Publikacja jest aktualnie niedostępna
Początek XXI wieku jest okresem "nowej ekonomii". Ten tajemniczy termin
określa nowy lad organizacyjny, oparty na informacji i informatyce. Cechą
przedsiębiorstw "nowej ekonomii" jest koncentracja na zasobach niematerialnych,
a w szczególności na kapitale intelektualnym. Podstawą kapitału intelektualnego
przedsiębiorstwa są zasoby wiedzy jego pracowników i motywacja do ich wykorzystania na
rzecz swojej firmy, a także zasoby informacyjne zgromadzone w specjalnie zaprojektowanych
systemach informacyjnych.
Z tych też względów autorzy zajęli się problematyką projektowania systemów
informacyjnych wykorzystywanych w zarządzaniu strategicznym oraz zarządzaniu tymi
systemami. Pokazano związek strategii i jej sukcesu z dostępem do informacji, a także
omówiono różne podejścia do projektowania systemów informacyjnych i różne
metodologie zarządzania nimi - w szczególności ich ochrony. Bowiem tworzenie przewagi
konkurencyjnej opartej na informacji zależy w dużym stopniu od zdolności firmy do
ochrony swojego systemu informacyjnego.
W książce omówiono również prawne i informatyczne aspekty funkcjonowania systemów
informacyjnych, pokazano rzeczywiste przypadki ich funkcjonowania w przedsiębiorstwie,
bariery i dylematy z tym związane.
Książka jest skierowana przede wszystkim do menedżerów, którzy na co dzień
borykają się z podejmowaniem decyzji w oparciu o niepełną informację i ponoszą
konsekwencje niepotrzebnego często ryzyka.
Spis treści
Przedmowa
Informacja o autorach
część I. Informacja gospodarcza w zarządzaniu
Maria Romanowska Kształtowanie wartości firmy w oparciu o kapitał intelektualny
1. Zarządzanie wartością firmy a strategia
2. Informacja jako zasób strategiczny przedsiębiorstwa
3. Zarządzanie kapitałem intelektualnym w przedsiębiorstwie
3.1. Zarządzanie zasobami informacyjnymi
3.2. Zarządzanie procesami uczenia się w organizacji
Mariusz Bratnicki Informacyjne przesłanki przedsiębiorczości
1. Czym jest przedsiębiorczość i dlaczego informacja jest dla niej ważna?
2. Zorganizowany spryt w przestrzeni informacyjnej
3. Informacje kołem zamachowym wprawności organizacji
4. Przedsiębiorczość jako nadawanie sensu
Ryszard Borowiecki Wpływ restrukturyzacji polskich przedsiębiorstw na wzrost ich
zdolności konkurencyjnych
1. Przedsiębiorstwo w strukturze podmiotowej gospodarki
2. Przymus restrukturyzacji i poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw
3. Efekty restrukturyzacji przedsiębiorstw
4. Bariery systemowe restrukturyzacji przedsiębiorstw
5. Pragmatyka działań restrukturyzacyjnych w przedsiębiorstwie
Agnieszka Sopińska Rola systemu informacyjnego w procesie zarządzania strategicznego
1. Procesowe ujęcie zarządzania strategicznego
2. Rola systemu informacyjnego w procesie zarządzania strategicznego
Mirosław Kwieciński Wywiad gospodarczy a wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw
