|
UCZNIOWSKIE KORZYŚCI Z FUNKCJONOWANIA W RZECZYWISTOŚCI SZKOLNEGO POGRANICZA MIĘDZY ŚWIATAMI MEDIÓW ONLINE I OFFLINE
HUK T. wydawnictwo: IMPULS , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 58.00 Twoja cena 55,10 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Uczniowskie korzyści z
funkcjonowania w rzeczywistości szkolnego pogranicza między światami
mediów online i offline
Badania
nad korzyściami uczniów w kontekście edukacyjnym nie należą
do częstych, a te nieliczne, z którymi możemy się spotykać w
literaturze prowadzone były najczęściej w obszarze pedagogiki
medialnej. Ta subdyscyplina jako nauka społeczna w sposób
szczególny związana jest z teoriami masowego komunikowania,
a zatem również z teorią użytkowania i korzyści, zgodnie z
którą Tomasz Huk prowadził opisane w publikacji badania.
Zastosowanie podejścia pedagogicznego w badaniach nad teorią
użytkowania i korzyści rzuca nowe światło na poznawany wycinek
rzeczywistości.
Założeniem Autora było spojrzenie na środowisko szkolne w perspektywie
możliwości i szans rozwojowych. Tomasz Huk prowadząc badania starał się
opisać rzeczywistość, w której funkcjonuje uczeń,
umiejscowiony na pograniczu między światami online i offline
Korzyści, będące przedmiotem prezentowanych w książce badań, Autor
rozpatruje w aspekcie funkcjonowania ucznia klasy czwartej, piątej i
szóstej w świecie szkoły podstawowej, który jest
również pograniczem światów mediów
online i offline. Jest to szkolny świat pełen sytuacji, w
którym zdarza się, że uczeń korzysta z mediów
online i offline, aby poszukać informacji, zaspokoić swoją ciekawość,
poczuć się bezpieczniej, odnaleźć wzorzec godny do naśladowania czy
autorytet, zidentyfikować system wartości kształtujący jego tożsamość,
odnaleźć grupę rówieśniczą, paczkę, mieć kontakt z innymi
uczniami (koleżankami i kolegami), wypełnić sobie czas na rozrywce,
relaksie, a nawet aby uciec od dręczących go problemów.
Okazuje się, że zidentyfikowane w pracy problemy, nieczęsto były tak
kompleksowo analizowane na kanwie ilościowych badań prowadzonych w
obszarze pedagogiki medialnej na stosunkowo dużej próbie
badawczej uczniów uczęszczających do klasy czwartej, piątej
oraz szóstej szkoły podstawowej. A więc na próbie
4004 uczniów będących w przejściowym okresie, kiedy
przestają być określani mianem dzieci, a jeszcze nie należą do typowych
reprezentantów młodzieży.
Wstęp
1. Zmieniający się świat
mediów
cyfrowych
1.1. Świat cyfrowych mediów
online i offline
1.2. Konwergencja i charakterystyka
wybranych mediów offline i online
1.3. Ewolucja Internetu od Web 1.0 do Web
3.0
2. Ekspansja świata
mediów online i offline a świat
szkoły
2.1. Szkoła jako świat i jako
pogranicze
2.2. Szkoła podstawowa..Charakterystyka
środowiska
edukacyjnego
3. Uczeń na pograniczu świata
mediów online i offline
3.1. Okres wczesnej
adolescencji
3.2. Na styku – sylwetka
rozwojowa uczniów klas IV–VI szkoły
podstawowej
4. McLuhanowski świat
mediów a trendy i wyzwania
szkoły
4.1. Wyzwania szkolnej rzeczywistości a
wizja McLuhanowskiego świata mediów
4.2. Znaczenie mediów
cyfrowych w kształtowaniu się trendów funkcjonowania
współczesnej szkoły
5. Metodologiczne podstawy
badań własnych
5.1. Wykorzystanie mediów
cyfrowych przez uczniów w świetle dotychczasowych badań
5.2. Model teoretyczny
badań
5.2.1. Teoria użytkowana i korzyści jako
podstawa teoretyczna
badań
5.2.2. Przedmiot, cel, problemy badawcze
i zmienne
5.2.3. Metody i techniki
badawcze
5.2.4. Dobór próby,
organizacja i przebieg badań
6. Charakterystyka
badanych uczniów
6.1. Charakterystyka
społeczno-demograficzna badanej
próby
6.2. Wybrane zasoby medialne badanych
uczniów
6.3. Portret badanej zbiorowości
uczniów
7. Korzyści osiągane przez
uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej w związku z
ich funkcjonowaniem w świecie mediów online i offline
7.1. Częstotliwość osiągania łącznie
wszystkich korzyści przez uczniów za pośrednictwem
mediów online i offline
7.1.1. Częstotliwość osiągania korzyści
poznawczych przez uczniów za pośrednictwem mediów
online i offline
7.1.2. Częstotliwość osiągania korzyści
osobowościowych przez uczniów za pośrednictwem
mediów online i offline
7.1.3. Częstotliwość osiągania korzyści
społecznych przez uczniów za pośrednictwem mediów
online i offline
7.1.4. Częstotliwość osiągania korzyści
związanych z rozrywką i eskapizmem przez uczniów za
pośrednictwem mediów online i offline
7.2. Natężenie korzyści osiąganych przez
uczniów klas IV–VI szkoły
podstawowej
7.2.1. Natężenie osiąganych przez
uczniów korzyści w odniesieniu do wybranych
zmiennych
7.2.2. Natężenie osiąganych przez
uczniów korzyści ze względu na wykorzystywane z osobna media
online lub offline
Dyskusja i wnioski końcowe
Zakończenie
Bibliografia
Wykaz
rysunków
Wykaz tabel
Wykaz wykresów
Aneksy
486 stron, B5, oprawa miękkaOsoby kupujące tę książkę wybierały także:
- SIŁA GŁOSU JAK MÓWIĆ BY LUDZIE CHCIELI SŁUCHAĆ KSIĄŻKA PIETROŃ K.
- GŁOŚNO I WYRAŹNIE 9 LEKCJI DOBREGO MÓWIENIA TOCZYSKA B.
- SZTUKA PREZENTACJI WYSTĄPIEŃ PUBLICZNYCH BLEIN B.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|