|

ZABAWA SZTUKĄ SOCJOTERAPEUTYCZNE WSPARCIE DZIECI NADPOBUDLIWYCH I NIEŚMIAŁYCH W PRZEDSZKOLU
KISIEL M. ZRAŁEK-WOLNY M. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 60.00 Twoja cena 57,00 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zabawa sztuką
Socjoterapeutyczne
wsparcie dzieci nadpobudliwych i nieśmiałych w przedszkolu
Książka porusza istotny
problem wychowawczy, jakim jest wsparcie dzieci nadpobudliwych i
nieśmiałych.
Prowadzona pod tym kątem obserwacja środowiska przedszkolnego wskazuje,
że należy opracować system oddziaływania terapeutycznego, włączającego
do działań zarówno jednostki z zaburzeniami, jak i całą
grupę przedszkolną, w której funkcjonuje dziecko. Pojawienie
się w grupie przedszkolnej dziecka przejawiającego zachowanie agresywne
i nadpobudliwe czy też dziecka nieśmiałego, wycofanego wywołuje
poczucie bezradności i niepewności u nauczyciela i grupy
rówieśniczej. Zaburzona zostaje cała struktura społeczna
grupy.
Ten właśnie problem skłonił autorów do zastanowienia się,
jak pomóc dzieciom nieśmiałym i nadpobudliwym w przedszkolu
oraz w jaki sposób włączyć w relacje naprawcze grupę
rówieśniczą, której są one członkami. Propozycją
rozwiązania tego typu trudnej sytuacji było opracowanie systemu
oddziaływania terapeutycznego, w który włączona została
grupa rówieśnicza (przedszkolna) oraz zaangażowany, aktywny
zespół specjalistów. Takie możliwości daje
nauczycielom socjoterapia wsparta przez wybrane obszary sztuki. Muzyka,
drama, plastyka, taniec, teatr są dla dziecka na tyle atrakcyjnym i
zarazem silnie angażującym bodźcem, że użycie ich w procesie wsparcia
stało się zabiegiem oczywistym i skutecznym.
Wprowadzenie
1.
O potrzebie wspomagania dziecka w wieku przedszkolnym
1.1. Przedszkole jako środowisko wychowania, edukacji i terapii dziecka
1.2. Sztuka zabawą – zabawa sztuką w przedszkolnym wychowaniu
estetycznym
1.3. Nadpobudliwość i nieśmiałość w grupie przedszkolnej
1.4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna świadczona dzieciom w wieku
przedszkolnym
1.5. Socjoterapia w przedszkolu – zarys problemu
2.
„Przedszkolna Galaktyka Socjoterapeutyczna”
– opis działań innowacyjnego programu
profilaktyczno-terapeutycznego
2.1. Charakterystyka i opis innowacyjnego programu socjoterapeutycznego
dla dzieci nadpobudliwych i nieśmiałych w przedszkolu
2.2. Projektowanie strefy profilaktyczno-terapeutycznej w środowisku
przedszkola
2.3. Wieloaspektowa diagnoza wyznacznikiem skutecznych
działań profilaktyczno-terapeutycznych
3.
Eksploracyjny wymiar zastosowania metody action research w programie
„Przedszkolna Galaktyka Socjoterapeutyczna”
3.1. Action research jako strategia w eksploracji zjawisk edukacyjnych
– perspektywa projektowa doświadczeń własnych
3.2. Relacja z prowadzonych badań i egzemplifikacja wyników
3.3. Ewaluacja zadań naukowo-dydaktycznych prowadzonych w ramach
programu „Przedszkolna Galaktyka Socjoterapeutyczna”
Zakończenie
Bibliografia
Aneks
Streszczenie
Informacja o autorach
236
stron, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|