|

ROZRACHUNKI Z KONTRAHENTAMI STANOWISKO KSR W PRAKTYCE
MOTOWILCZUK I. wydawnictwo: INFOR , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 86.40 Twoja cena 82,08 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Rozrachunki z
kontrahentami-stanowisko KSR w praktyce
Stosowanie
Krajowych Standardów Rachunkowości oraz Stanowisk nie jest
obligatoryjne. Jednostki sektora finansów publicznych mogą
je stosować, ale nie mają takiego obowiązku. Od 2019 r. po aktualizacji
KSR 7 jednostki nie muszą już przyjmować wszystkich KSR i Stanowisk.
Wcześniejszy ograniczenie – brak możliwości stosowania
pojedynczych, wybranych KSR i Stanowisk – powodowało, że w
jednostkach tych nie uwzględniano ich na szerszą skalę. Ich przyjęcie
jest jednak wskazane, ponieważ zapewniają rzetelne i jasne
przedstawienie sytuacji finansowej i majątkowej jednostek.
W sierpniu 2019 r. Komitet Standardów Rachunkowości wydał
Stanowisko w sprawie rozrachunków z kontrahentami (uchwała
nr 9/2019 r.). Reguluje ono w sposób jednolity kwestie,
które wcześniej były wyjaśniane wyłącznie na gruncie tzw.
praktyki rachunkowości.
Stanowisko w sprawie rozrachunków z kontrahentami weszło w
życie 7 sierpnia 2019 r. W jednostkach, które przyjęły do
stosowania wszystkie KSR (Stanowiska), ma ono zastosowanie po raz
pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy
rozpoczynający się od 1 stycznia 2019 r., z możliwością jego
wcześniejszego zastosowania.
W jednostkach, w których stosuje się tylko wybrane KSR
(Stanowiska), ich kierownicy powinni przeanalizować treść tego
Stanowiska i zadecydować, czy je przyjmą. Mogą je przyjąć od 1 stycznia
2019 r. albo później. Przyjęcie nowego stanowiska stanowi
zmianę polityki rachunkowości jednostki. Zmiana taka musi mieć zawsze
miejsce z dniem 1 stycznia roku obrotowego. W Poradniku
omówiono poszczególne kwestie regulowane przez
Stanowisko w sprawie rozrachunków z kontrahentami.
Z
Poradnika można się dowiedzieć m.in.:
w
jaki sposób postanowienia Stanowiska w sprawie
rozrachunków z kontrahentami włączać do polityki
rachunkowości jednostki,
na
czym polega wycena należności i zobowiązań w kwocie
wymaganej/wymagającej zapłaty,
jak
wycenia się wierzytelności główne i uboczne (odsetki, kary
umowne, rekompensaty na dochodzenie należności),
jakie
kursy walut należy stosować przy wycenie wierzytelności w walutach
obcych dla różnych rodzajów transakcji i przy
wycenie bilansowej,
jakie
są rodzaje obniżek (rabatów) w kwotach należności, w jaki
sposób je stosować oraz jak je ujmować w księgach
rachunkowych,
jakie
są rodzaje przedpłat na zobowiązania, w jaki sposób je
stosować oraz jak je ujmować w księgach rachunkowych,
na
czym polega kompensata (potrącenie) ustawowa i umowna,
na
czym polegają umowy barterowe i zamiany,
jak
przeprowadzać uzgodnienie i weryfikację sald rozrachunków z
kontrahentami,
w
jaki sposób należy ujmować rozrachunki z kontrahentami w
bilansie i w „Informacji dodatkowej” do
sprawozdania finansowego.
Ponadto dla poszczególnych kwestii podano, w jakim zakresie
mogą je stosować różne jednostki sektora publicznego, a w
jakim obowiązują w nich odmienne zasady, wynikające ze
szczególnych unormowań, dotyczących prowadzenia ich
gospodarki finansowej i rachunkowości.
Wszystkie zagadnienia zostały zilustrowane licznymi przykładami z działalności
różnych rodzajów jednostek sektora
finansów publicznych. Między innymi w treści Poradnika
znalazły się odpowiedzi na pytania zadawane przez
pracowników księgowości tych jednostek w mediach
społecznościowych.
Dopełnieniem
Poradnika jest zestaw testów kontrolnych. Za ich pomocą
można samodzielnie skontrolować prawidłowość:
ustaleń
polityki rachunkowości jednostek,
inwentaryzacji
należności i zobowiązań,
wyceny
i ujmowania rozrachunków w księgach rachunkowych,
prezentacji
rozrachunków w sprawozdaniu finansowym.
Testy są przeznaczone dla pracowników komórek
księgowości jednostek sektora finansów publicznych.
112
stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa kartonowa foliowana
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|