|

ZACHOWANIA WOLNOCZASOWE MŁODZIEŻY POLSKO-LITEWSKIEJ STUDIUM KOMPARATYWNE
PRZYBYSZ-ZAREMBA M. wydawnictwo: IMPULS , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 39.69 Twoja cena 37,71 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zachowania wolnoczasowe
młodzieży polsko-litewskiej
Studium komparatywne
Niniejsza
praca ma charakter diagnostyczno-poznawczy oraz częściowo
weryfikacyjny. Składa się ze wstępu oraz dwóch części.
W pierwszej części zatytułowanej Zachowania wolnoczasowe młodzieży
– konceptualizacja badań własnych autorka analizuje
podstawowe zagadnienia związane z problematyką czasu wolnego,
eksplikuję pojęcie czasu wolnego w różnych ujęciach.
Przedstawia funkcje, jakie pełni czas wolny, oraz na podstawie
przeglądu wybranych badań dokonuje analizy sposobów i form
spędzania czasu wolnego przez młodzież, ze szczególnym
uwzględnieniem formy biernej, do której zaliczyć należy
oglądanie telewizji oraz surfowanie w sieci Internet. W prowadzonej
analizie odnoszę się także do skutków nadmiernego oglądania
telewizji i korzystania z komputera/Internetu w czasie wolnym.
Istotnym zagadnieniem poruszanym w tej części jest badanie udziału
rodziny w organizacji czasu wolnego młodzieży. Wskazuje tu między
innymi na funkcje, jakie pełni względem młodzieży rodzina,
pośród których istotne jest przygotowanie do
pożytecznego zagospodarowania czasu wolnego. Analizie poddaje także
czynniki związane z rodziną, mające istotny wpływ na organizację czasu
wolnego młodzieży. Część ta zawiera także założenia
metodologiczno-badawcze (cel, przedmiot, problemy i hipotezy badawcze),
zastosowane strategie badawcze (metoda, techniki oraz narzędzia
badawcze), a także dobór próby oraz schemat
organizacji i przebiegu badań.
Część druga monografii obejmuje opis, analizę i dyskusję
wyników przeprowadzonych badań, które zostały
uporządkowane i ujęte w trzech rozdziałach odnoszących się do czasu
wolnego i sposobów jego spędzania przez młodzież
polsko-litewską, telewizji i komputera/Internetu, jako
głównych sposobów spędzania czasu wolnego, oraz
udziału rodziców w organizacji czasu wolnego młodzieży.
Każdy z rozdziałów został zakończony podsumowaniem
uwzględniającym najważniejsze wyniki badań. Prace wieńczą wnioski i
uogólnienia z przeprowadzonych badań oraz rekomendacje i
propozycje działań dla praktyki pedagogicznej, stanowiące ważny wymiar
w procesie socjalizacyjno-wychowawczym młodzieży realizowanym przez
rodziców. Są one swoistego rodzaju refleksją nad sposobami
spędzania czasu wolnego przez młodzież ze szczególnym
uwzględnieniem konieczności udziału rodziców. W prowadzonych
konstatacjach autorka odnosi się do propagowania zdrowego stylu życia,
który winien być ważnym czynnikiem w codziennym
funkcjonowaniu człowieka. Wysuwa propozycje działań i aktywności w
czasie wolnym młodzieży (uczniów) i ich rodziców,
włączając szkołę jako instytucję profesjonalną, powołaną i
odpowiedzialną nie tylko za edukację uczniów, ale także za
ich bezpieczeństwo i zdrowie. Dodatkowym obszarem prowadzonych
refleksji jest rodzina, w odniesieniu do której przedstawia
propozycje i konkretne działania związane z właściwą organizacją czasu
wolnego młodzieży, uwzględniające realia życia i funkcjonowania rodziny
w obecnej rzeczywistości cywilizacyjno-technologicznej.
Mamy nadzieję, że niniejsza monografia stanie się jedną z istotnych
pozycji z obszaru pedagogiki czasu wolnego zaadresowanych do
studentów kierunku pedagogika, nauczycieli oraz
rodziców, którzy będą mogli poszerzyć wiedzę na
temat czasu wolnego jako istotnej wartości rzutującej na
rozwój i kształtującej osobowość młodego człowieka.
Wstęp
Część pierwsza Zachowania wolnoczasowe
młodzieży – konceptualizacja badań własnych
1. Wybrane
zagadnienia z problematyki czasu
wolnego
1.1. Czas wolny – wyjaśnienia
podstawowych definicji i
zagadnień
1.2. Funkcje czasu wolnego
1.3. Przegląd wybranych badań w zakresie
sposobów spędzania czasu wolnego przez
młodzież
1.3.1. Telewizja
1.3.2.
Internet
1.4. Rola rodziny w organizacji czasu
wolnego młodzieży
2. Założenia
metodologiczno-badawcze
2.1. Zarys problematyki badawczej (cel i
przedmiot badań, problemy i hipotezy
badawcze)
2.2. Zastosowane strategie badawcze
(metoda, techniki oraz narzędzia
badawcze)
2.3. Charakterystyka próby
badawczej, jej dobór oraz schemat organizacji i przebiegu
badań
Część druga Opis, analiza i dyskusja
wyników badań
3. Czas wolny młodzieży
polsko-litewskiej
3.1. Czas wolny i sposoby jego spędzania
przez młodzież
Podsumowanie
4. Komputer/Internet i telewizja w czasie
wolnym młodzieży
polsko-litewskiej
4.1. Ilość czasu wolnego przeznaczana
przez młodzież na oglądanie telewizji i korzystanie z
komputera/Internetu
4.2. Korzystanie z komputera/Internetu
jako główny sposób spędzania czasu wolnego przez
młodzież
4.2.1. Płeć badanych a korzystanie przez
młodzież z
komputera/Internetu
4.2.2. Wiek badanych a korzystanie przez
młodzież z
komputera/Internetu
4.2.3. Miejsce zamieszkania a korzystanie
przez młodzież z
komputera/Internetu
4.2.4. Sytuacja finansowa rodziny a
korzystanie przez młodzież z
komputera/Internetu
4.3. Oglądanie telewizji jako istotny
sposób spędzania czasu wolnego przez
młodzież
4.3.1. Płeć badanych a oglądanie
telewizji przez
młodzież
4.3.2. Wiek badanych a oglądanie
telewizji przez
młodzież
4.3.3. Miejsce zamieszkania a oglądanie
telewizji przez
młodzież
4.3.4. Sytuacja finansowa rodziny a
oglądanie telewizji przez
młodzież
Podsumowanie
5. Udział rodziców
w organizacji czasu wolnego młodzieży – na podstawie
wypowiedzi
rozmówców
5.1. Liczba dzieci w rodzinie, płeć i ich
wiek a sposoby organizacji czasu
wolnego
5.2. Zajęcia dodatkowe jako
sposób organizacji czasu wolnego
młodzieży
5.3. Oglądanie telewizji jako
sposób organizacji czasu wolnego
młodzieży
5.4. Korzystanie z Internetu jako
sposób organizacji czasu wolnego
młodzieży
5.5. Czas wolny młodzieży a doświadczanie
poczucia nudy
5.6. Przebywanie z
rówieśnikami jako sposób organizacji czasu
wolnego
Podsumowanie
Wnioski z badań i
uogólnienia
Rekomendacje i propozycje działań dla praktyki
pedagogicznej
Bibliografia
Indeks nazwisk
Spis tabel
Spis
wykresów
Załączniki
Summary
208
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|