„Biznes po prostu” jest znakomitą lekturą zarówno dla tych, którzy chcą
sprawdzić się w biznesie, jak i tych, którzy już prowadzą małe firmy i szukają
pomysłu na ich rozwinięcie. Adresowana jest również do przedsiębiorców, którzy osiągnęli
sukces i starają się utrzymać pozycję lidera.
Książka jest wyjątkową pozycją na naszym rynku. Napisana przez autora, który
równie przekonująco mówi o skromnych początkach swojej kariery biznesowej, jak i o
doświadczeniach kierowania jedną z największych, prywatnych grup kapitałowych w
Polsce. Czytając odnosi się wrażenie, że nie ma tam refleksji czy porad, które nie
wynikałyby z jego własnych, nie zawsze pozytywnych doświadczeń.
Leszek Czarnecki w interesujący sposób wprowadza w tajniki przedsiębiorczości.
zytelnik uczestniczy w praktycznej edukacji ekonomicznej, popartej wieloma
konkretnymi przykładami. Autor nie daje gotowych recept na rozwiązanie problemów, ani
jednoznacznych odpowiedzi. Za to angażuje, zmusza do myślenia i samodzielnego
wyciągania wniosków. Budzi zainteresowanie ekonomią, szacunek dla ludzi
przedsiębiorczych. Inspiruje.
Niewątpliwym atutem książki jest jej osobisty ton, rzetelność, przykłady
czerpane z własnej biografii. Leszek Czarnecki nie boi się również przyznać do błędów,
które niegdyś popełnił. Duże wrażenie sprawiają historie ludzi znajomych, nieraz
wręcz przyjaciół autora, którzy zrobili nieprzeciętną karierę jako przedsiębiorcy
i menedżerowie. Ich życie i ścieżka zawodowa mogą stanowić wzór dla niejednego
biznesmena.
Spis treści:
Podziękowania
Wstęp
Słowo od autora
CZĘŚĆ I. JAK ZACZĄĆ?
Rozdział 1. Cechy przyszłego przedsiębiorcy
1.1.Przedsiębiorca zna swój biznes
1.2.Kreatywność
1.3.Myślenie syntetyczne i analityczne
1.4.Przywództwo i dobór ludzi
Rozdział 2. Jak założyć własny biznes
2.1.Trzy determinanty
2.2.Filozofia sportowca
2.3.W spółce czy osobno?
Rozdział 3. Czy nauka (formalne studia) i wiedza są potrzebne w biznesie?
Rozdział 4. Budowanie biznesplanu
4.1.Pomysł na biznes
4.2.Rynek i konkurencja
4.3.Marketing
4.4.Koszty inwestycyjne
4.5.Koszty operacyjne
4.6.Prognozy finansowe
4.7.Problemy prawno-podatkowe
4.8.Kadra
4.9.Finansowanie
4.10.Analiza wrażliwości
4.11.Analiza SWOT
Podsumowanie
Rozdział 5. Korporacja czy własna firma
5.1.Nie każdy musi być przedsiębiorcą
5.2.Korporacja dobrym treningiem przed własnym biznesem
5.3.Franszyza czyli nasza (nie)mała stabilizacja
CZĘŚĆ II. DLA MAŁYCH I ŚREDNICH
Rozdział 6. Codzienne zarządzanie operacyjne
6.1.Zarządzanie czasem
6.2.Delegacja kompetencji
6.3.Gotowość na zmiany
6.4.Nie mierzysz, nie zarządzasz
6.5.Rekrutacja pierwszych pracowników
Rozdział 7. Zarządzanie personelem
7.1.Atmosfera w pracy
7.2.Wyjazdy i imprezy integracyjne
7.3.Szkolenia
7.4.Metody zatrudniania
7.5.Systemy wynagrodzeń
7.6.Polityka sukcesji
Rozdział 8. Budowanie planu marketingowego
Rozdział 9. Zarządzanie kryzysem
9.1.Kryzys spowodowany przez media
