|
AKSJOLOGIA IRONII
NOWAK K. wydawnictwo: CEDEWU , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 54.00 Twoja cena 51,30 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Aksjologia ironii
W książce przedstawiono,
jak określone ujęcia wartości Prawdy, Dobra i Piękna, pojawiające się w
historii myśli społeczeństw, reprezentujących kulturę euroatlantycką,
ukonstytuowały różne sposoby kategoryzowania ironii w
filozofii oraz jej wykorzystanie jako formy działania komunikacyjnego.
Czy wskazane wartości, ujmowane jako najważniejsze regulatory
określonych sektorów praktyki społecznej, tworzą trzy
odrębne „oblicza" ironii? Czy interpretacje ironii, dokonane
przez filozofów, da się potraktować jako wyrazy pewnych
przedefiniowań zachodzących w obrębie tych wartości? Czy ironia jest
specyficznym komunikacyjnie sposobem odnoszenia się do wartości?
Zaproponowane wyróżnienie „obliczy" ironii
(sokratejskiej, romantycznej, postmodernistycznej) w kontekście
wskazanych jako jej aksjologiczne zaplecze wartości (Prawda, Dobro i
Piękno) potraktowane zostały jako wyraz: po pierwsze - obowiązującego w
kulturze euroatlantyckiej fenomenu triady platońskiej, po drugie -
pewnych przedefiniowań zachodzących w obrębie tych wartości. Ironia
traktowana jest więc tu jako specyficzny komunikacyjnie
sposób odnoszenia się do wartości, pozwalający na pokazanie
mocy ich obowiązywania, podzielania (respektowania, akceptowania) przez
daną wspólnotę światopoglądową.
„Tekst
jest wartościowym, bardzo interesującym oraz znakomicie zrealizowanym
projektem badawczym, który niewątpliwie zasługuje na
opublikowanie i udostępnienie szerszej społeczności
filozofów i filozofek, reprezentantek i
reprezentantów studiów literackich oraz badaczy i
badaczek dyscyplin społecznych. Jest to praca oryginalna w warstwie
koncepcyjnej i stanowiąca znaczący wkład w badania nad specyfiką
światopoglądotwórczej sfery kultury Zachodu. Metodologiczna
rzetelność i warsztatowa poprawność tekstu niewątpliwie sprzyja uznaniu
sformułowanej przez Autorkę tezy o trwałej (aczkolwiek w zmiennej
historycznie postaci) obecności triady wartości Prawdy, Dobra i Piękna
- za uzasadnioną"
Z
recenzji prof. dr hab. Barbary Pogonowskiej, Uniwersytet Ekonomiczny w
Poznaniu
Wprowadzenie
7
Rozdział 1
Rozróżnienia
terminologiczne i ustalenia metodologiczne 13
1.1. Definicje i klasyfikacje ironii 13
1.2. Perspektywa kulturowa jako perspektywa badawcza 30
1.2.1. Koncepcja kultury 30
1.2.2. Funkcjonowanie wartości 35
1.2.3. Dlaczego triada? 38
Rozdział 2
Ironia
wobec Prawdy 41
2.1. Pojęcie „ironii" u starożytnych - eiron-oszust 41
2.2. Ironia Sokratesa w interpretacjach jemu współczesnych 44
2.2.1. Ironia jako oszukańcza postawa retoryczna (interpretacja
Arystofanesa) 46
2.2.2. Ironia jako metoda dążenia do Prawdy (interpretacja Platona) 48
2.2.2.1. Eutyfron Platona jako przykład „nieudanej" ironii
Sokratesa 52
2.2.2.2. Charmides Platona jako ironiczna droga zbliżania się do Prawdy
55
2.2.2.3. Platoński Fajdros i „gatunki" ironii 58
2.2.3. Kontekst kulturowy ironii Sokratejskiej: ironia wobec prawdy,
prawda wobec ironii 61
2.3. Błazeńsko-ironiczna postawa Morosopha wobec prawdy 67
2.3.1. Spudegeloios i pierwsze portrety błazna-filozofa 68
2.3.2. Błazen jako filozof 70
Rozdział 3
Ironia
wobec Dobra 77
3.1. Ironia romantyczna jako wyraz ideałów epoki 79
3.1.1. Ironia u Friedricha Schlegla zasadą poetyzacji dzieła i życia 80
3.1.2. Ironia G.W.F. Hegla - „absolutna negatywność" i
historia 89
3.1.3. Poznawczy i egzystencjalny wymiar ironii sokratejskiej w ujęciu
S. Kierkegaarda - ironia jako „nieustające odnoszenie się do
Sokratesa" 96
3.2. Dobro wspólnoty i wspólnotowość ironii -
liryczno-ironiczna piosenka w PRL-u 108
Rozdział 4
Ironia
wobec Piękna 117
4.1. Ironia rortiańska jako wyraz postmodernistycznego przełomu w
kulturze 117
4.1.1. Ironista - człowiek-z-ironią czy człowiek-w-ironii? 117
4.1.2. Filozof jako błazen 128
4.2. Permanentna parabaza alegorii tropów 131
Zakończenie 133
Bibliografia 137
144
strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|