Naturalną koordynację działań i eliminację większości wad struktur
funkcjonalnych gwarantuje koncentracja na procesie. Ten system jest ukierunkowany na
wartość dla klienta, tworzoną właśnie w ramach procesów przebiegających w poprzek
tradycyjnych struktur organizacyjnych. Reorientacja horyzontalna podmiotu jest jednak
procesem długotrwałym, a zmiany powinny obejmować większość domen działalności
organizacyjnej.
Analizowana problematyka zyskuje na znaczeniu. Prezentowana publikacja odpowiada na
zapotrzebowanie rynku w tym zakresie.
W pracy skoncentrowano się na problematyce:
- orientacji funkcjonalnej i procesowej w zarządzaniu,
- podejścia procesowego w wybranych koncepcjach zarządzania,
- metodyki wdrażania zarządzania procesami gospodarczymi,
- identyfikacji procesów,
- standaryzacji i odzworowywania procesów,
- form organizacji procesowej,
- wdrażania zarządzania procesowego.
Prezentowane w kolejnych rozdziałach pracy zagadnienia teoretyczne ilustrowano
wynikami prowadzonych w tym zakresie badań i licznymi przykładami.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1 Orientacja funkcjonalna i procesowa w zarządzaniu
1.1.Orientacja funkcjonalna
1.2.Definiując pojęcie proces
1.3.Orientacja procesowa
1.4.Perspektywa procesu a orientacja na klienta
Rozdział 2 Podejście procesowe w wybranych koncepcjach zarządzania
2.1.Podejście klasyczne
2.2.Podejście japońskie
2.3.Podejście zachodnie
2.4.Procesowa rewolucja lat 90-tych
2.5.Istota i cele zarządzania procesami biznesu (BPM) - metody usprawniania procesów
Rozdział 3 Metodyka wdrażania zarządzania procesami gospodarczymi
3.1.Wybrane koncepcje metodyczne
3.2.Metodyka projektowania i wdrażania organizacji procesowej -koncepcja autorska
3.3.Dojrzałość procesowa organizacji
Rozdział 4 Identyfikacja procesów
4.1.Typologia i hierarchia procesów
4.2.Identyfikowanie celów procesów
4.3.System pomiaru procesów
4.4.Struktura zarządzania procesem
Rozdział 5 Standaryzacja i odzworowywanie procesów
5.1.Opis procesu
5.2.Mapowanie procesów gospodarczych
Rozdział 6 Formy organizacji procesowej
6.1.Struktury organizacyjne
6.2.Wdrożenie struktury procesowej
6.3.Kierunki przeobrażeń w strukturze organizacyjnej w organizacji procesowej
Rozdział 7 Wdrażanie zarządzania procesowego
7.1.Wdrażanie modelu zarządzania organizacją w oparciu o procesy według normy ISO 9001
7.2.Standaryzacja procesów organizacyjnych - rozwiązania informatyczne wspierające
implementację zarządzania procesowego
7.3.Wdrażanie zmian w systemie rachunkowości - metoda procesowego rachunku kosztów
(ABC)
Literatura
Spis rysunków
Spis tabel
Notka o autorze
Aneks
153 strony, B5, oprawa miękka