|
AUTORSKIE PRAWA OSOBISTE W OBROCIE PRAWNYM
WYRWIŃSKI M. wydawnictwo: WOLTERS KLUWER , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 118.80 Twoja cena 112,86 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Autorskie
prawa osobiste w obrocie prawnym
W
publikacji czytelnik znajdzie zasady udzielania i odwoływania zgody na
ingerencje w dobra osobiste oraz sytuację osoby, która z
niej korzysta.
Autor w sposób nowatorski ujmuje kwestie z zakresu
zarówno prawa autorskiego, jak i prawa cywilnego.
Monografia
oprócz tego, że podkreśla znaczenie dla nauki prawa, porusza
kwestie ważne dla praktyki obrotu, zwłaszcza w odniesieniu do
umów dotyczących utworów użytkowych.
Szczególną
uwagę poświęcono rozważaniom dotyczącym m.in.:
- istoty więzi twórcy z utworem,
-
charakteru prawnego zgody jako czynności upoważniającej,
-
analizy statusu beneficjenta upoważnienia,
-
dopuszczalności odwołania zgody,
- ochrony dóbr
osobistych po śmierci twórcy.
W
monografii wskazano także modelowe rozwiązania stosowane w obcych
systemach prawnych w zakresie problematyki związanej z umowami
obejmującymi kwestie autorskich praw osobistych, w tym m.in.:
-
model 1 – droit moral niezbywalne, niepodlegające zrzeczeniu,
nieograniczone w czasie, na tle uregulowań Francji, Hiszpanii oraz Chin;
-
model 2 – droit moral niezbywalne, niepodlegające zrzeczeniu,
wygasające wraz ze śmiercią twórcy, na tle uregulowań
Słowacji i Japonii;
-
model 3 – droit moral niezbywalne, niepodlegające zrzeczeniu,
trwające ograniczony czas po śmierci twórcy, na tle
uregulowań Australii, Belgii i Niemiec;
-
model 4 – droit moral niezbywalne, podlegające zrzeczeniu,
nieograniczone w czasie, na tle uregulowań Filipin;
-
model 5 – droit moral niezbywalne, podlegające zrzeczeniu,
wygasające wraz ze śmiercią twórcy, na tle uregulowań
Holandii i USA;
-
model 6 – droit moral niezbywalne, podlegające zrzeczeniu,
trwające ograniczony czas po śmierci twórcy, na tle
uregulowań Argentyny, Grecji i Wielkiej Brytanii;
-
model 7 „teoretyczny” – droit moral
zbywalne, na tle uregulowań Szwajcarii i Luksemburga.
W
publikacji omówiono również następujące
zagadnienia:
-
naruszenie i zagrożenie autorskiego dobra lub prawa osobistego;
-
bezprawność naruszenia i domniemanie bezprawności;
-
okoliczności wyłączające bezprawność naruszenia;
-
zgoda jako działanie prawne podobne do czynności prawnej;
-
przesłanki skutecznego udzielenia zgody;
-
przesłanki skutecznego wykonania uprawnień beneficjenta;
-
umowy o wykonywanie autorskich praw osobistych;
-
zrzeczenie się wykonywania autorskich praw osobistych;
-
naruszenie autorskich dóbr lub praw osobistych jako
naruszenie umowy;
-
interpretacja klauzul umownych dotyczących autorskich praw osobistych;
-
kumulatywna ochrona autorskich dóbr i praw osobistych
– konstrukcja roszczeń;
-
konstrukcja prawna autorskich dóbr lub praw osobistych po
śmierci twórcy;
-
śmierć twórcy i jej skutki dla czynności prawnych dokonanych
z osobami trzecimi;
- sytuacja prawna roszczeń
majątkowych i niemajątkowych a śmierć twórcy.
Wykaz
skrótów | str. 13
Wstęp | str. 17
Rozdział 1
Rozwój
ochrony niemajątkowych interesów
twórców – zarys
| str. 21
1.1. Podstawy historyczne koncepcji ochrony praw osobistych
twórców – zarys | str. 21
1.2. Regulacja droit moral w polskich historycznych ustawach o prawie
autorskim – zarys | str. 29
Rozdział 2
Ochrona
droit moral na świecie | str.
