|

KULTURA JAKOŚCI DOSKONAŁOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA W ORGANIZACJI
WIŚNIEWSKA M.Z. GRUDOWSKI P. wydawnictwo: CEDEWU , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 71.65 Twoja cena 68,07 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Kultura
jakości, doskonałości i bezpieczeństwa w organizacji
Kultura
jakości, bezpieczeństwa oraz doskonałości to ważne kategorie
zasobów każdej organizacji, decydujące o jej
niepowtarzalności. Kształtują one nie tylko tożsamość danej
organizacji, ale także mają wpływ na jej zdolność do spełniania potrzeb
różnych grup interesariuszy oraz na szeroko rozumianą
reputację na rynku. Każda z tych kultur wyraża się poprzez swoiste
założenia, normy, wartości oraz artefakty. Stanowią one fundament
skutecznego i efektywnego wdrożenia koncepcji zarządzania jakością,
modeli doskonałości oraz określonych podejść projakościowych, służących
rozwojowi organizacji oraz zarządzaniu wielowymiarowym ryzykiem jej
funkcjonowania.
Treści
zawarte w niniejszej książce umożliwiają Czytelnikowi zapoznanie się z
istotą:
•
zjawiska jakości, bezpieczeństwa, doskonałości oraz ryzyka w
organizacji,
•
podstawowych koncepcji zarządzania wspierających jakość, bezpieczeństwo
oraz doskonałość, ze szczególnym uwzględnieniem podejść o
charakterze normatywnym,
•
kultury i klimatu jakości, bezpieczeństwa oraz doskonałości,
•
kultury sprawiedliwego traktowania - just culture,
• narzędzi
służących diagnozie kultury jakości, bezpieczeństwa, doskonałości, just
culture oraz metod wykorzystywanych w zarządzaniu ryzykiem.
Wykaz
ważniejszych skrótów 7
Wstęp 11
Rozdział 1
Jakość
i kultura jakości 15
1.1. Pojęcie jakości i jej znaczenie dla satysfakcji oraz lojalności
interesariuszy 15
1.2. Istota i rozwój koncepcji kompleksowego zarządzania
jakością TQM 28
1.3. Koncepcja Lean 41
1.4. Six Sigma 49
1.5. Lean Six Sigma 54
1.6. Kultura jakości w organizacji 56
Rozdział 2
Doskonałość
i kultura doskonałości 67
2.1. Pojęcie i znaczenie doskonałości w organizacji 67
2.2. Istota modeli doskonałości 77
2.3. Prestiżowe modele premiujące doskonałość organizacji 79
2.4. Inne modele i podejścia służące rozwojowi koncepcji doskonałości
organizacyjnej 94
2.5. Kultura doskonałości i ciągłe doskonalenie 100
Rozdział 3
Cykl
doskonalenia PDCA oraz zarządzanie ryzykiem jako podstawa zarządzania
systemowego 107
3.1. Istota systemu zarządzania oraz cyklu PDCA 107
3.2. Podejście normatywne do zarządzania jakością 118
3.3. Inne normatywne systemy zarządzania i ich integracja 124
3.4. Wdrażanie i certyfikacja normatywnych systemów
zarządzania a krzewienie kultury jakości opartej na orientacji
procesowej 132
3.5. Zarządzanie ryzykiem i jego istota 138
3.6. Systemowe zarządzanie ryzykiem wg normy ISO 31000:2018 145
Rozdział 4
Bezpieczeństwo
jako kluczowy aspekt jakości i doskonałości 153
4.1. Znaczenie i pojęcie bezpieczeństwa 153
4.2. Wybrane aspekty bezpieczeństwa produktów, usług,
podmiotów i procesów 157
4.3. Kultura bezpieczeństwa jako element kultury jakości i doskonałości
167
4.4. Just culture 173
Rozdział 5
Przykłady
narzędzi i metod służących rozpoznaniu oraz kształtowaniu kultury
jakości i doskonałości 179
5.1. Rola narzędzi i metod w zarządzaniu jakością oraz zjawisko
samooceny 179
5.2. Narzędzie do przeprowadzenia samooceny kultury jakości 186
5.3. Narzędzie do przeprowadzenia samooceny kultury doskonałości 188
5.4. Narzędzie do przeprowadzenia samooceny kultury bezpieczeństwa oraz
just culture 191
5.5. Narzędzie do przeprowadzenia samooceny kultury bezpieczeństwa
pacjenta 194
5.6. Narzędzie do przeprowadzenia samooceny kultury bezpieczeństwa
żywności 197
5.7. Metoda oceny skuteczności działań doskonalących 199
5.8. Metody wykorzystywane w zarządzaniu ryzykiem 205
Podsumowanie - ku Jakości 4.0 213
Bibliografia 217
Spis tabel 231
Spis rysunków 233
Załączniki 235
244
strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|