|

ZAGROŻONE DORASTANIE TOM 2 OD ROZWOJU ZABURZONEGO DO ZRÓWNOWAŻONEGO
JĘDRZEJKO M.Z. WALANCIK M. RED. wydawnictwo: ASPRA , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 43.89 Twoja cena 41,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zagrożone
dorastanie Tom 2
Od rozwoju zaburzonego do
zrównoważonego
Przed czytelnikiem tom
spostrzegawczych i refleksyjnych analiz psychologów,
pedagogów i socjologów, którzy
przyglądają się Archipelagowi Młodości, w perspektywie oscylowania jego
fal przypływu i odpływu na biegunach ZAGROŻEŃ i zachowań
zrównoważonych. Autorzy trafnie ukazują specyfikę
współczesności, którą nazywają „nowym
światem”, w którym socjalizują się i doświadczają
szczególnej zmienności kontekstowej nastolatkowie, dzieci i
młodzież. W kryteriach tej zmienności znajdują się między innymi:
„prawda”, która co rusz jest podważana,
zniekształcana, relatywizowana; „wolność”,
która nieodmiennie pulsuje pomiędzy wolnością do…
i wolnością od… oraz nieoczywistość, nieodgadnioność
najbliższej przyszłości naznaczonej niebywałym
tempem zmian, choćby z powodu wpadania w infostrady, rwące w szaleńczym
tempie megabajtów informacji, komunikatów,
wzorców i antywzorców. Opracowanie cechuje
aktualność i poruszanie się po obszarach zbyt rzadko nawiedzanych
analitycznie i wychowawczo, a także troska o wyniki młodzieńczej
brawury, zagubienia i niepewności.
dr hab. Jacek Kurzępa, prof. AHE
Wraz ze zmianami
społecznymi i przechodzeniem od społeczeństwa tradycyjnego do
ponowoczesnego, katalog zagrożeń społecznych zdecydowanie się zmienia,
a w każdej dekadzie powstaje co najmniej jedno znaczące nowe
zagrożenie, którego koszty obciążają wiele sfer życia
społecznego. Ich cechą charakterystyczną jest opóźniona
reakcja na nie, co skutkuje w pierwszej kolejności niedowierzaniem, że
tak jest, a w drugiej kolejności opóźnionymi już
działaniami. Tak się stało z „dopalaczami”, tak
jest z cyberzagrożeniami. Powstaje zatem pytanie, czy społeczeństwo i
jego instytucje są przygotowane na zmiany w sferze dysfunkcjonalnych
zachowań dzieci i młodzieży. Do tych nowych zagadnień nawiązuje kolejna
publikacja przygotowana pod kierunkiem wytrawnych pedagogów
– praktyków. Powinni po nią sięgnąć nie tylko
nauczyciele i pedagodzy, rodzice, dyrektorzy szkół,
przedstawiciele władz oświatowych odpowiadający za oświatę i
wychowanie. władze samorządowe, czy politycy społeczni.
dr hab. Eugeniusz Moczuk, prof. PRz
Praca dotyka niezwykle
ważnych ze społecznego punktu widzenia, a jednocześnie poznawczo
interesujących kategorii problemowych. Zaliczają się do nich w
szczególności kwestie uwarunkowań rozwoju psychofizycznego
dzieci i młodzieży rozpatrywane w kontekście zmiany społecznej. W
zasadzie nieustannie zaznaczają one swoją obecność w przestrzeni
interdyscyplinarnie zorientowanych dociekań prowadzonych na gruncie
pedagogiki, socjologii wychowania, psychologii, filozofii czy prawa.
Trzeba zaznaczyć, że fenomen zmiany społecznej i związanych z nią szans
oraz zagrożeń dla przebiegu procesu socjalizacji dzieci i młodzieży
nieodmiennie fascynuje badaczy, a jednocześnie stanowi przedmiot
dynamicznej, wielopłaszczyznowej, społecznej debaty. Przedkładana
Czytelnikowi praca stanowi w tej debacie ważny głos. Jego wartość
dodatkowo podkreśla fakt oparcia jej o wyniki rzetelnie
przeprowadzonych, naukowych dociekań. Jest to walor niebagatelny,
bowiem pozwala na znalezienie równowagi pomiędzy ważkimi,
ale częstokroć skrajnie różniącymi się stanowiskami, a
jednocześnie w znacznym stopniu neutralizuje jakże często pojawiające
się w takich przestrzeniach wątki obarczone populizmem. Sądzę, że praca
powinna zainteresować zarówno przedstawicieli środowisk
akademickich, jak osoby zorientowane na praktykę wsparcia społecznego
dzieci i młodzieży.
dr hab. Przemysław
Frąckowiak, prof. WWSSE
212
stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|