33
2.1. Droit moral w prawie międzynarodowym | str. 33
2.1.1. Konwencja berneńska | str. 33
2.1.2. Autorskie prawa osobiste w pozostałych traktatach
międzynarodowych – zarys | str. 35
2.1.3. Prawo Unii Europejskiej | str. 37
2.2. Droit moral – modele ochrony w obcych porządkach
prawnych | str. 39
2.2.1. Wprowadzenie | str. 39
2.2.2. Tabelaryczne modele ochrony droit moral | str. 48
2.3. Model 1 – droit moral niezbywalne, niepodlegające
zrzeczeniu, nieograniczone w czasie | str. 56
2.3.1. Francja | str. 56
2.3.2. Hiszpania | str. 59
2.3.3. Chiny | str. 61
2.4. Model 2 – droit moral niezbywalne, niepodlegające
zrzeczeniu, wygasające wraz ze śmiercią twórcy | str. 62
2.4.1. Słowacja | str. 62
2.4.2. Japonia | str. 64
2.5. Model 3 – droit moral niezbywalne, niepodlegające
zrzeczeniu, trwające ograniczony czas po śmierci twórcy |
str. 65
2.5.1. Australia | str. 65
2.5.2. Belgia | str. 66
2.5.3. Niemcy | str. 67
2.6. Model 4 – droit moral niezbywalne, podlegające
zrzeczeniu, nieograniczone w czasie | str. 70
2.6.1. Filipiny | str. 70
2.7. Model 5 – droit moral niezbywalne, podlegające
zrzeczeniu, wygasające wraz ze śmiercią twórcy | str. 72
2.7.1. Holandia | str. 72
2.7.2. USA | str. 74
2.8. Model 6 – droit moral niezbywalne, podlegające
zrzeczeniu, trwające ograniczony czas po śmierci twórcy |
str. 77
2.8.1. Argentyna | str. 77
2.8.2. Grecja | str. 79
2.8.3. Wielka Brytania | str. 80
2.9. Model 7 „teoretyczny” – droit moral
zbywalne | str. 83
2.9.1. Szwajcaria | str. 83
2.9.2. Luksemburg | str. 85
Rozdział 3
Charakterystyka
autorskich praw osobistych w prawie polskim
| str. 87
3.1. Dobra osobiste i ich ochrona – zagadnienia
ogólne | str. 87
3.2. Autorskie dobra osobiste lub autorskie prawa osobiste | str. 93
3.3. Autorskie dobra osobiste i dobra osobiste
„powszechne” | str. 100
3.4. Zakres podmiotowy autorskich praw osobistych | str. 107
3.5. Zakres przedmiotowy autorskich praw osobistych | str. 117
3.6. Rzeczywista, domniemana czy dorozumiana więź twórcy z
utworem? | str. 121
3.7. Niedopuszczalność zbycia lub zrzeczenia się autorskich
dóbr czy praw osobistych? | str. 131
Rozdział 4
Naruszenie
autorskich praw osobistych |
str. 137
4.1. Naruszenie, ingerencja, korzystanie – terminologia i
zagadnienia ogólne | str. 137
4.2. Naruszenie i zagrożenie autorskiego dobra lub prawa osobistego
– pojęcie i konstrukcja | str. 140
4.3. Bezprawność naruszenia i domniemanie bezprawności | str. 151
4.4. Okoliczności wyłączające bezprawność naruszenia | str. 154
4.4.1. Wprowadzenie | str. 154
4.4.2. „Absolutny” zakres ochrony? | str. 155
4.4.3. Czy każde wkroczenie w zakres praw lub dóbr
osobistych stanowi ich naruszenie? | str. 160
4.4.4. Działanie na podstawie prawa | str. 161
4.4.5. Wykonywanie prawa podmiotowego | str. 164
4.4.6. Działanie w interesie społecznym | str. 164
4.4.7. Nadużycie prawa | str. 166
4.4.8. Kontratypy | str. 168
4.4.9. Działanie na własne ryzyko | str. 170
Rozdział 5
Zgoda
na ingerencję w sferę autorskich dóbr osobistych
| str. 173
5.1. Kwalifikacja prawna zgody na ingerencję w sferę dóbr
osobistych | str. 173
5.1.1. Koncepcje objaśniające charakter prawny zgody na ingerencję w
dobra osobiste – przegląd | str. 173
5.1.2. Zgoda jako działanie prawne podobne do czynności prawnej | str.
181
5.1.3. Zgoda jako czynność prawna zobowiązująca | str. 188
5.1.4. Zgoda jako czynność prawna rozporządzająca | str. 192
5.1.5. Zgoda jako czynność prawna upoważniająca | str. 198
5.2. Przesłanki skutecznego udzielenia zgody | str. 210
5.3. Sposób i forma udzielenia zgody | str. 211
5.3.1. Adresat zgody | str. 212
5.3.2. Sposób i forma udzielenia zgody | str. 220
5.3.3. Treść zgody | str. 226
5.4. Sytuacja prawna beneficjenta zgody | str. 230
5.4.1. Wprowadzenie | str. 230
5.4.2. Beneficjent jako podmiot uprawnień kształtujących | str. 234
5.4.3. Przesłanki skutecznego wykonania uprawnień beneficjenta | str.
