|
SMARTFON I TABLET W DZIECIĘCYCH RĘKACH BYĆ DZIECKIEM NASTOLATKIEM I RODZICEM W KULTURZE MOBILNEJ
BOUGSIAA H. CACKOWSKA M. KOPCIEWICZ L. NOWICKI T. wydawnictwo: KATEDRA , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 45.00 Twoja cena 42,75 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Smartfon
i tablet w dziecięcych rękach
Być dzieckiem,
nastolatkiem i rodzicem w kulturze mobilnej
„Nasza
książka jest pokłosiem badań empirycznych, które pozwoliły
nam opisać globalny fenomen kultury mobilnej przez pryzmat
codzienności, rodzinności, lokalności i prywatności; przez pryzmat
znaczeń, jakie mobilna kultura cyfrowa przybiera dla jej
uczestników – dzieci, nastolatków, ich
rodziców, nauczycielek wczesnej edukacji. Nasze badania
zaprojektowane zostały w duchu paradygmatu nowych mobilności, co
oznacza, że zamiast zabiegów katalogowania ludzkiej
aktywności w związku z technologiami mobilnymi i zliczania owych
aktywności, staraliśmy się ukazać, jaki jest ich sens; jak
ów sens kształtuje się w kolektywie: aktywny przedmiot
(urządzenie mobilne) – człowiek”.
Wstęp
„Problematyka
książki dobrze się wpisuje we współczesne dyskusje dotyczące
zglobalizowanej współczesnej kultury w jej technologicznym
wymiarze. Autorzy w poszczególnych odsłonach empirycznych
starają się pokazać, jak rodzice, dzieci, nastolatki i nauczycielki
wczesnej edukacji uczestniczą w owej kulturze, w jaki sposób
konstruują w niej miejsce dla siebie, w jaki sposób i czego
się uczą lub jak, dlaczego i w jakich warunkach odmawiają w niej
uczestnictwa. […] Publikacja jest oryginalnym i nowatorskim
studium badawczym, wartościowym teoretycznie i poznawczo. Z pewnością
przyczyni się do dyskusji na temat edukacyjnych kontekstów
kultury mobilnej oraz zainspiruje pedagogów do dalszych
badań”.
Prof.
Jan Papież
WSTĘP
ROZDZIAŁ 1
TEORETYCZNE KONTEKSTY PROJEKTU BADAWCZEGO
1.1. Studia nad rzeczami: technologiczne transpozycje podmiotu i pracy
1.2. Cyborgizacja–emancypacja? Kulturowe wyobrażenia techniki
i postępu w czasach posthumanizmu
1.3. Dzieci w kulturze mobilnej. Partycypacja, uczenie się i
emancypacja pokolenia „cyfrowych
tubylców”
1.4. Cyborg albo uczeń w szkole? Wyzwania współczesnej
szkoły w perspektywie nowych mediów
ROZDZIAŁ 2
METODOLOGICZNE
PODSTAWY PROJEKTU BADAWCZEGO: BADANIA MOBILNE W ZGLOBALIZOWANEJ
KULTURZE WSPÓŁCZESNEJ
ROZDZIAŁ 3
SOCJALIZACJA
I UCZENIE SIĘ W KULTURZE MOBILNEJ – WYNIKI BADAŃ
3.1. Mobilne nastolatki
3.1.1. Mobile teens? Bycie nastolatkiem i nastolatką w mobilnej
kulturze cyfrowej
3.1.2. Mapy personalizacji – „mój
telefon – mój świat”,
„mój telefon to ja”
3.1.3. Smartfon – self-phone. Nastolatki, fotografowanie i
selfie
3.1.4. „W łóżku z iPhonem” –
nastolatki i konwergentne hipermedia w codzienności
3.1.5. Gry mobilne – haptyczne przyjemności
nastolatków
3.2. Mobile kids i ich rodzice
3.2.1. Polscy „homo tabletis”? Technofobia jako
pochodna kulturowego wykluczenia
3.2.2. Kultura rodzinna w czasach mobilności
3.2.3. Mobilne dzieci w obiektywie kamery – uczenie się i
socjalizacja w kulturze cyfrowej
3.2.4. Możliwości nowych technologii w edukacji i rozwoju małych
dzieci. Przegląd mobilnych aplikacji interaktywnych
3.2.5. Rodzicielska recepcja mobilnych aplikacji książkowych
podejmujących znaczące kulturowo i społecznie tematy
3.2.6. Cyfrowa socjalizacja dziecka z mózgowym porażeniem
dziecięcym. Przyczynek do badań nad rozwojowym i terapeutycznym efektem
wykorzystania urządzeń mobilnych z ekranem dotykowym
3.2.7. Logika warstw. Uczenie się w rozszerzonej rzeczywistości
3.3. Szkoła a kulturowe wyzwania mobilności
3.3.1. Szkoła i mobilne technologie? Konsternacja, przerażenie,
nadzieja…
3.4. Nowe horyzonty
3.4.1. Współczesna dronosfera. Socjalizacja i uczenie się w
globalnej „kulturze czujników”
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
INDEKS OSÓB
564
strony, Format: 12.2x19.3, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|