Funkcjonowanie przedsiębiorstwa zgodnie z obecnie występującymi
uwarunkowaniami rynkowymi związane jest z ciągłym podejmowaniem walki konkurencyjnej.
Tylko firmy, które skutecznie potrafią osiągnąć przewagę nad innymi podmiotami
obecnymi na rynku są w stanie się rozwijać.
Ostateczny sukces rynkowy zależy zatem od tego czynnika, choć końcowo jest on
determinowany przez klienta, poprzez zgłaszane przez niego zapotrzebowanie na produkt. To
właśnie popyt będzie warunkował wielkość sprzedaży, a tym samym kondycję
finansową i pozycję rynkową przedsiębiorstwa. Przewagę można osiągnąć stosując
innowacyjne rozwiązania, zarówno w aspekcie produktowym, jak i terytorialnym.
Oczywiście innowacyjność produktowa daje większe możliwości w zbywaniu produktów,
bazując na ich niepowtarzalności niż innowacyjność terytorialna związana ze
sprzedażą produktów niewystępujących np. na lokalnym rynku. Jednakże można
przyjąć, że oba rodzaje innowacyjności są źródłem postępu rozwojowego i
umożliwiają wzmocnienie pozycji względem konkurencji.
W zarządzaniu przedsiębiorstwem istotne jest również korzystanie z aktualnych
rozważań związanych z planowaniem, organizacją i kontrolą przepływu zasobów w
łańcuchach dostaw. Wdrażanie ich w struktury przedsiębiorstwa umożliwia poprawę
sprawności i efektywności działania. Takie nowoczesne rozwiązania sprawią, że
przedsiębiorstwo będzie elastyczne w funkcjonowaniu, tzn. będzie się płynnie
dostosowywać do zmiennych potrzeb klientów. Idealnym rozwiązaniem jest połączenie
zastosowania innowacyjnych rozwiązań z nowoczesnym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa w
celu zaspokojenia potrzeb klienta. Osiągnięcie tego założenia jest możliwe poprzez
połączenie przedsiębiorstwa jako dostawcy z klientem jako odbiorcą dzięki takim
rzeczą jak np. skuteczny marketing, logistyka w kontekście integracji, przestrzeń
informacyjna z uwzględnieniem uwarunkowań prawnych związanych z innowacyjną
działalnością.
Wstęp
Rozdział I ,
dr Edyta Pawlak
Prowadzenie przedsiębiorstwa innowacyjnego
1.Pojęcie przedsiębiorstwa
2.Klasyfikacja przedsiębiorstw
3.Innowacyjność przedsiębiorstwa
4.Zarządzanie przedsiębiorstwem innowacyjnym
Rozdział II
mgr Joanna Przybylska
Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego
1.Istota i definicja rynku
2.Mechanizm funkcjonowania podaży i popytu
3.Mechanizm konkurencji
4.Segmentacja rynku
Rozdział III
mgr Agnieszka Barczak
Nowoczesne narzędzia marketingowe
1.Znaczenie promocji w działalności przedsiębiorstwa
2.Innowacyjne działania marketingowe
3.Reklama w Internecie
4.Elementy "Free marketingu"
5.Badania marketingowe
Rozdział IV
dr inż. Jakub Szpon
Integracja przepływów zasobów jako źródło korzyści na przykładzie
koncepcji ECR
1.Logistyka w ujęciu zarządzania zasobami w przedsiębiorstwach
2.Tworzenie i funkcjonowanie łańcuchów dostaw
3.ECR jako koncepcja integrująca przepływy
4.Wykorzystanie metod zarządzania ruchem zasobów w ECR na podstawie modelu DRP
Rozdział V
mgr Karolina Sosnowska
Znaczenie informacji w przedsiębiorstwie a społeczeństwo informacyjne
1.Rola komunikacji pomiędzy przedsiębiorstwem a rynkiem
2.CRM jako skuteczny system zarządzania kontaktami z klientem
3.EDI - elektroniczna wymiana danych w przedsiębiorstwie
4.Praktyczne wykorzystanie informacji w e-biznesie
Rozdział VI
mgr Joanna Sołtys mgr Bartosz Stawarski
Aspekty prawne działalności gospodarczej
1.Status prawny przedsiębiorcy
2.Zasady konkurencji w obrocie gospodarczym
3.Prawo własności intelektualnej
4.Swoboda zawierania umów
Literatura
Spis tabel
Spis rysunków
146 stron, B5, oprawa miękka