liu Xie i Liu
Zhiji 211
5.2. Neokonfucjańska filozofia historii 220
5.2.1. Nurt idealistyczny i spirytualistyczny 222
A. Shao Yong 223
B. Wang Anshi 225
C. Idealizm w historiografii: przypadek Sima Guanga 229
D. Bracia Cheng 230
E. Zhu Xi 232
5.2.2. Nurt realistyczny i materialistyczny 237
A. Liu Zongyuan 238
B. Li Gou 243
C. Ouyang Xiu 246
D. Su Xun 249
E. Chen Liang 251
Rozdział szósty. Filozofia historii od XIII
do XVIII wieku 255
6.1. Filozofia historii okresu dynastii Ming 257
6.1.1. Prospektywizm Wang Tingxianga i Zhang Juzhenga 259
6.1.2. Filozofia historiografii epoki Mingowskiej 263
6.1.3. Relatywizm historyczny Li Zhi 267
6.2. Filozofia historii okresu dynastii Qing 270
6.2.1. Filozofia historii przedstawicieli ruchu kaozheng 270
6.2.2. Filozofia historii Wang Fuzhi 278
6.2.3. Filozofia historii Zhang Xuechenga 291
Rozdział siódmy. Specyfika chińskiej
filozofii historii
301
7.1. Perspektywa synchroniczna: filozofia historii w klasycznych
Chinach 302
7.2. Perspektywa diachroniczna: ewolucja klasycznej chińskiej filozofii
historii 308
7.3. Perspektywa krytyczna: holizm w klasycznej chińskiej filozofii
historii 319
Zakończenie 327
Bibliografia 331
Wykaz tabel i rycin 357
Indeks osobowy 359
Summary (Chinese Philosophy of History. From the beginnings to the end
of the eigtheenth century) 367
384 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- DWA CIAŁA KRÓLA STUDIUM Z POLITYCZNEJ TEOLOGII ŚREDNIOWECZA KANTOROWICZ E.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|