240
5.4.4. Uprawnienia beneficjenta jako prawo podmiotowe? | str. 241
5.4.5. Trwałość i przyczyny wygaśnięcia zgody | str. 253
5.5. Odwołanie zgody | str. 255
5.5.1. Odwołanie zgody jako realizacja prawa do ochrony dóbr
osobistych | str. 255
5.5.2. Zobowiązanie do nieodwoływania zgody | str. 265
5.5.3. Zrzeczenie się uprawnienia do odwołania zgody | str. 276
5.5.4. Sposób odwołania zgody | str. 277
5.6. Wadliwość oświadczenia o udzieleniu zgody | str. 282
5.7. Zgoda warunkowa lub z zastrzeżeniem terminu | str. 291
Rozdział 6
Wykonywanie
autorskich praw osobistych |
str. 295
6.1. Wykonywanie autorskich praw osobistych – pojęcie | str.
295
6.2. Umowy o wykonywanie autorskich praw osobistych –
zagadnienia ogólne | str. 296
6.3. Zobowiązanie do wykonywania lub niewykonywania autorskich praw
osobistych | str. 297
6.4. Upoważnienie osób trzecich do wykonywania autorskich
praw osobistych | str. 304
6.5. Zlecenie wykonywania autorskich praw osobistych | str. 308
6.6. Zrzeczenie się wykonywania autorskich praw osobistych | str. 317
Rozdział 7
Autorskie
prawa osobiste w relacjach kontraktowych
| str. 327
7.1. Ochrona autorskich praw osobistych w oparciu o stosunek umowny |
str. 327
7.1.1. Wprowadzenie | str. 327
7.1.2. Ochrona istotnych interesów twórczych |
str. 328
7.1.3. Sprzeciw wobec publicznego udostępniania utworu | str. 333
7.1.4. Naruszenie autorskich dóbr lub praw osobistych jako
naruszenie umowy | str. 336
7.1.5. Umowne prawo odstąpienia lub wypowiedzenia umowy | str. 341
7.2. Interpretacja klauzul umownych dotyczących autorskich praw
osobistych | str. 344
7.2.1. Wprowadzenie | str. 344
7.2.2. Umowy przenoszące autorskie prawa majątkowe | str. 346
7.2.3. Umowy licencyjne i inne umowy o korzystanie z autorskich praw
majątkowych | str. 355
7.2.4. Umowa o dzieło lub inna podobna umowa o świadczenie usług | str.
358
Rozdział 8
Katalog
autorskich praw osobistych – przegląd
| str. 361
8.1. Prawo do autorstwa | str. 361
8.2. Prawo do oznaczenia autorstwa | str. 370
8.3. Prawo do integralności i prawo do nadzoru | str. 371
8.4. Prawo do pierwszej publikacji | str. 375
Rozdział 9
Ochrona
autorskich dóbr lub praw osobistych |
str. 377
9.1. Wprowadzenie | str. 377
9.2. Kumulatywna ochrona autorskich dóbr i praw osobistych
– konstrukcja roszczeń | str. 383
9.3. Roszczenia niemajątkowe | str. 392
9.3.1. Roszczenie o zaniechanie | str. 392
9.3.2. Roszczenie o usunięcie skutków naruszenia | str. 394
9.3.3. Dopuszczalność zbycia lub zrzeczenia się roszczeń niemajątkowych
| str. 396
9.3.4. Problem przedawnienia roszczeń niemajątkowych | str. 400
9.4. Roszczenia majątkowe | str. 404
9.4.1. Wprowadzenie | str. 404
9.4.2. Roszczenie o zadośćuczynienie | str. 406
9.4.3. Roszczenie o zapłatę na cel społeczny | str. 408
9.4.4. Roszczenie o odszkodowanie | str. 409
9.4.5. Zasady zbywania lub zrzeczenia się roszczeń majątkowych | str.
410
9.4.6. Przedawnienie roszczeń majątkowych | str. 417
Rozdział 10
Autorskie
dobra i prawa osobiste po śmierci twórcy |
str. 427
10.1. Wykonywanie autorskich praw osobistych po śmierci
twórcy | str. 427
10.1.1. Konstrukcja prawna autorskich dóbr lub praw
osobistych po śmierci twórcy | str. 427
10.1.2. Osoby uprawnione zgodnie z art. 78 pr. aut. Brak wyrażenia woli
zmarłego twórcy | str. 433
10.1.3. „Inna wola” zmarłego twórcy w
rozumieniu art. 78 ust. 2–4 pr. aut. | str. 441
10.1.4. Śmierć twórcy i jej skutki dla czynności prawnych
dokonanych z osobami trzecimi | str. 450
10.2. Ochrona autorskich dóbr lub praw osobistych po śmierci
twórcy | str. 456
10.2.1. Sytuacja prawna roszczeń majątkowych i niemajątkowych a śmierć
twórcy | str. 456
10.2.2. Legitymacja czynna do wytoczenia powództwa po
śmierci twórcy | str. 460
Uwagi końcowe | str. 465
Bibliografia | str. 471
512
stron, Format: 15.0x21.0cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|