|

PRAKTYKI LECZNICZE W PRAWOSŁAWNYCH MONASTERACH W BUŁGARII PERSPEKTYWA ANTROPOLOGII (POST)SEKULARNEJ
LUBAŃSKA M. wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 53.45 Twoja cena 50,78 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Praktyki
lecznicze w prawosławnych monasterach w Bułgarii
Perspektywa antropologii (post)sekularnej
Książka
poświęcona jest problematyce rytualnych praktyk, które
bułgarscy wierni podejmują w prawosławnych monasterach „dla
zdrowia”. Czynności te obejmują m.in. inkubowanie, obmywanie
się w leczniczych źródłach, kontakt z przedmiotami
sakralnymi, Cyprianowe Modlitwy, sakrament namaszczenia olejami,
spożywanie poświęconego pokarmu i składanie ofiar (kurbanów).
Badaczka pokazuje, że
moment uzdrowienia wierni utożsamiają z doświadczeniem pozytywnego
działania na ich ciała „życiodajnych energii”.
Autorka analizuje specyfikę tych praktyk zarówno w wymiarze
synchronicznym, jak i diachronicznym, korzystając z wypracowanej w toku
badań (post)sekularnej teorii antropologicznej. Z prawosławnej teologii
oraz z tekstów bizantynistycznych wydobywa koncepcje
ontologiczne, poszerzające możliwości interpretacyjne teorii
antropologicznej, która aktualnie poszukuje narzędzi
pozwalających na inne niż zachodniocentryczne rozumienie fenomenu
„sprawczości” religijnych wizerunków i
przedmiotów sakralnych. Jednocześnie analizuje bułgarski
habitus religijny w szerokim kontekście, dostrzegając wielorakie wpływy
kulturowe, jakim podlegał i aktualnie podlega.
1.
„Robimy
to dla zdrowia” – wprowadzenie do problematyki badań
7
2. Kontekst
poznawczy
. 21
2.1. Antropologia chrześcijaństwa i problem „protestanckiego
uprzedzenia” teorii
antropologicznej
. 21
2.2. Antropologia postsekularna i problematyczne relacje antropologii z
teologią
. 43
3.
Kategorie analityczne i ich
operacjonalizacja
62
3.1. Imaginaria religijne, habitus i „sakralne ja”
– paradygmat ucieleśnienia w ujęciu Th omasa
Csordasa
. 62
3.2. „Porowate” i „obuforowane ja
– typologia zapożyczona od Charlesa
Taylora
. 75
3.3. Synestezja i formy czuciowe – koncepcja Bissery
Pentchevej i Birgit
Meyer
81
4. Prawosławne
i dynowistyczne ujęcia energii jako typy idealne pomocne w rozpoznaniu
jej postrzegań emicznych
89
4.1. Inspiracje zaczerpnięte z prawosławnej
teologii
. 91
4.2. Dynowistyczna wykładnia
energii
. 108
5.
Monaster jako szpital
115
5.1. Perspektywa diachroniczna: bizantyńskie prototypy i wpływy innych
religii
115
5.2. Perspektywa synchroniczna: monastery jako miejsca „pełne
energii” 125
6. Praktyka
inkubacji – przesypianie w pobliżu relikwii i ikon
. 142
7. Cudotwórcza
ikona i eulogiczne imaginaria w Monasterze
Obradowskim
165
8.
Lecznicze ajazma
. 180
8.1. Bogurodzica Życiodajne Źródło: bizantyńsko-osmańskie
oddziaływania
międzykulturowe
. 181
8.2. Lecznicze ajazmo w Kuklenskim
Monasterze
197
9. „Prawosławie
astralne” – przypadek Kompleksu Wanga w
Rupite
213
10.
Konflikt dotyczący praktyk leczniczych w Kuklenskim Monasterze św.
Kosmy i Damiana
234
10.1. Energocentryczne imaginaria
wiernych
237
10.2. Antymaterialne imaginaria religijne opiekunów
monasteru – czyli sola fi des w wydaniu metropolity Nikołaja
i igumenki Anastasiji . 239
11.
Leczące tkaniny
. 268
11.1. Sakrament namaszczenia chorych w sofi jskiej świątyni Mądrości
Bożej 272
11.2. Kiprijanowi molitwi – Cyprianowe
Modlitwy
. 280
11.3. Paski leczące z bezpłodności a relikwie maryjnych
szat
289
12.
Kurban – osmański ślad?
303
12.1. Polisemantyczność kurbanów i ich genealogie
– analiza imaginariów prawosławnych
wiernych
. 303
12.2. Kurban w interpretacjach bułgarskiego
duchowieństwa
. 316
13.
Życiodajne energie – wyniki badań
. 324'
Bibliografia
. 330
Netografia
347
Summary
. 349
Spis
fotografii
. 349
Indeks
nazwisk
349
360
stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- TEOLOGIA MISTYCZNA KOŚCIOŁA WSCHODNIEGO ŁOSSKI W.N.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|