|
WIDZENIE PRZEZ KULTURĘ WPROWADZENIE DO TEORII KULTURY WIZUALNEJ
CHMIELECKI K. wydawnictwo: KATEDRA , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 63.75 Twoja cena 60,56 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Widzenie
przez kulturę
Wprowadzenie do teorii
kultury wizualnej
Z
jednej strony korzystam z koncepcji analogicznej do proponowanej przez
W. J. T. Mitchella i staram się badać to, w jaki sposób
funkcjonuje sama kultura, a dyskurs studiów kultury
wizualnej widzę jako narrację, podobną do studiów
kulturowych, które zajmują się między innymi pojęciem
kultury. Z drugiej zaś strony badam samą wizualność i funkcjonowanie
metafor wizualnych, które odnoszą się do kultury, ale
również do samej rzeczywistości realnej. Metafory wizualne
obrazują idee, poglądy i koncepcje teoretyczne, które
odnoszą się do naszego postrzegania świata.
(Ze
Wstępu)
Książka
Konrada Chmieleckiego nie jest podręcznikiem, ale z uwagi na
uporządkowanie pola badawczego, bogactwo zawartego w niej materiału,
systematyczny charakter wywodu i pogłębioną refleksję będzie
nieocenioną pomocą dla studentów wszystkich tych dyscyplin,
które zajmują się w jakikolwiek sposób kulturą
wizualną.
(prof.
Alicja Helman)
Konrad Chmielecki
– doktor nauk humanistycznych, specjalista w dziedzinie
medioznastwa i filmoznawstwa. Autor książki Estetyka intermedialności
oraz redaktor pracy zbiorowej Teoria obrazu w naukach humanistycznych.
Publikuje w czasopismach „Kultura
Współczesna”, „Przegląd
Kulturoznawczy”, "Kwartalnik Filmowy”,
„Art Inquiry”, „Kultura i
Historia” i monografiach zbiorowych. Należy do Polskiego
Towarzystwa Kulturoznawczego i Polskiego Towarzystwa Estetycznego.
Wykłada w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi.
Wstęp
Rozdział 1.
Status
studiów kultury wizualnej jako refleksji kulturoznawczej
1.1. Studia kultury wizualnej jako "niebezpieczny suplement"
kulturoznawstwa
1.2. Od studiów kulturowych do studiów kultury
wizualnej
1.3. Studia kultury wizualnej jako interdyscyplinarna refleksja
kulturoznawcza
Rozdział 2
Kulturowa
teoria obrazu
2.1. Kulturowa teoria obrazu jako odnowiony projekt ikonologii Erwina
Panofsky‘ego
2.2. Obraz jako medium tożsamości (przypadek Orlan, docile bodies i
"Julie Graham")
2.3. Picture Theory: próby klasyfikacji obrazów
2.3.1. Od "rodziny obrazów" do metaobrazów
2.3.2. Obrazy zewnętrzne i wewnętrzne (picture I image)
2.3.3. Dychotomia podziału image/picture w pracach wideo Billa Violi
2.3.4. Totemy, fetysze i idole
2.4. Status obrazu w kulturze współczesnej
2.4.1. ImagesAre Living Things; zwrot biopiktorialny i bioobrazy
2.4.2. Niszczenie obrazów - iconoclash/ikonoklazm (Bruno
Latour)
2.4.3. Przyszłość obrazów (W. J. T. Mitchell versus Jacques
Ranciere)
2.4.4. Globalizacja i konsumpcja obrazów (Arjun Appadurai)
Rozdział 3
Kulturowa
teoria wizualności i widzenia
3.1. Podstawowe pojęcia: widzenie i wizualność (vision, visuality)
3.2. Wizualna podmiotowość - podmiot wizualny
3.3. Rasa i problematyka tożsamości etnicznej
3.3.1. Rasa jako mit i medium - koncepcja W.J.T. Mitchella
3.3.2. Rasa jako system wizualnej reprezentacji - koncepcja Stuarta
Halla
3.3.3. Rasa i problematyka tożsamości - koncepcja Lisy Nakamury
3.3.4. Rasa w ujęciu feminizmu - koncepcja beli hooks i Sander L. Gilman
3.4. Mechaniczna, cyfrowa i biocybernetyczna reprodukcja
obrazów (Walter Benjamin / W.J.T. Mitchell)
3.5. Realizm (reprezentacja wizualna) i symulacja: od perspektywy
centralnej do mediów cyfrowych
3.6. Perspektywa centralna i reprezentacja w twórczości
Zbigniewa Rybczyńskiego, Grahame‘a Weinbrena i Luca
Courchesne‘a
3.7. Dominacja wzroku w kulturze: wzrokocentryzm (ocularcentrism) i
reżimy skopiczne (scopic regimes)
3.8. Problematyka widza/widzenia (spectator/spectatorship)
3.9. Spojrzenie {gazę) wedtug Jacques‘a Lacana
Rozdział 4
Myśl
społeczno-kulturowa na obszarze studiów kultury wizualnej
4.1. Refleksja socjologiczna (społeczna)
4.1.1. Paradygmaty teoretyczne myśli socjologicznej
4.1.2. Społeczne teorie widzenia albo społeczne "sposoby widzenia"
rzeczywistości
4.1.3. Społeczeństwo nadzoru
4.1.4. Społeczeństwo spektaklu i społeczeństwo konsumpcyjne
4.1.5. Społeczeństwo ekranów
4.2. Refleksja transkulturowa i kulturowa
Rozdział 5
Zwroty
kulturowe na obszarze VCS
5.1. Zwrot piktorialny/ikomczny
5.2. Zwrot postkolonialny
5.2.1. Wizualne reżimy kolonizacji i "wizualny imperializm"
5.2.2. Stereotypowe wizerunki (images) Afrykanów i
Buszmenów
5.2.3. Prawo do patrzenia w kompleksie plantacyjnym
5.2.4. Wizualność i kontrwizualność jako dyskursywne strategie władzy
5.2.5. Obraz jako dyskurs w rozumieniu Foucaulta
5.3. Zwrot performatywny
5.3.1. Performatywne zachowania społeczne w kulturze wizualnej
5.3.2. Performatywne obrazy i piktorialne akty
5.3.3. Zdarzenia wizualne jako efekt sieci i performatywny cytat
5.3.4. Performatywne aspekty komunikacji zapośredniczonej przez internet
5.3.5. Listening Post: wizualizowane "cytaty" z rozmów
"aktorów-sieci"
5.3.6. Bodiesc INCorporated: "tekstowa" tożsamość potwierdzona
copyrightem
Bibliografia
Nota o pierwodrukach
Indeks osobowy
386
stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|