|
MEDIA I DZIENNIKARSTWO STRUKTURY DYSKURSU I HEGEMONIA
STASIUK-KRAJEWSKA K. wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 37.80 Twoja cena 35,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Media
i dziennikarstwo
Struktury dyskursu i
hegemonia
Książka jest
próbą ujęcia współczesnego dziennikarstwa i
mediów w kontekstach powiązanych z teoretycznie rozumianą
kategorią dyskursu (w ujęciu Michela Foucaulta oraz Ernesto Laclau i
Chantal Mouffe).
U podstaw prezentowanych idei i analiz leży odwołanie się do teorii
krytycznej, rozumianej jako teoretyczne założenie, dotyczące
nieoczywistości tego, co społeczne, oraz analityczny i metodologiczny
postulat docierania do mechanizmów konstytuujących ową
nieoczywistość.
Książka
składa się z trzech części, każda zaś część zawiera wprowadzenie z
zakresu teorii i metodologii oraz rozdział, stanowiący próbę
analizy wybranego zjawiska z obszaru szeroko rozumianych
mediów masowych i dziennikarstwa, z wykorzystaniem
zaprezentowanych wcześniej założeń teoretycznych i metodologicznych.
Publikacja
jest jednocześnie próbą teoretyzowania dziennikarstwa i
mediów w kontekście wybranych koncepcji dyskursu, ale także
– co nawet być może istotniejsze – próbą
przyjrzenia się owym teoriom dyskursu oraz możliwościom ich aplikacji i
operacjonalizacji w kontekście rzeczywistości dziennikarsko-medialnej.
Jest więc to zatem książka nie tylko o mediach, dziennikarstwie i
kulturze popularnej, ale także o teoretycznie rozumianym dyskursie jako
takim, o tym, jak kategorię tę można stosować w analizie zjawisk
społecznych.
Wstęp
CZĘŚĆ I POJĘCIE DYSKURSU I JEGO
OPERACJONALIZACJA
Rozdział I. Dyskurs
i możliwości jego badania
Dyskurs - ustalenia wstępne
Krytyczna analiza dyskursu - nowe konteksty
Krytyczna analiza dyskursu - główne paradygmaty
Rozdział II.
Teoretyczna analiza dyskursu i koncepcja Michela Foucaulta
Teoretyczna analiza dyskursu - podstawowe założenia
Teoretyczna analiza dyskursu - konsekwencje teoretyczne i metodologiczne
Teoria dyskursu Michela Foucaulta
Dyskurs i władza
Na zakończenie - problem istnienia świata poza dyskursem
Rozdział III. Dlaczego malują? O
dyskursywnych granicach szaleństwa i sztuki. Próba
operacjonalizacji
Szaleństwo i wykluczenie - wprowadzenie do analizy
Szaleństwo i sztuka - próba analizy dyskursywnej
1. Wprowadzenie do katalogu
2. Biografia autora/ów
3. Wywiad/rozmowa
CZĘŚĆ II DYSKURS DZIENNIKARSTWA I
JEGO KONTEKSTY
Rozdział I.
Teoria dyskursu Ernesto Laclau i Chantal Mouffe
Konteksty interpretacji
Dyskurs - podstawowe założenia i schemat operacyjny
Pole dyskursywne w obszarze heterogeniczności
Dyskurs w polu dyskursywnym
Mechaniki dyskursu - antagonizm, ekwiwalencja i różnica
Puste znaczące
Fantazja i horyzont dyskursu
Rozdział II. Dziennikarstwo - konteksty
tożsamościowe i profesjonalne
Dyskurs medialny - dyskurs mediów - dyskurs dziennikarstwa
Dyskurs mediów i dziennikarstwa - wątki krytyczne
Profesjonalizm dziennikarski - niedokończony projekt
Dziennikarstwo jako wspólnota dyskursywna i pole społeczne
Dziennikarstwo i problem dyskursu profesjonalnego
Rozdział III. Dyskurs dziennikarstwa.
Próba operacjonalizacji
Tożsamość i podmiot jako dyskurs. Niedomknięcie i antagonizm
Dyskurs dziennikarstwa - podstawowe mechaniki i punkty zapikowania
Dyskurs dziennikarstwa w polu dyskursywnym
Ekwiwalencja i różnica. Dziennikarstwo profesjonalne jako
puste znaczące,
fantazja i kompleks władzy/wiedzy
Dziennikarstwo - permanentny kryzys?
Dyskurs dziennikarstwa - możliwe perspektywy dalszej analizy
Dziennikarstwo i hegemonia
CZĘŚĆ III POZA DYSKURS DOMINUJACY? O
POTENCJALNEJ WYWROTNOŚCI HEGEMONII
Rozdział I. Kultura
popularna i studia kulturowe - zarys problematyki
Kontekst
Kultura popularna jako dyskurs - uwagi wstępne
Rozdział II.
Dziennikarstwo, informacja i dyskurs hegemoniczny
Dziennikarstwo i kultura popularna
News, informacja i informacyjność
Informacja - ujęcia dyskursywne
Wartości informacji a dyskurs dziennikarstwa
Dziennikarstwo profesjonalne jako dyskurs hegemoniczny
Dziennikarstwo tabloidowe i konstruowanie antagonizmu
Rozdział III. Hegemonia i
kontrhegemonia. Próba operacjonalizacji
Dziennikarstwo popularne - między hegemonią a polisemią
Fotografia prasowa i jej dyskursywne funkcje
Operacjonalizacja kontrhegemonii I - fotografia w tabloidach
Tytuł prasowy - funkcje dyskursywne
Operacjonalizacja kontrhegemonii II - tytuły w tabloidach
Uwagi końcowe
Bibliografia
Indeks nazwisk
268
stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|