9.2.Kryzys personelu
9.3.Problem z płynnością
9.4.Kryzys spowodowany przez organa administracji państwowej
9.5.Kryzys technologiczny
Rozdział 10. Zarządzanie stresem
10.1.Zawsze scenariusz B
10.2.Postawa lidera ma wpływ na całą firmę
10.3.Rola używek, sportów ekstremalnych i rozładowanie codziennego stresu
Rozdział 11. Błędy podczas kariery biznesowej
11.1.Zły model biznesowy to jeden z najczęstszych powodów porażek
11.2.Złe wykonanie
11.3.Brak kontroli kosztowej (dwie fazy tworzenia biznesu) i chybione inwestycje
11.4.Niewłaściwi wspólnicy
11.5.Brak asertywności (rodzina i przyjaciele w firmie)
11.6.Budowanie pozornej potęgi za własne pieniądze (biuro + reklama)
11.7.Wiara w swój geniusz po pierwszym sukcesie
11.8.Brak zmian i ulepszania modelu biznesowego
Rozdział 12. Motywacja w pracy. Pasja przedsiębiorcy
12.1.Ambicja przedsiębiorcy
12.2.Przyjemność z pracy
12.3.Motorem nie mogą być pieniądze
Rozdział 13. Źródła kapitału
13.1.Kredyt kupiecki
13.2.Zaliczka (częściowa przedpłata) na poczet przyszłych dostaw
13.3.Kredyt bankowy, pożyczki hipoteczne
13.4.Leasing
13.5.Faktoring
13.6.Emisja obligacji
13.7.Fundusze private eąuity
13.8.IPO i pre-IPO
Rozdział 14. Rozwój przez przejęcia
14.1.Szansę i zagrożenia przy przejęciach
14.2.Proces due diligence
14.3.Moje przejęcia
Rozdział 15. Moje początki i historia biznesowa
15.1.Początki - Przedsiębiorstwo Techniki Alpinistyczno-Nurkowej TAN S.A
15.2.Europejski Fundusz Leasingowy S.A
15.3.Getin Holding S.A
CZĘŚĆ III. NASTĘPNY KROK
Rozdział 16. Sukces w biznesie
16.1.Znaczenie zwrotu "sukces w biznesie"
16.2.Łatwiej zarobić pieniądze, niż je utrzymać
16.3.Firma rośnie za szybko, przestaję nad nią panować
16.4.Mam wszystkiego dość. Sprzedaż?
16.5.Sukces a filantropia
Rozdział 17. Kiedy było łatwiej - lata 90. versus 2010
Rozdział 18. Lista wybranych 20 sukcesów gospodarczych w Polsce w latach
1990-2010
18.1.Andrzej Blikle i historia profesora matematyki, który produkuje najsłynniejsze
polskie pączki
18.2.Tomasz Czechowicz, czyli sukces po upadku
18.3.Irena Eris i Henryk Orfinger, czyli sukces najbardziej rozpoznawalnej polskiej marki
kosmetyków
18.4.Janusz Filipiak
18.5.Adam Góral i sukces Asseco, jednej z największych grup informatycznych w Europie
Środkowej
18.6.Zbigniew Grycan
18.7.Grzegorz Hajdarowicz
18.8.Wojciech Inglot
18.9.Marcin Iwiński i Michał Kiciński - spółka CD Projekt
18.10.Wojciech Kruk i historia o tym, jak przejmowany przejął przejmującego
18.11.Adam Krzanowski i Jerzy Krzanowski
18.12.Tomasz Kurzewski - sukces największego polskiego producenta programów
telewizyjnych
18.13.Rodzina Likusów
18.14.Mariusz Łukasiewicz
18.15.Dariusz Miłek
18.16.Michael Moritz
18.17.Krzysztof i Solange Olszewscy
18.18.Tomasz Sielicki - od menedżera do współwłaściciela ComputerLandu (obecnie
Sygnity)
18.19.Wojciech Sobieraj
18.20.Jan Wejchert
Wykaz zdjęć
Wykaz rysunków
Indeks nazwisk i firm
284 strony, Format: 15.5x23.5cm