|
KULTUROWE KONTEKSTY DZIECIŃSTWA SZKICE ANTROPOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE
KOŻYCZKOWSKA A. MŁYNARCZUK-SOKOŁOWSKA A. wydawnictwo: KATEDRA , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 63.75 Twoja cena 60,56 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Kulturowe
konteksty dzieciństwa
Szkice
antropologiczno-pedagogiczne
Monografia,
którą oddajemy do rąk czytelnika, ze względu na swą tematykę
wpisuje się w pola teoretyczne i praktyczne szeroko pojętej edukacji
międzykulturowej. Jako autorki podjęłyśmy wysiłek rozpoznania i
zrozumienia dziecięcych doświadczeń, które generują sytuacje
społeczne są komplikowane kontekstami i problemami (wielo)kulturowymi.
Książka jest przyczynkiem do dyskusji o wikłanie dziecka w zasięg
oddziaływania różnicy kulturowej i w praktyki edukacyjne,
które są lub nie są wrażliwe na (wielo)kulturowość sytuacji
społecznych, w tym sytuacji szkolnych. Mamy zatem cichą nadzieję, że
nasza praca choć w minimalny sposób wzbogaci pole
teoretyczne tych subdyscyplin pedagogicznych, które zajmują
się sprawami dziecka i (wielo)kulturowości. Jednocześnie książka może
być przydatna w praktyce edukacyjnej, wspierając szeroko pojętą
edukację i integrację dzieci w sytuacji zróżnicowania
kulturowego. Może również wzbogacać wiedzą te programy
edukacyjne, których celem jest wytwarzanie postawy
otwartości wobec różnicy kulturowej.
(Ze
Wstępu)
Kulturowe
konteksty dzieciństwa to ważna i niezwykle aktualna oraz potrzebna na
polskim rynku wydawnictw naukowych publikacja, sytuująca się na
pograniczu nauk pedagogicznych i socjologicznych. Autorki w
sposób interesujący, wsparty analizą i dyskusją ujęć
teoretycznych podjętej problematyki prezentują zagadnienie
rekonstruowania pojęć dziecka i dzieciństwa w kontekście
różnic kulturowych i budowania tożsamości
społeczno-kulturowej. Wnikliwość podejścia do tego zagadnienia,
wieloaspektowość dyskusji problematyki, egzemplifikacja teoretycznych
analiz to niewątpliwe walory tej publikacji.
(prof.
Małgorzata Żytko)
dr Adela Kożyczkowska
– pedagog, adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Ogólnej
Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego. Zainteresowania naukowe
koncentruje wokół problematyki mniejszości narodowych i
etnicznych. Badania osadza w perspektywie pedagogiki ogólnej
i w niej poszukuje rozwiązań metodologicznych dla problemów
związanych z polityką, politycznością, obywatelstwem, podmiotowością,
tożsamością i edukacją grup mniejszościowych. Jej obecne badania
koncentrują się na analizach kultury kaszubskiej, w jej aspektach
ideologicznych, politycznych, tożsamościowych i edukacyjnych. W
zwyczajne dni miłośniczka miejskich spacerów, mrocznych
skandynawskich kryminałów i mocnej kawy.
dr
Anna Młynarczuk-Sokołowska
– pedagog-kulturoznawca, adiunkt w Katedrze Edukacji
Międzykulturowej Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w
Białymstoku, wiceprezes Zarządu Fundacji Uniwersytetu w Białymstoku.
Jako teoretyk i praktyk zajmuje się edukacją międzykulturową. Jest
autorką publikacji naukowych i metodycznych z tego zakresu,
realizatorką projektów naukowych i społecznych, inicjatorką
innowacji pedagogicznych itd. Aktualnie prowadzi badania dotyczące
sytuacji dzieci z doświadczeniem migracji. Od 2008 roku pracuje z
cudzoziemcami (głównie narodowości czeczeńskiej). Laureatka
stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla Wybitnych Młodych
Naukowców na lata 2018–2020.
326
stron, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|