|

ROZWIĄZYWANIE SYTUACJI KONFLIKTOWYCH WYBRANE PROBLEMY
WALĘCKA-MATYJA K. WAJSZCZYK K. BORECKA-BIERNAT D. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 61.89 Twoja cena 58,80 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Rozwiązywanie
sytuacji konfliktowych
Wybrane problemy
Konflikty społeczne to
nieuchronne zjawisko przenikające ludzką egzystencję, mogące
destruktywnie i konstruktywnie oddziaływać na jednostkę czy grupę.
Dlatego niezwykle istotne jest poznanie mechanizmów
wyzwalających proces konfliktowy, jak i strategie radzenia sobie z
nimi, aby rozwijać kompetencje umożliwiające umiejętne zarządzanie tymi
trudnymi sytuacjami.
Ważne
i cenne są podejmowane w monografii rozważania teoretyczne,
które dają możliwość spojrzenia na zagadnienie konfliktu w
kontekście środowiska szkolnego i rodzinnego, a także pozwalają na
usystematyzowanie pewnych ważnych kwestii. Duże znaczenie mają
rozdziały o charakterze empirycznym, będące sprawozdaniami z badań
własnych ich Autorów.
Wyniki
prezentowanych badań poszerzają dotychczasową wiedzę w obszarze
problemów dotyczących sytuacji konfliktowych w
różnych środowiskach wychowawczych.
Wstęp
CZĘŚĆ PIERWSZA. PRACA Z KONFLIKTEM W
SZKOLE
Rozdział I. Szkoła
jako miejsce tworzenia się konfliktów: warunki
instytucjonalne i interpersonalne
1. Instytucja szkoły jako miejsce rozgrywania się konfliktów
2. Relacje szkolne i pozaszkolne przestrzenią konfliktową
Rozdział II. Różnorodność
szkolnych sytuacji konfliktowych
1. Konflikty szkolne interpersonalne: uczniowskie i nauczycielskie
relacje koleżeńskie
2. Konflikty szkolne interpersonalne: relacje uczniowsko-nauczycielskie
oraz nauczycielsko-dyrektorskie
3. Intrapersonalne konflikty uczniów i nauczycieli
4. Okołoszkolne konflikty uczniów: relacje rodzinne
Rozdział III.
Strategie radzenia sobie z konfliktem w szkole
1. Przykład pierwszy: surowy nauczyciel
2. Przykład drugi: zajęcia pozalekcyjne
3. Przykład trzeci: wycieczka szkolna
4. Przykład czwarty: pogarszająca się sytuacja 10-latka
5. Przykład piąty: psychiczne znęcanie się
6. Przykład szósty: nieakceptowana córka
7. Przykład siódmy: wspólne zadanie
Rozdział IV.
Rola zidentyfikowanych kategorii w procesie radzenia sobie z konfliktem
– propozycja modelu
1. Strony konfliktu
2. Kwestie, interesy, potrzeby, cele, przedmiot konfliktu
3. Wartości, normy, przekonania
4. Środowisko – otoczenie – warunki
5. Osoby biorące udział w rozwiązaniu
6. Trzecia strona konfliktu
7. Sposoby radzenia sobie z konfliktem
8. Potrzebne zasoby
9. Wybór metody rozwiązania
10. A co, jeśli się nie powiedzie?
11. Wnioski dla uczestników
12. Gdy czas nagli
Rozdział V. Projekty
zmian szkolnych w sferze rozwiązywania konfliktów
1. Działania profilaktyczne
2. Działania doraźne w konflikcie
3. Projekt długofalowego zintegrowanego działania służącego
kształtowaniu podejścia do sytuacji konfliktowych
CZĘŚĆ DRUGA. STRATEGIE RADZENIA SOBIE
MŁODZIEŻY W SYTUACJI KONFLIKTU SPOŁECZNEGO W RELACJI DO OSOBOWOŚCIOWYCH
UWARUNKOWAŃ
Rozdział I. Problematyka
osobowościowych uwarunkowań strategii radzenia sobie młodzieży w
sytuacji konfliktu społecznego – w literaturze przedmiotu
1. Młodzież w sytuacji konfliktu społecznego
2. Strategie radzenia sobie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego
3. Osobowościowe determinanty strategii radzenia sobie młodzieży w
sytuacji konfliktu społecznego
3.1. Samoocena
3.2. Poczucie umiejscowienia kontroli
3.3. Ocena poznawcza sytuacji
3.4. Emocje
Rozdział II.
Metodologia badań własnych
1. Problemy i hipotezy badawcze
2. Metody badań własnych
3. Osoby badane
Rozdział III. Osobowościowe
uwarunkowania strategii radzenia sobie młodzieży w sytuacji konfliktu
społecznego w świetle wyników badań
1. Poziom samooceny a strategie radzenia sobie młodzieży w sytuacji
konfliktu społecznego
2. Poczucie umiejscowienia kontroli a strategie radzenia sobie
młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego
3. Ocena poznawcza sytuacji konfliktu społecznego a strategie radzenia
sobie młodzieży w tej sytuacji
4. Poziom emocji lęku, gniewu i ciekawości a strategie radzenia sobie
młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego
5. Zmienne osobowościowe jako determinanty strategii radzenia sobie
młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego
6. Podsumowanie wyników badań
CZĘŚĆ TRZECIA. KONFLIKT W RELACJACH
INTERPERSONALNYCH DOROSŁYCH RODZEŃSTW – ZAGROŻENIA I SZANSE
Rozdział I. Psychologiczne
aspekty relacji interpersonalnych dorosłych rodzeństw
1. Rola rodziny w rozwoju bliskich więzi interpersonalnych
2. Specyfika relacji w podsystemie rodzeństwa
3. Rodzaje relacji interpersonalnych rodzeństw
4. Konflikt a funkcjonowanie psychologiczne rodzeństw
4.1. Stres psychologiczny
4.2. Depresja
4.3. Familizm
Rozdział II. Założenia metodologiczne
badań własnych
1. Problemy badawcze
2. Metoda
2.1. Osoby badane
2.2. Procedura i materiały
Rozdział III. Konflikt w relacji
dorosłych rodzeństw a familizm, stres i depresja w świetle
wyników badań własnych
1. Płeć i okres dorosłości osób badanych a jakość relacji
interpersonalnej dorosłych rodzeństw
1.1. Główne wymiary relacji z rodzeństwem
1.2. Konflikt i jego dymensje w relacji z rodzeństwem
2. Współzależności między konfliktem w relacji z rodzeństwem
a familizmem, stresem i depresją
2.1. Współzależności między badanymi zmiennymi w grupie
kobiet znajdujących się w okresie wczesnej dorosłości
2.2. Współzależności między badanymi zmiennymi w grupie
kobiet znajdujących się w okresie średniej dorosłości
2.3. Współzależności między badanymi zmiennymi w grupie
mężczyzn znajdujących się w okresie wczesnej dorosłości
2.4. Współzależności między badanymi zmiennymi w grupie
mężczyzn znajdujących się w okresie średniej dorosłości
3. Wartości rodzinne a stres i depresja – mediująca rola
konfliktu w relacji z dorosłym rodzeństwem
4. Podsumowanie i dyskusja wyników badań
Zakończenie
Bibliografia
Biogramy autorek
230
stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|