|
EDUKACJA MIĘDZYKULTUROWA JAKO CZYNNIK ROZWOJU KULTURY POKOJU
BŁESZYŃSKA K. RED. wydawnictwo: KATEDRA , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 60.00 Twoja cena 57,00 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Edukacja międzykulturowa
jako czynnik rozwoju kultury pokoju
Mimo
świetnych tradycji innych krajów europejskich (International
Peace Research Institute w Sztokholmie, galtungowski Peace Research
Institute w Oslo, Peace Research Association z siedzibą w Londynie),
wątki badań nad pokojem oraz wychowania dla pokoju były stosunkowo
słabo artykułowane na gruncie polskim i praktycznie są nieobecne w
polskiej myśli pedagogicznej XXI wieku. Z tym większym uznaniem należy
zatem powitać inicjatywę Krystyny M. Błeszyńskiej mającą na celu
przywrócenie ich i odczytanie w nowym kontekście
pedagogicznym, jakim jest edukacja międzykulturowa. Zamierzenie,
którego owocem jest między innymi niniejsze opracowanie.
(prof.
dr hab. Lech W. Zacher)
Książka
ta wpisuje się wyraźnie w aktualny klimat kultury naznaczony
rozchwianiem – do niedawana wydawało się oczywistych
– fundamentów demokratycznego bezpieczeństwa w
wielu krajach Unii Europejskiej, a zwłaszcza w Polsce. Nie bez
przyczyny współcześnie w środowisku teoretyków i
badaczy społecznych intensyfikuje się debata dotycząca wychowania do
pokoju, zagrożeń pokoju czy konieczności wzmocnienia prodemokratycznych
dyspozycji obywatelskich – solidarności, etyki troski o
innych, kultywowania krzepiących więzi w środowiskach lokalnych,
krytycznej partycypacji w środowisku tradycyjnych i nowych
mediów (umiejętności demaskowania zmanipulowanych czy
propagandowych treści), etyczności nieskrepowanego komunikowania się w
internecie (powstrzymanie mowy nienawiści itp.). […]
Związani z domenami szeroko pojętej międzykulturowości czy
wielokulturowości (oba pojęcia nabrały w ostatnich miesiącach w Polsce
wyjątkowo negatywnego
znaczenia dzięki umacnianiu się populistycznych nastrojów)
podejmują i porządkują tę dyskusję z pozycji akademickich.
(prof.
dr hab. Lucyna Kopciewicz)
Wstęp - Lech W. Zacher
CZĘŚĆ I. PRYNCYPIA KULTURY POKOJU
W SPOŁECZEŃSTWIE WIELOKULTUROWYM
Joanna Leek, Wychowanie do pokoju
wyzwaniem edukacyjnym na XXI wiek dla Europy i świata
Jerzy Nikitorowicz, Nowe wyzwania edukacji
międzykulturowej wobec zmian w polityce wielokulturowości
Wiktor Rabczuk, Europejskie ramy prawne
edukacji międzykulturowej i dialogu międzykulturowego
Andrzej Radziewicz-Winnicki, Marek Walancik, Kulturowy uniwersalizm a
narodowa tożsamość we wzajemnej percepcji
Henryk Raszkiewicz, Wychowanie dla pokoju: od
antropologii biologicznej i kulturowej do eschatologicznej
Ewa Celjowska, Stoicyzm jako czynnik
kształtujący postawę pokoju
Eugeniusz Sakowicz, Przebaczenie –
tolerancja – dialog. M. Fethullaha Gülena
„wizja” islamskiego projektu wychowawczego
CZĘŚĆ 2. MIĘDZY TRAUMĄ PRZESZŁOŚCI
A NADZIEJĄ PRZYSZŁOŚCI
Krystyna M. Błeszyńska, Pamięć trudnej przeszłości
a wychowanie dla pokoju
Marta Titaniec, Auschwitz –
leczenie ran pamięci dzisiaj
Magdalena Kuleta-Hulboj, Edukacja dla pokoju w
silnie skonfliktowanych społecznościach (na przykładzie
programów izraelsko-palestyńskich)
CZĘŚĆ 3. EDUKACJA MIĘDZYKULTUROWA
I WYCHOWANIE DLA POKOJU W PRZESTRZENI EDUKACYJNEJ
Marta Bem,
Modele kompetencji międzykulturowych
Marek Paszkowski, Edukacja kadry zawodowej
Wojska Polskiego i jej determinanty w dobie edukacji międzykulturowej
Jerzy Marek, Wychowanie dla pokoju i
wielokulturowość jako wyzwania dla kadry menedżerskiej w oświacie
Barbara Grabowska, Na drodze ku zbliżeniu
większości i mniejszości – szkoły z polskim językiem
nauczania na Białorusi, w Czechach i na Ukrainie
Karolina Sobot, Wyzwania edukacyjne w
pracy asystenta ds. dzieci romskich. Na przykładzie Lublina
Mariusz Samoraj, Wychowanie przez sztukę, a
kształtowanie kultury pokoju na wybranych przykładach edukacji
międzykulturowej w ramach programu Sokrates i Erasmus
CZĘŚĆ 4. KSZTAŁTOWANIE KULTURY
POKOJU W WIELOKULTUROWEJ PRZESTRZENI SPOŁECZNEJ
Teresa Wilk, Agata Rzymełka-Frąckiewicz, Pomiędzy tym, co jest, a
tym, co być może, czyli o potrzebie budowania szacunku wobec
odmienności kulturowej poprzez sztukę
Sylwia Jaskuła, Kultura informacyjna w
edukacji międzykulturowej
Edyta Januszewska, Uchodźcy i imigranci w
Danii – między integracją a marginalizacją
Mariola Badowska, Dyskryminacja i
wykluczenie społeczne jako bariery kultury pokoju
Jakub Chojczak, Subkultury młodzieżowe
– czy zawsze agresywne?
596
stron, Format: 12.0x19.4, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|