|
WIRTUALNE PAŃSTWO JAKO PRZESTRZEŃ EDUKACJI OBYWATELSKIEJ STUDIA Z ETNOGRAFII INTERNETU
STUNŻA G.D. wydawnictwo: KATEDRA , rok wydania 2018, wydanie Icena netto: 45.00 Twoja cena 42,75 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wirtualne
państwo jako przestrzeń edukacji obywatelskiej
Studia z etnografii
internetu
Tak zwane mikronacje
(wirtualne państwa, v-państwa), podobnie jak inne zjawiska społeczne
powstające w oparciu o „nowe media”, są jeszcze
stosunkowo słabo rozpoznane.
Tematyce mikronacyjnej poświęcono w Polsce zaledwie kilka
artykułów, nie monitoruje się także na bieżąco rozwoju
zjawiska i jego przemian. Wirtualne państwa są słabo opisane
również na świecie, a główne publikacje na ich
temat mają charakter prasowy, utrzymane są w większości w tonie opisu
ciekawego, ale jednak epizodycznego wydarzenia, dlatego badania nad
fenomenem „wirtualnych” społeczności, podejmujących
się m.in. symulowania procesów państwowych, uznać należy za
inspirujące – zarówno dla współczesnej
pedagogiki (a szczególnie edukacji obywatelskiej oraz
edukacji medialnej, rozumianej nie tylko jako subdyscyplina
pedagogiczna, ale również szeroko – jako ruch na
rzecz edukacji w zakresie wyrównywania dostępu i kształcenia
umiejętności wykorzystania mediów), jak i myśli
kulturoznawczej, antropologicznej i politologicznej.
Grzegorz D. Stunża
- wykładowca, badacz, trener i autor materiałów
edukacyjnych. Adiunkt w Pracowni Edukacji Medialnej w Instytucie
Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa
Edukacji Medialnej. Członek Komitetu Głównego Olimpiady
Cyfrowej. W ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
(2017) prowadził przy blogu edukatormedialny.pl projekt
„KulturLab – nowe technologie w edukacji
kulturalnej. Innowacje, narzędzia, metody” (kontynuacja
projektu stypendialnego MKiDN z 2013). Pracował m.in. przy projektach
badawczych z cyklu „Dzieci sieci” (2012, 2013),
koordynował projekt badawczy polskich blogów kulturalnych
(2015). Współpracuje z Fundacją Nowoczesna Polska.
Cel badania, zastosowane
metody,
charakterystyka procesu badawczego
Wprowadzenie: cele raportu i podjęte problemy badawcze
Lokacja badań w paradygmacie jakościowym
Przywiązanie do tradycji studiów kulturowych,
inspiracja "nowymi studiami kulturowymi"
Czym jest etnografia
Charakterystyka sieciowej etnografii
Wątpliwości związane z etnografią sieci
Ukryty program hipertekstu
Internet jako przestrzeń społeczna: oddolność działania, swoboda
tworzenia
Wirtualne państwo - edukacja 2.0 i stare narzędzia
Kontakt z mikronacjami
Mikronacja jako temat pracy badawczej
Charakter) styka zbierania danych
Metody badawcze
Prowadzenie obserwacji uczestniczącej niejawnej
Wywiady etnograficzne zintegrowane z obserwacją uczestniczącą niejawną
Korzystanie z archiwów
Specyfika sieciowego terenu a metodologiczny brikolaż
Internet jako pole badań
Zalety i konsekwencje prowadzenia badań w internecie
Trudności napotkane podczas badań w "sieci"
Nowe narzędzia a "tradycyjne" metody etnograficzne
Mikronacje
- wyjaśnienie pojęć, próba podziału, wstępna charakterystyka
terenu badań
Czym są mikronacje?