1. Determinanty wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw
2. Wywiad gospodarczy narzędziem wzrostu konkurencyjności
3. Podstawowe obszary i metody penetracji wywiadowczych
Łukasz Wacławik Strategia czuwania - metoda antycypacyjnej analizy otoczenia
konkurencyjnego
1. Pojęcie strategii czuwania
2. Rodzaje monitoringu strategii czuwania
3. Metodyka strategii czuwania
4. Przykład zastosowania strategii czuwania
Bernard Ziębicki Benchmarking jako metoda zarządzania wiedzą o konkurentach
1. Geneza i istota benchmarkingu
2. Metodyczne aspekty benchmarkingu
3. Informacyjne wspomaganie benchmarkingu
część II. Projektowanie i wdrażanie systemu informacji strategicznej
Agieszka Sopińska Model Systemu Informacji Strategicznej w przedsiębiorstwie
1. Pojęcie i funkcje Systemu Informacji Strategicznej
2. Budowa SIS-u
2.1. Pozyskiwanie informacji strategicznych
2.2. Przetwarzanie informacji strategicznych
2.3. Przechowywanie informacji strategicznych
2.4. Przekazywanie informacji strategicznych
2.5. Ochrona informacji strategicznych
3. Zasady tworzenia SIS-u w przedsiębiorstwie
4. Rola informatyzacji w tworzeniu i funkcjonowaniu SIS-u
5. Wyznaczniki efektywności SIS-u
Michał Jaworski Cykl wywiadu ekonomicznego
1. Ustalenie potrzeb informacyjnych i planowanie działań
2. Zbieranie danych
3. Przetwarzanie i przechowywanie informacji
4. Analiza informacji
5. Dostarczenie wyników analizy i otrzymanie informacji zwrotnej
Sylwester Gregorczyk Potrzeby informacyjne związanie z porfelem działalności
przedsiębiorstwa
1. Definicja porfela działalności przedsiębiorstwa
2. Parametry kształtujące porfel działalności przedsiębiorstwa
3. Podstawa informacyjna decyzji powtarzalnych podejmowanych w obrębie aktualnego
portfela działalności przedsiębiorstwa
Piotr Wachowiak Określenie potrzeb informacyjnych związanych z kształtowaniem
łańcucha wartości przedsiębiorstwa
1. Łańcuch wartości przedsiębiorstwa
2. Decyzje strategiczne dotyczące funkcji przedsiębiorstwa
2.1. Badanie i rozwój
2.2. Zaopatrzenie
2.3. Produkcja
2.4. Marketing, sprzedaż i usługi posprzedażne .
2.5. Planowanie i organizacja działalności
2.6. Finanse
2.7. Zasoby ludzkie
3. Potrzeby informacyjne dotyczące podejmowania decyzji o kształtowaniu funkcji
przedsiębiorstwa
3.1. Badanie i rozwój
3.2. Zaopatrzenie
3.3. Produkcja
3.4. Marketing, sprzedaż i usługi posprzedażne ..........
3.5. Planowanie i organizacja działalności ...............
3.6. Finanse
3.7. Zasoby ludzkie
Eugeniusz Cilecki Penetracja rynku a metody uzyskiwania informacji gospodarczych ze
źródeł zagranicznych
1. Pojęcie penetracji rynku
2. Strategia penetracji rynku a wywiad gospodarczy
3. Uzyskiwanie informacji gospodarczych ze źródeł zagranicznych
Tomasz Aleksandrowicz Informacje w biznesie i administracji
1. Cel analizy informacji
2. Opracowania analityczne w biznesie i w administracji
część III. Realizacyjne problemy wdrażania wywiadu
Andrzej Żebrowski Walka informacyjna u progu XXI wieku
1. Obszar walki informacyjnej
2. Pozamilitarny obszar walki informacyjnej
3. Przykłady walki informacyjnej
Krzysztof Jerzy Kosiński Problemy prawne ochrony informacji w działalności
przedsiębiorstwa
1. Państwowe jednostki organizacyjne
2. Przedsiębiorcy
3. Realizacja umów związanych z dostępem do informacji niejawnych
4. Dodatkowe zalecenia służb ochrony państwa
5. Instrukcja bezpieczeństwa przemysłowego
6. Wady ustawy o ochronie informacji niejawnych
Krzysztof Tor Problemy prawnej ochrony danych osobowych w działalności
przedsiębiorstwa
1. Zasady zbierania, opracowywania i udostępniania danych przez przedsiębiorstwo
1.1. Zgoda osoby na przetwarzanie jej danych osobowych przez przedsiębiorstwo
1.2. Przepisy szczególne zezwalające na przetwarzanie danych osobowych
1.3. Możliwości przetwarzania danych osobowych ze względu na realizację zadań
publicznych
1.4. Niezbędność danych osobowych przetwarzanych przez przedsiębiorstwo dla innego
podmiotu, jednakże bez naruszenia praw i wolności osób, które te dane dotyczą
2. Próba oceny przedstawiowych regulacji prawnych
Paweł Lula, Jacek Wołoszyn Informatyczne metody i środki ochrony zasobów
informacyjnych przedsiębiorstwa
1. Bezpieczeństwo systemów informacyjnych przedsiębiorstwa
2. Polityka bezpieczeństwa
3. Informatyczne metody ochrony systemów komputerowych
4. Bezpieczeństwo usług internetowych
5. Ochrona zasobów informacyjnych w Polsce w świetle badań empirycznych
Adam Peszko System informacji strategicznej i wywiad gospodarczy w praktyce
zarządzania średnim przedsiębiorstwem
1. Zakres i metodologia badań
2. Prezentacja wyników badań
Jerzy Wojciech Wójcik Kryminologiczne i kryminalistyczne problemy funkcjonowania
wywiadu gospodarczego
1. Pojęcie i zakres wywiadu gospodarczego
2. Nieuczciwa konkurencja i wywiad gospodarczy jako zagrożenia o charakterze
ponadnarodowym
3. Wybrane osiągnięcia wywiadów gospodarczych w różnych krajach
4. Rozpoznane zagrożenia
5. "Biały wywiad" jako podstawowa metoda zbierania informacji
6. Metody Dalekiego Wschodu
7. Gra operacyjna, dezinformacja i inne metody
8. Szpiegostwo komputerowe i podsłuch komputerowy jako formy wywiadu gospodarczego
9. Formy i metody podsłuchu komputerowego
10. Sabotaż komputerowy - realne zagrożenia
11. Wszystkie metody prowadzą do celu
12. Przepisy prawne przeciwko szpiegostwu gospodarczemu
13. Tajemnica przedsiębiorstwa a nieuczciwa konkurencja
14. Wybrane kryminologiczne i kryminalistyczne formy zapobiegania
Grzegorz Zając Bariery i dylematy wdrażania wywiadu gospodarczego w polskich
spółkach (na przykładzie ,,Stomil Sanok SA")
1. Definicja potrzeb informacyjnych
2. Rozstrzygnięcia organizacyjne
3. Bariery wdrażania wywiadu gospodarczego
Zbigniew Wysokiński Ochrona informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w
Telekomunikacji Polskiej SA
1. Wprowadzenie instytucji tajemnicy przedsiębiorstwa w Telekomunikacji Polskiej SA
2. Podstawowe zasady i procedury obowiązujące w Telekomunikacji Polskiej SA
3. Odpowiedzialność za ochronę informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa.
3.1. Odpowiedzialność za ochronę informacji na podstawie kodeksu pracy
3.2 Odpowiedzialność za nieuczciwą konkurencję
3.3. Odpowiedzialność karna za ochronę informacji na podstawie kodeksu karnego
Konrad Kolegowicz Benchmarking jako narzędzie wywiadu gospodarczego
1. Zastosowanie benchmarkingu w zestawie narzędzi wywiadu gospodarczego
2. Etyka postępowania benchmarkingu w wywiadzie gospodarczym
394 strony