|
KULTURA DANYCH ALGORYTMY WZMACNIAJĄCE UWAGĘ
PIEKARSKI K. wydawnictwo: KATEDRA , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 40.00 Twoja cena 38,00 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Kultura danych
Algorytmy
wzmacniające uwagę
Publikacja opisuje problem
przeciążenia informacyjnego i wyłaniające się w Sieci strategie
zarządzania danymi. Tworzą one nowy model percepcji, tzw. percepcję
ambientową, ułatwiającą poruszanie się w usieciowionym środowisku
informacyjnym. Szczegółowej analizie poddano m.in.
wizualizację danych, personalizację treści, kuratorstwo sieciowe,
dziennikarstwo danych, zjawisko big data czy język wizualny Isotype.
Wątki te splatają się z refleksją na temat algorytmów
komputerowych, które pozwalają nam radzić sobie z coraz
większą ilością danych dostępnych w Sieci.
"Praca
Karola Piekarskiego to ważne i oryginalne opracowanie, istotne
zarówno dla dyskursu akademickiego w obszarze humanistyki i
nauk społecznych, jak i stanu debaty publicznej wokół nowych
technologii komunikacyjnych.
Autor
przedstawia tu krytyczną genetykę/historiozofię oraz stan obecny
spotykania się kultury i społeczeństwa z coraz większą ilością
ogólnodostępnych informacji i transportujących je
języków medialnych – co samo w sobie jest już
wyrazistym osiągnięciem analitycznym – ale daje się
również poznać jako diagnosta i
„terapeuta”, który podsuwa przemyślane i
sprawnie wyartykułowane metody oswajania przeciążenia informacyjnego.
Skonstruowana
i wyłożona w pracy logika percepcji ambientowej jawi się w rezultacie
jako oryginalna propozycja badawcza, a jednocześnie bardzo przystępna
propozycja radzenia sobie z informacyjnym nadmiarem. Dzięki temu
książka jest nie tylko rozprawą teoretyczną, ale i świetnie
wyreżyserowaną opowieścią o stanie współczesnej kultury
zanurzającej się w digitalne obiegi".
dr
hab. Piotr Celiński
Karol Piekarski
- badacz kultury sieci, założyciel i dyrektor programowy Medialabu
Katowice, kurator festiwalu sztuki, designu i technologii art+bits.
Realizuje interdyscyplinarne projekty badawcze i wystawiennicze
związane z analizą i wizualizacją danych na temat miasta, m.in. w
ramach międzynarodowej platformy Shared Cities: Creative Momentum,
diagnozującej przemiany kulturowe i społeczne w ośrodkach Europy
Centralnej. W 2015 roku opublikował książkę Metody badania i odkrywania
miasta oparte na danych.
Wprowadzenie
Układ treści: jak czytać książkę
Uwagi dotyczące metodologii
Ekonomia
percepcji: nadmiar danych czy deficyt uwagi?
Uwaga a percepcja: postrzeganie za pomocą działania
Ekonomia uwagi: gospodarowanie deficytowymi zasobami
Przeciążenie informacyjne: nieoczekiwane konsekwencje wynalazku
Gutenberga
Kultura
danych: inteligencja zaprogramowana
Algorytmizacja: software w centrum kultury
Inteligencja kolektywna: nowe mechanizmy zarządzania wiedzą
Algorytmy
na ratunek uwadze: strategie selekcjonowania treści w Sieci
Interkonektywność Sieci: od Paula Otleta do Tima Bernersa-Lee
Metadane, folksonomie i nowy model wiedzy
Big data jako model ekonomii percepcji
Wizualizacja danych: od języka wizualnego Isotype do dziennikarstwa
danych
Personalizacja: dane na żądanie
Curated Web: powrót gatekeeperów
Percepcja
ambientowa: percepcja wspomagana algorytmami
Bibliografia
Indeks osób
302
strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|