ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

KULTURA DANYCH ALGORYTMY WZMACNIAJĄCE UWAGĘ


PIEKARSKI K.

wydawnictwo: KATEDRA , rok wydania 2017, wydanie I

cena netto: 40.00 Twoja cena  38,00 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Kultura danych

Algorytmy wzmacniające uwagę


Publikacja opisuje problem przeciążenia informacyjnego i wyłaniające się w Sieci strategie zarządzania danymi. Tworzą one nowy model percepcji, tzw. percepcję ambientową, ułatwiającą poruszanie się w usieciowionym środowisku informacyjnym. Szczegółowej analizie poddano m.in. wizualizację danych, personalizację treści, kuratorstwo sieciowe, dziennikarstwo danych, zjawisko big data czy język wizualny Isotype. Wątki te splatają się z refleksją na temat algorytmów komputerowych, które pozwalają nam radzić sobie z coraz większą ilością danych dostępnych w Sieci.

"Praca Karola Piekarskiego to ważne i oryginalne opracowanie, istotne zarówno dla dyskursu akademickiego w obszarze humanistyki i nauk społecznych, jak i stanu debaty publicznej wokół nowych technologii komunikacyjnych.

Autor przedstawia tu krytyczną genetykę/historiozofię oraz stan obecny spotykania się kultury i społeczeństwa z coraz większą ilością ogólnodostępnych informacji i transportujących je języków medialnych – co samo w sobie jest już wyrazistym osiągnięciem analitycznym – ale daje się również poznać jako diagnosta i „terapeuta”, który podsuwa przemyślane i sprawnie wyartykułowane metody oswajania przeciążenia informacyjnego.

Skonstruowana i wyłożona w pracy logika percepcji ambientowej jawi się w rezultacie jako oryginalna propozycja badawcza, a jednocześnie bardzo przystępna propozycja radzenia sobie z informacyjnym nadmiarem. Dzięki temu książka jest nie tylko rozprawą teoretyczną, ale i świetnie wyreżyserowaną opowieścią o stanie współczesnej kultury zanurzającej się w digitalne obiegi".

dr hab. Piotr Celiński 

Karol Piekarski - badacz kultury sieci, założyciel i dyrektor programowy Medialabu Katowice, kurator festiwalu sztuki, designu i technologii art+bits. Realizuje interdyscyplinarne projekty badawcze i wystawiennicze związane z analizą i wizualizacją danych na temat miasta, m.in. w ramach międzynarodowej platformy Shared Cities: Creative Momentum, diagnozującej przemiany kulturowe i społeczne w ośrodkach Europy Centralnej. W 2015 roku opublikował książkę Metody badania i odkrywania miasta oparte na danych.

Wprowadzenie
Układ treści: jak czytać książkę
Uwagi dotyczące metodologii

Ekonomia percepcji: nadmiar danych czy deficyt uwagi?
Uwaga a percepcja: postrzeganie za pomocą działania
Ekonomia uwagi: gospodarowanie deficytowymi zasobami
Przeciążenie informacyjne: nieoczekiwane konsekwencje wynalazku Gutenberga

Kultura danych: inteligencja zaprogramowana
Algorytmizacja: software w centrum kultury
Inteligencja kolektywna: nowe mechanizmy zarządzania wiedzą

Algorytmy na ratunek uwadze: strategie selekcjonowania treści w Sieci
Interkonektywność Sieci: od Paula Otleta do Tima Bernersa-Lee
Metadane, folksonomie i nowy model wiedzy
Big data jako model ekonomii percepcji
Wizualizacja danych: od języka wizualnego Isotype do dziennikarstwa danych
Personalizacja: dane na żądanie
Curated Web: powrót gatekeeperów

Percepcja ambientowa: percepcja wspomagana algorytmami

Bibliografia

Indeks osób

302 strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024