|
DOŚWIADCZANIE UCZENIA SIĘ W ŚREDNIEJ DOROSŁOŚCI
SZOSTKIEWICZ A. wydawnictwo: CEDEWU , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 61.40 Twoja cena 58,33 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Doświadczanie uczenia się
w średniej dorosłości
Tematyka książki oscyluje
wokół andragogiki i zagadnień wpisujących się w obszar
zainteresowania psychologii rozwojowej. Jej celem jest poznanie
fenomenu uczenia się człowieka dorosłego w okresie średniej dorosłości,
zwłaszcza uwarunkowań podejmowania przez niego aktywności edukacyjnej.
Za fundament analizy uwarunkowań uczenia się oraz obszarów
edukacyjnych przyjęto podejście fenomenograficzne, które
zostało skonstruowane dla potrzeb prowadzenia badań nad procesami
uczenia się. Przedmiotem badań w prezentowanej publikacji uczyniono
doświadczenia edukacyjne osób znajdujących się w okresie
średniej dorosłości. Postępowanie badawcze dążyło do ustalenia, w jaki
sposób osoby dorosłe doświadczają uczenia się. Chodziło o
dotarcie do istoty doświadczenia fenomenu uczenia się przez osoby w
średniej dorosłości.
Problematyka podjęta w publikacji ma charakter głosu w otwartej
dyskusji na temat miejsc, sytuacji, okoliczności uczenia się
osób w średniej dorosłości. Książka pozwala udoskonalić
wiedzę na temat uczestnictwa osób dorosłych w całożyciowym
uczeniu się. Stworzona w niniejszej publikacji matryca uwarunkowań
uczenia się osób w średniej dorosłości jest znaczącym
krokiem w kierunku budowania teoretycznego modelu uczenia się przez
całe życie.
Słowo
wstępne 7
Rozdział 1
Charakterystyka
uczenia się - analiza koncepcji i teorii
13
1.1. Specyfika uczenia się człowieka dorosłego 14
1.2. Środowiska uczenia się człowieka dorosłego 24
1.3. Przegląd uwarunkowań uczenia się człowieka dorosłego, matryca
analizy SWOT 29
1.4. Koncepcja uczenia się całożyciowego 36
1.5. Uczenie się a doświadczenie 41
1.6. Uczenie się a rozwój osobowy 50
1.7. Motywacje edukacyjne dorosłych w perspektywie całożyciowej 54
Rozdział 2
Średnia
dorosłość jako faza życia 59
2.1. Granice dorosłości 60
2.2. Średnia dorosłość w świetle wybranych teorii rozwoju 64
2.3. Kryzys połowy życia 78
Rozdział 3
Podstawy
metodologiczne i procedura badań własnych
81
3.1. Fenomenografia jako badanie interpretatywne 81
3.2. Cel i przedmiot badań własnych 86
3.3. Procedura badania i jego przebieg 87
3.3.1. Dobór grupy respondentów i ich
charakterystyka 87
3.3.2. Technika badań 91
3.3.3. Analiza materiału empirycznego uzyskanego w badaniu 92
Rozdział 4
Doświadczenia
edukacyjne osób w okresie średniej dorosłości
95
4.1. Doświadczenia edukacyjne poprzedzające wejście w średnią dorosłość
96
4.2. Obszar edukacji formalnej 105
4.3. Obszar edukacji pozaformalnej 109
4.4. Obszar edukacji nieformalnej 113
Rozdział 5
Uwarunkowania
uczenia się osób w średniej dorosłości 129
5.1. Gotowość do uczenia się 129
5.2. Planowanie procesu uczenia się 131
5.3. Sytuacja finansowa 132
5.4. Motywacja do uczenia się 137
5.5. Role społeczne a podejmowanie uczenia się 150
5.6. Samokształcenie 152
5.7. Zdarzenia życiowe w okresie średniej dorosłości 155
5.7.1. Krytyczne zdarzenia życiowe związane z procesem uczenia się
sprzed okresu średniej dorosłości 156
5.7.2. Aktualne, krytyczne zdarzenia życiowe w okresie średniej
dorosłości związane z procesem uczenia się 161
5.7.3. Niespełnione marzenia edukacyjne uczestników badania
164
Rozdział 6
Szanse
i zagrożenia uczenia się w średniej dorosłości zapisane w doświadczeniu
167
Rozdział 7
Refleksje
końcowe i rekomendacje dla praktyki edukacyjnej
171
Zakończenie 177
Bibliografia 189
Spis tabel 201
202
strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|