Mikronacje - historia nieprecyzyjności
Mikronacje - precyzowanie niedookreślonego
Mikronacje - syntetyczna definicja i roboczy podział
Mikronacyjna "pojemność"
Realne, wirtualne, hybrydowe
Różnorodność polskiego mikroświata
Mikronacje w oczach mikronautów
Zakorzenienie w innych formach
Krótka charakterystyka v-państwa na przykładzie Mandragoratu
Wandystanu
Opowieść
o "świecie, którego nie ma"
Wprowadzenie
Rytuał państwotwórczy
Mikronacyjna codzienność. Budowanie v-państwa
Wybory - walka o społeczną legitymację
Podział władzy - wzajemna kontrola polityczna
Działalność Churału Ludowego
Rozłączne terytoria władzy
Veto jako mechanizm demokratycznej kontroli
Wyjść poza interes polityczny
Negocjowanie zmian
Prasa jako narzędzie zmiany
Tworzenie Rady Komisarzy Ludowych
Wandejski odtwarzacz muzyczny
Tworzenie stronnictw politycznych
Załóż sobie gazetę
Zbuduj państwo w państwie
Wandejska scena muzyczna
Totalitarna rozrywka jako sposób na uspokojenie
nastrojów
Formalne uczelnie nieformalnie napędzane
Wandejski Klub Książki
Orzeł vs kukuł. Pomiędzy "realem" a "wirtualem"
Rozmowy pojednawcze
Uchwała churału: przepraszamy i prosimy o przebaczenie
Wandejskie miasto w Księstwie Sarmacji
Okrągły stół wando-sarmacki
Debata o pojednaniu Mandragoratu Wandystanu z Księstwem Sarmacji
Wandowicka "Wandea Ludu"
Sarmacki Ośrodek Badania Opinii Społecznej
"Proklamacja książęcia o ogólnej rozpierdusze"
Przesiedlenie Wandów do Grodziska - czyszczenie pozostałości
po formalnej wspólnocie
Powroty do Sarmacji
O przyszłości stosunków
Przejęcie redakcji "Bramy Sarmackiej"
Przekazywanie władzy
Wybory Ojca Świeckiego
Celebracja smutku. Żałoba w mikronacjach
Celebracje w "realu"
Rocznice państwowości
Współpraca międzynarodowa
WandystanbezWWW
Degradacja jako nowy początek
Brak stron WWW
Marazm wyborczy
Bez dostępu do serwera
Wandokalipsa
Obywatelstwo
w Księstwie Sarmacji.
Analiza wniosków zaakceptowanych przez władze
oraz decyzji o pozbawieniu obywatelstwa
Decyzje o przyznaniu obywatelstwa
Konstrukcja wniosków i wstępne wymogi zostania obywatelem
Lektura wniosków - próba interpretacji
Definiowanie obywatelstwa
Obywatelstwo jako granica pełnoprawności
Zyskanie pełni praw
Pełnowartościowy udział w życiu państwa i społeczności
Pełnia praw jako szansa na realizację ambicji i planów
Możliwości otrzymywane wraz z obywatelstwem
Możliwość uczestniczenia w życiu politycznym
Więcej możliwości pracowniczych, rozwoju organizacji, lepszego startu
Możliwość rozwoju i awansu społecznego,
realizacja pasji, udział w debacie publicznej
Obywatelstwo jako motywacja i nagroda
Obywatelstwo jako warunek utrzymania dotychczasowych praw
Potwierdzenie pobytu i wiedzy, podstawa dalszej zabawy
Próba przekonania decydentów
Dowodzenie własnej wartości
Cele - co chcę zrobić, kim chcę zostać, co kontynuować
Działalność polityczna, funkcje publiczne, działanie w organizacji
Działalność gospodarcza
Działalność artystyczna
Działalność prasowa, dziennikarska
Działalność sportowa
Chęć pomagania innym i ogólnego rozwoju Księstwa
Ogólna chęć działania
Umiejętności i doświadczenie "wirtualne",
dotychczasowe "wirtualne" działania i pełnione "wirtualne" funkcje
Pełnienie funkcji w innych państwach, życie w innych mikronacjach
"Zaczepienie się" w KS - dach nad głową,
poszukiwanie lub znalezienie pierwszej pracy
Pełnienie konkretnych funkcji w KS, wysoka aktywność, realizowanie pasji
Wcześniejsze posiadanie obywatelstwa
Umiejętności i doświadczenia "realne",
dotychczasowe "realne" działania i pełnione "realnie" funkcje
Możliwość poświęcenia się mikronacji
Dostrzeganie wielkości konkretnego v-państwa
Przepraszanie za braki
Decyzje o pozbawieniu obywatelstwa
Przyczyny pozbawienia obywatelstwa
Działalność w państwie obcym
Niewypełnianie obowiązków obywatelskich
Obywatelstwo w mikronacji - próba rekonstrukcji
Obywatelstwo według obywateli
Obywatelstwo według instytucji
Wirtualne
państwo jako przestrzeń edukacji obywatelskiej
Mikronacje - cel edukacyjny
Ukryty program mikronaeyjnej przestrzeni edukacyjnej
Instytucje edukacyjne w mikronacjach
Budowanie narracji. Spór polityczny i
przetwórstwo kulturowe
Mikronacja - fanowska kultura uczestnictwa
"Star Wands", czyli zmiksujemy nowy dom!
Wielopoziomowość świata, zapośredniczenia relacji i komplikacja
tożsamości
Awatary i odpowiedzialność. Wartościowanie zaangażowania
Nowa e-plemienność
Pomieszanie języków tożsamości
Media, pedagogika i obywatel monitoralny
(Nowe) media, (nowe) inspiracje
Edukacja "wirtualna", edukacja alternatywna, edukacja dopełniająca?
Bibliografia
Indeks osób
420
stron, Format: 12.0x19.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|