Do niedawna przekonywano nas, że kluczem do rozwoju jest innowacyjność.
Uwierzyliśmy. Efekt? Po krótkim czasie każdy produkt na rynku stał się
"innowacyjny". Konsumenci szybko przestali reagować na te pozorne nowości. I
tak po krótkiej fali ożywienia na wielu rynkach zrobiło się ciasno.
Kolejna cudowna recepta na rozwój gospodarki okazała się lipą. Czy powierzchowne
innowacje to wszystko, na co nas stać, gdy ostra konkurencja i stagnacja w branży
zmuszają do wybiegania myślami w przyszłość? Adrian Slywotzky, jeden z mówców
Światowego Forum Gospodarczego w Davos, pokazuje inny, o wiele trwalszy model rozwoju
firmy.
Poznaj korporacje, które odkryły wolne nisze na zapełnionych rynkach i
stworzyły nowe kwitnące branże tam, gdzie nikt wcześniej nie widział potencjalnego
popytu:
- Cardinal Health - jak skruszyć mury pomiędzy aptekami i szpitalami;
- GM OnStar - jak systemy alarmowe GPS uchroniły General Motors przed kryzysem;
- Clarke American - jak stać się instytucją finansową będącą dla klientów
partnerem na drodze życia;
- John Deere Landscapes - jak zyskać na projektowaniu otwartych przestrzeni, które
przeoczyli inni;
- Johnson Controls - jak uczynić wnętrze samochodu czynnikiem decydującym o zakupie
pojazdu;
- Virgin - jak stworzyć kult wokół wizerunku niezwykłego przedsiębiorcy;
- Intuit - jak projektować oprogramowanie prostsze niż kartka i ołówek.
Spis treści
CZĘŚĆ PIERWSZA: ALTERNATYWNY SPOSÓB NA ROZWÓJ
1. Kryzys prosperity
2. Przezwyciężanie kryzysu - Cardinal Health
3. Innowacje popytu - pierwsza połowa sukcesu
4. Ukryte aktywa, czyli jak z dobrej okazji zrobić świetną okazję
CZĘŚĆ DRUGA: INNOWATORZY POPYTU
5. GM OnStar: "Mamy ogromny problem w związku z dużą skalą działania"
6. Clarke American: "Jeśli nie rozmawiasz z klientem, sukces odniesie ktoś
inny"
7. Projektowanie przestrzeni - John Deere Landscapes
8. "Przekształcanie innowacji w dzieła sztuki" - Johnson Controls
9. Air Liquide: "Klientów nie interesują nasze inwestycje w badania i
rozwój"
CZĘŚĆ TRZECIA: JAK POBUDZIĆ ROZWÓJ W PRAWDZIWYM ŚWIECIE
10. Ukryte pasywa - druga strona bilansu
11. Zadanie dla menedżerów średniego szczebla: stać się katalizatorem rozwoju
12. Zadanie dla menedżerów wyższego szczebla: stworzenie prorozwojowego systemu
operacyjnego
CZĘŚĆ CZWARTA: NIEZAGOSPODAROWANE MOŻLIWOŚCI ROZWOJOWE
13. Rozszyfrowywanie ekonomiki konsumentów: The Progressive Insurance, De Wolfe
Homeowner Services i Mobil Speedpass
14. Dotykanie czułych punktów konsumenta: Virgin, Kodak Otofo i Intuit
15. Wszechobecne informacje - maksymalne wykorzystywanie wyłaniających się aktywów:
Tsutaya, Dassault Systemes, GE Medical Systems
CZĘŚĆ PIĄTA: JAK ZACZĄĆ
16. Kilka propozycji działań na poniedziałkowy poranek
17. Tworzenie planu działań rozwojowych
18. Narzędzia i techniki do wykorzystania na dziś: internetowa strona innowacji
popytu firmy Mercer
Podziękowania
Skorowidz
394 strony, A5, twarda oprawa