Zagadnienie konkurencyjności przedsiębiorstwa jako element szerszej
koncepcji zarządzania strategicznego stanowi przedmiot zainteresowania niniejszej
książki.
Autorzy starali się zaprezentować różne koncepcje konkurencyjności
przedsiębiorstwa.
Opracowanie ma charakter studium teoretyczno-poznawczego i składa się z
ośmiu rozdziałów. Przedstawione w poszczególnych rozdziałach zagadnienia podzielono
na wiele kwestii szczegółowych. Koncepcja pracy wyraża się w jej układzie
strukturalnym
Spis treści:
Wstęp
1. Zarządzanie strategiczne - warunki kształtowania i utrzymywania przewagi
konkurencyjnej
1.1. Ewolucja podejścia do zarządzania strategicznego
1.2. Istota i poziomy strategii w przedsiębiorstwie
1.3. Proces zarządzania strategicznego
1.4. Konkurencyjność w zarządzaniu strategicznym
2. Konkurencyjność przedsiębiorstw - istota i podejścia do strategii
konkurencji
2.1. Pojęcie i rodzaje konkurencyjności przedsiębiorstw
2.2. Koncepcje konkurencyjności przedsiębiorstwa
2.2.1. Koncepcja M.E. Portera
2.2.2. Koncepcja kluczowych kompetencji
2.2.3. Koncepcja wyróżniających firmę zdolności
2.2.4. Koncepcja konkurowania czasem
2.2.5. Informacja w konkurencyjności przedsiębiorstwa
2.3. Przedsiębiorczość w procesie kształtowania konkurencyjności przedsiębiorstwa
3. Łańcuch składników konkurencyjności
3.1. Modele łańcucha konkurencyjności
3.2. Potencjał konkurencyjności przedsiębiorstwa
3.3. Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa i instrumenty konkurowania
3.4. Pozycja konkurencyjna
4. Wpływ otoczenia na konkurowanie przedsiębiorstw
4.1. Otoczenie ogólne i konkurencyjne przedsiębiorstwa
4.2. Formy rynku a konkurencyjność
4.3. Analiza otoczenia konkurencyjnego
4.4. Konkurencyjność w warunkach rynku globalnego
5. Polityka konkurencji
5.1. Rola państwa w budowaniu polityki konkurencji
5.2. Polityka konkurencji na poziomie regionalnym i lokalnym
5.3. Wspólnotowa polityka konkurencji
6. Wpływ środowiska lokalnego na konkurencyjność podmiotów gospodarczych
6.1. Charakterystyka środowiska lokalnego
6.2. Zasobowe determinanty konkurencyjności lokalnego środowiska przedsiębiorczości
6.3. Społeczna akceptacja firmy
6.4. Partnerstwo lokalne
6.5. Zbiorowa przewaga konkurencyjna w świetle teorii gron
7. Zasoby jako czynnik kreowania przewagi konkurencyjnej
7.1. Podejście zasobowe w analizie strategii konkurencji
7.2. Zasoby materialne w tworzeniu konkurencyjności przedsiębiorstwa
7.3. Zasoby ludzkie w kształtowaniu przewagi konkurencyjnej podmiotu gospodarczego
7.4. Zasoby niematerialne jako źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw
7.5. Kapitał intelektualny w budowaniu trwałej przewagi konkurencyjnej organizacji
7.6. Koncepcja organizacji uczącej się
8. Strategie konkurencji
8.1. Istota i uwarunkowania strategii konkurencji
8.2. Tradycyjne strategie konkurencji
8.3. Nowe strategie konkurencji
Wykaz nazw i skrótów
Spis schematów
Spis tabel
Spis literatury
196 stron, B5, oprawa miękka