ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ZACHOWANIA WOLNOCZASOWE MŁODZIEŻY POLSKO-LITEWSKIEJ STUDIUM KOMPARATYWNE


PRZYBYSZ-ZAREMBA M.

wydawnictwo: IMPULS , rok wydania 2020, wydanie I

cena netto: 39.69 Twoja cena  37,71 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Zachowania wolnoczasowe młodzieży polsko-litewskiej

Studium komparatywne

Niniejsza praca ma charakter diagnostyczno-poznawczy oraz częściowo weryfikacyjny. Składa się ze wstępu oraz dwóch części.

W pierwszej części zatytułowanej Zachowania wolnoczasowe młodzieży – konceptualizacja badań własnych autorka analizuje podstawowe zagadnienia związane z problematyką czasu wolnego, eksplikuję pojęcie czasu wolnego w różnych ujęciach. Przedstawia funkcje, jakie pełni czas wolny, oraz na podstawie przeglądu wybranych badań dokonuje analizy sposobów i form spędzania czasu wolnego przez młodzież, ze szczególnym uwzględnieniem formy biernej, do której zaliczyć należy oglądanie telewizji oraz surfowanie w sieci Internet. W prowadzonej analizie odnoszę się także do skutków nadmiernego oglądania telewizji i korzystania z komputera/Internetu w czasie wolnym.
Istotnym zagadnieniem poruszanym w tej części jest badanie udziału rodziny w organizacji czasu wolnego młodzieży. Wskazuje tu między innymi na funkcje, jakie pełni względem młodzieży rodzina, pośród których istotne jest przygotowanie do pożytecznego zagospodarowania czasu wolnego. Analizie poddaje także czynniki związane z rodziną, mające istotny wpływ na organizację czasu wolnego młodzieży. Część ta zawiera także zało­żenia metodologiczno-badawcze (cel, przedmiot, problemy i hipotezy badawcze), zastosowane strategie badawcze (metoda, techniki oraz narzędzia badawcze), a także dobór próby oraz schemat organizacji i przebiegu badań.

Część druga monografii obejmuje opis, analizę i dyskusję wyników przeprowadzonych badań, które zostały uporządkowane i ujęte w trzech rozdziałach odnoszących się do czasu wolnego i sposobów jego spędzania przez młodzież polsko-litewską, telewizji i komputera/Internetu, jako głównych sposobów spędzania czasu wolnego, oraz udziału rodziców w organizacji czasu wolnego młodzieży. Każdy z rozdziałów został zakończony podsumowaniem uwzględniającym najważniejsze wyniki badań. Prace wieńczą wnioski i uogólnienia z przeprowadzonych badań oraz rekomendacje i propozycje działań dla praktyki pedagogicznej, stanowiące ważny wymiar w procesie socjalizacyjno-wychowawczym młodzieży realizowanym przez rodziców. Są one swoistego rodzaju refleksją nad sposobami spędzania czasu wolnego przez młodzież ze szczególnym uwzględnieniem konieczności udziału rodziców. W prowadzonych konstatacjach autorka odnosi się do propagowania zdrowego stylu życia, który winien być ważnym czynnikiem w codziennym funkcjonowaniu człowieka. Wysuwa propozycje działań i aktywności w czasie wolnym młodzieży (uczniów) i ich rodziców, włączając szkołę jako instytucję profesjonalną, powołaną i odpowiedzialną nie tylko za edukację uczniów, ale także za ich bezpieczeństwo i zdrowie. Dodatkowym obszarem prowadzonych refleksji jest rodzina, w odniesieniu do której przedstawia propozycje i konkretne działania związane z właściwą organizacją czasu wolnego młodzieży, uwzględniające realia życia i funkcjonowania rodziny w obecnej rzeczywistości cywilizacyjno-technologicznej.

Mamy nadzieję, że niniejsza monografia stanie się jedną z istotnych pozycji z obszaru pedagogiki czasu wolnego zaadresowanych do studentów kierunku pedagogika, nauczycieli oraz rodziców, którzy będą mogli poszerzyć wiedzę na temat czasu wolnego jako istotnej wartości rzutującej na rozwój i kształtującej osobowość młodego człowieka.

Wstęp       

Część pierwsza Zachowania wolnoczasowe młodzieży – konceptualizacja badań własnych

1.    Wybrane zagadnienia z problematyki czasu wolnego        
1.1.    Czas wolny – wyjaśnienia podstawowych definicji i zagadnień        
1.2.    Funkcje czasu wolnego 
1.3.    Przegląd wybranych badań w zakresie sposobów spędzania czasu wolnego przez młodzież    
1.3.1.    Telewizja  
1.3.2.    Internet    
1.4.    Rola rodziny w organizacji czasu wolnego młodzieży    

2.    Założenia metodologiczno-badawcze       
2.1.    Zarys problematyki badawczej (cel i przedmiot badań, problemy i hipotezy badawcze)        
2.2.    Zastosowane strategie badawcze (metoda, techniki oraz narzędzia badawcze)       
2.3.    Charakterystyka próby badawczej, jej dobór oraz schemat organizacji i przebiegu badań  

Część druga Opis, analiza i dyskusja wyników badań

3.    Czas wolny młodzieży polsko-litewskiej        
3.1.    Czas wolny i sposoby jego spędzania przez młodzież       
Podsumowanie  
4.    Komputer/Internet i telewizja w czasie wolnym młodzieży polsko-litewskiej            
4.1.    Ilość czasu wolnego przeznaczana przez młodzież na oglądanie telewizji i korzystanie z komputera/Internetu            
4.2.    Korzystanie z komputera/Internetu jako główny sposób spędzania czasu wolnego przez młodzież            
4.2.1.    Płeć badanych a korzystanie przez młodzież z komputera/Internetu            
4.2.2.    Wiek badanych a korzystanie przez młodzież z komputera/Internetu        
4.2.3.    Miejsce zamieszkania a korzystanie przez młodzież z komputera/Internetu            
4.2.4.    Sytuacja finansowa rodziny a korzystanie przez młodzież z komputera/Internetu         
4.3.    Oglądanie telewizji jako istotny sposób spędzania czasu wolnego przez młodzież            
4.3.1.    Płeć badanych a oglądanie telewizji przez młodzież        
4.3.2.    Wiek badanych a oglądanie telewizji przez młodzież            
4.3.3.    Miejsce zamieszkania a oglądanie telewizji przez młodzież       
4.3.4.    Sytuacja finansowa rodziny a oglądanie telewizji przez młodzież          
Podsumowanie        

5.    Udział rodziców w organizacji czasu wolnego młodzieży – na podstawie wypowiedzi rozmówców    
5.1.    Liczba dzieci w rodzinie, płeć i ich wiek a sposoby organizacji czasu wolnego        
5.2.    Zajęcia dodatkowe jako sposób organizacji czasu wolnego młodzieży        
5.3.    Oglądanie telewizji jako sposób organizacji czasu wolnego młodzieży        
5.4.    Korzystanie z Internetu jako sposób organizacji czasu wolnego młodzieży    
5.5.    Czas wolny młodzieży a doświadczanie poczucia nudy        
5.6.    Przebywanie z rówieśnikami jako sposób organizacji czasu wolnego       
Podsumowanie    

Wnioski z badań i uogólnienia         
Rekomendacje i propozycje działań dla praktyki pedagogicznej       

Bibliografia    
Indeks nazwisk        
Spis tabel   
Spis wykresów       
Załączniki        
Summary  

208 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2025