ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 37.80 35,91   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

MEDIA I DZIENNIKARSTWO STRUKTURY DYSKURSU I HEGEMONIA


STASIUK-KRAJEWSKA K.

wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2019, wydanie I

cena netto: 37.80 Twoja cena  35,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Media i dziennikarstwo

Struktury dyskursu i hegemonia

Książka jest próbą ujęcia współczesnego dziennikarstwa i mediów w kontekstach powiązanych z teoretycznie rozumianą kategorią dyskursu (w ujęciu Michela Foucaulta oraz Ernesto Laclau i Chantal Mouffe).

U podstaw prezentowanych idei i analiz leży odwołanie się do teorii krytycznej, rozumianej jako teoretyczne założenie, dotyczące nieoczywistości tego, co społeczne, oraz analityczny i metodologiczny postulat docierania do mechanizmów konstytuujących ową nieoczywistość.

Książka składa się z trzech części, każda zaś część zawiera wprowadzenie z zakresu teorii i metodologii oraz rozdział, stanowiący próbę analizy wybranego zjawiska z obszaru szeroko rozumianych mediów masowych i dziennikarstwa, z wykorzystaniem zaprezentowanych wcześniej założeń teoretycznych i metodologicznych.

Publikacja jest jednocześnie próbą teoretyzowania dziennikarstwa i mediów w kontekście wybranych koncepcji dyskursu, ale także – co nawet być może istotniejsze – próbą przyjrzenia się owym teoriom dyskursu oraz możliwościom ich aplikacji i operacjonalizacji w kontekście rzeczywistości dziennikarsko-medialnej. Jest więc to zatem książka nie tylko o mediach, dziennikarstwie i kulturze popularnej, ale także o teoretycznie rozumianym dyskursie jako takim, o tym, jak kategorię tę można stosować w analizie zjawisk społecznych.

Wstęp

CZĘŚĆ I POJĘCIE DYSKURSU I JEGO OPERACJONALIZACJA

Rozdział I. Dyskurs i możliwości jego badania
Dyskurs - ustalenia wstępne
Krytyczna analiza dyskursu - nowe konteksty
Krytyczna analiza dyskursu - główne paradygmaty

Rozdział II. Teoretyczna analiza dyskursu i koncepcja Michela Foucaulta
Teoretyczna analiza dyskursu - podstawowe założenia
Teoretyczna analiza dyskursu - konsekwencje teoretyczne i metodologiczne
Teoria dyskursu Michela Foucaulta
Dyskurs i władza
Na zakończenie - problem istnienia świata poza dyskursem

Rozdział III. Dlaczego malują? O dyskursywnych granicach szaleństwa i sztuki. Próba operacjonalizacji
Szaleństwo i wykluczenie - wprowadzenie do analizy
Szaleństwo i sztuka - próba analizy dyskursywnej
1. Wprowadzenie do katalogu
2. Biografia autora/ów
3. Wywiad/rozmowa

CZĘŚĆ II DYSKURS DZIENNIKARSTWA I JEGO KONTEKSTY

Rozdział I. Teoria dyskursu Ernesto Laclau i Chantal Mouffe
Konteksty interpretacji
Dyskurs - podstawowe założenia i schemat operacyjny
Pole dyskursywne w obszarze heterogeniczności
Dyskurs w polu dyskursywnym
Mechaniki dyskursu - antagonizm, ekwiwalencja i różnica
Puste znaczące
Fantazja i horyzont dyskursu

Rozdział II. Dziennikarstwo - konteksty tożsamościowe i profesjonalne
Dyskurs medialny - dyskurs mediów - dyskurs dziennikarstwa
Dyskurs mediów i dziennikarstwa - wątki krytyczne
Profesjonalizm dziennikarski - niedokończony projekt
Dziennikarstwo jako wspólnota dyskursywna i pole społeczne
Dziennikarstwo i problem dyskursu profesjonalnego

Rozdział III. Dyskurs dziennikarstwa. Próba operacjonalizacji
Tożsamość i podmiot jako dyskurs. Niedomknięcie i antagonizm
Dyskurs dziennikarstwa - podstawowe mechaniki i punkty zapikowania
Dyskurs dziennikarstwa w polu dyskursywnym
Ekwiwalencja i różnica. Dziennikarstwo profesjonalne jako puste znaczące,
fantazja i kompleks władzy/wiedzy
Dziennikarstwo - permanentny kryzys?
Dyskurs dziennikarstwa - możliwe perspektywy dalszej analizy
Dziennikarstwo i hegemonia

CZĘŚĆ III POZA DYSKURS DOMINUJACY? O POTENCJALNEJ WYWROTNOŚCI HEGEMONII

Rozdział I. Kultura popularna i studia kulturowe - zarys problematyki
Kontekst
Kultura popularna jako dyskurs - uwagi wstępne

Rozdział II. Dziennikarstwo, informacja i dyskurs hegemoniczny
Dziennikarstwo i kultura popularna
News, informacja i informacyjność
Informacja - ujęcia dyskursywne
Wartości informacji a dyskurs dziennikarstwa
Dziennikarstwo profesjonalne jako dyskurs hegemoniczny
Dziennikarstwo tabloidowe i konstruowanie antagonizmu

Rozdział III. Hegemonia i kontrhegemonia. Próba operacjonalizacji
Dziennikarstwo popularne - między hegemonią a polisemią
Fotografia prasowa i jej dyskursywne funkcje
Operacjonalizacja kontrhegemonii I - fotografia w tabloidach
Tytuł prasowy - funkcje dyskursywne
Operacjonalizacja kontrhegemonii II - tytuły w tabloidach

Uwagi końcowe
Bibliografia
Indeks nazwisk

268 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka


Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024