Systemy
wychowawcze gentryfikujących społeczności lokalnych.
Rozpad - stagnacja -
rozwój
Monografia wpisuje się w
nurt badań nad przemianami środowisk wychowawczych
współczesnej Polski.
Przedmiotem
zainteresowania autorki stały się dwa środowiska wychowawcze: wieś
podmiejska oraz śródmieście wielkiego miasta. Te odmienne
byty łączy dokonujący się w nich proces gentryfikacji. Zgromadzony
materiał pozwolił odpowiedzieć na pytanie, jakie zmiany zachodzą w
systemach wychowawczych gentryfikujących społeczności lokalnych i jakie
są ich konsekwencje w wymiarze indywidualnym, lokalnym oraz społecznym.
Warto zaznaczyć, że jest to pierwsza praca pedagogiczna, w
której podjęto wątek gentryfikacji, dostrzegając w niej
istotną zmienną procesów socjalizacji i wychowania.
Wstęp
1. Systemy
wychowawcze w perspektywie nauk społecznych i humanistycznych
1.1. System jako przedmiot poznania naukowego
1.2. Systemy wychowawcze jako szczególne (pod)systemy
społeczne
1.3. Systemy wychowawcze w perspektywie historyczno-teoretycznej
1.3.1. Systemy wychowawcze w perspektywie funkcjonalno-strukturalnej
1.3.2. Konstruktywizm strukturalistyczny o systemach wychowawczych
1.3.3. Poststrukturalistyczna wizja systemów wychowawczych
Michela Foucaulta
1.3.4. Postmoderniści wobec systemów wychowawczych
2. Społeczność
lokalna jako płaszczyzna aktualizowania się systemu wychowawczego
2.1. Lokalne konteksty procesów wychowawczych
2.2. Środowisko wychowawcze w ujęciu systemowym
2.3. Portrety wybranych środowisk wychowawczych współczesnej
Polski
2.3.1. Wsie popegeerowskie
2.3.2. Wsie podmiejskie
2.3.3. Śródmiejskie enklawy biedy
2.3.4. Spółdzielcze osiedla mieszkaniowe
2.3.5. Osiedla grodzone
3. Proces
gentryfikacji jako czynnik przekształceń przestrzeni fizycznej,
społecznej i symbolicznej - perspektywa socjopedagogiczna
3.1. Początki refleksji naukowej nad procesami gentryfikacji
3.2. Przestrzenie i aktorzy gentryfikacji w perspektywie
socjopedagogicznej
3.2.1. Śródmiejskie obszary kulturowo zaniedbane jako
przestrzeń procesów gentryfikacji
3.2.2. Greentryfikacja, czyli gentryfikacja terenów
podmiejskich i wiejskich
3.2.3. Autochtoni i gentryfierzy - próba
charakterystyki
3.3. Od wykluczenia do rozwoju? Strategie i konsekwencje procesu
gentryfikacji. Próba oceny z perspektywy socjopedagogicznej
3.4. Procesy gentryfikacji w Europie Środkowo-Wschodniej
4.
Systemy wychowawcze wobec procesów gentryfikacji -
metodologiczne podstawy pracy
4.1. O zasadności prowadzenia badań systemowych
4.2. Cele, problemy, przyjęty model badawczy. Charakterystyka zmiennych
4.3. Metody i techniki badań
4.4. Uzasadnienie wyboru miejsca badań
4.4.1. Golęczewo - od wsi wzorcowej do wsi rezydencjalnej
4.4.2. Śródmieście - od podmiejskich osad do "serca" miasta
4.5. Dobór i charakterystyka próby badawczej.
Przebieg i organizacja badań
5.
Systemy wychowawcze gentryfikujących społeczności lokalnych w świetle
badań własnych
5.1. Przejawy i charakter procesu gentryfikacji w badanych obszarach
5.1.1. Przekształcenia społeczno-demograficzne
5.1.2. Przekształcenia fizyczno-funkcjonalne
5.1.3. Przekształcenia kulturalno-symboliczne
5.2. Struktura i funkcjonalność systemów wychowawczych
gentryfikujących obszarów: śródmiejskiego i
podmiejskiej wsi
5.2.1. Podsystem socjalizacji pierwotnej
5.2.1.1. Rodziny gentryfierów i rdzennych
mieszkańców jako pierwotne ogniwo socjalizacji
5.2.1.2. Relacje rówieśnicze w gentryfikujących
społecznościach lokalnych
5.2.1.3. Sąsiedztwo w gentryfikujących społecznościach lokalnych
5.2.2. Podsystem kształcenia, selekcji i preorientacji zawodowej
5.2.3. Podsystem wsparcia i pomocy
5.2.4. Podsystem kontroli społecznej
5.2.5. Podsystem organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży
5.3. Znaczenie i konsekwencje procesu gentryfikacji dla badanych
systemów wychowawczych w opiniach ich użytkowników
5.4. Między socjalizacją wspólnotową a indywidualistyczną -
ocena funkcjonowania systemów wychowawczych
gentryfikujących społeczności lokalnych
Zakończenie
Bibliografia
Spis fotografii
Spis map
Spis schematów
Spis wykresów
Spis tabel
Socialization systems in local communities undergoing gentrification.
Collapse - stagnation - development (Summary)
458
stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.