W publikacji omówiono zjawisko
przedsiębiorczości międzynarodowej polskich firm z sektora małych i średnich
przedsiębiorstw.
Autorzy zaprezentowali wyniki badań
jakościowych zrealizowanych w latach 2007-2010 w ramach projektu badawczego
"Przedsiębiorczość międzynarodowa w Polsce".
Zawarte w monografii studia przypadków pozwalają na poznanie i zrozumienie
zjawisk zachodzących w międzynarodowym segmencie polskiej przedsiębiorczości, w tym:
- czynników i motywów zaangażowania się w działalność eksportową w
pierwszym etapie funkcjonowania przedsiębiorstwa,
- organizacji i realizacji działalności eksportowej,
- identyfikacji wiedzy i doświadczeń niezbędnych do prowadzenia tego typu
działalności,
- roli powiązań sieciowych (kooperacyjnych) w rozwoju eksportu.
Publikacja jest przeznaczona zarówno dla osób zajmujących się zagadnieniami
przedsiębiorczości międzynarodowej, funkcjonowaniem małych i średnich
przedsiębiorstw, jak i studentów kierunków ekonomicznych i zarządzania.
Spis treści:
Wprowadzenie
str. 9
Rozdział I
Aktywność międzynarodowa przedsiębiorstw w warunkach transformacji ustrojowej
str. 19
Jerzy Cieślik, Eugeniusz Kąciak
1. Wprowadzenie
str. 19
2. Działalność międzynarodowa przedsiębiorstw a transformacja ustrojowa - zmiany
ilościowe i jakościowe
str. 23
2.1. Okres realnego socjalizmu
str. 24
2.2. Zmiany ilościowe i jakościowe w latach 1989-2003
str. 25
3. Próba teoretycznej interpretacji specyficznych cech procesu internacjonalizacji
przedsiębiorstw w warunkach transformacji ustrojowej
str. 29
Rozdział II
Aktywność eksportowa w wydaniu polskich eksporterów z sektora MŚP
str. 37
1. Eksport w zasadzie nie był planowany, ale impuls przyszedł z rynku
str. 39
Studium przypadku firmy Super klej
Czy o wszystkim powinien decydować przypadek?
Izabela Koładkiewicz
str. 41
Studium przypadku firmy Meble Jana
Eksport jako pomysł na wyjście z kryzysu
Piotr Kaczmarek-Kurczak
str. 55
Studium przypadku firmy Pol-Meat
Kluczowy czynnik sukcesu - akceptacja skalkulowanego ryzyka
Izabela Koładkiewicz
str. 66
Studium przypadku firmy Stylowe oprawki
Eksport - dodatek do głównej działalności
Izabela Koładkiewicz
str. 82
Studium przypadku firmy Fol-Pak
Od dostawcy usług do producenta maszyn z eksportem w tle
Izabela Koładkiewicz, Witold Nowiński
str. 95
Studium przypadku przedsiębiorstwa Powóz
Od galanterii drewnianej i lokalnego rynku do produkcji powozów i bryczek na eksport
Izabela Koładkiewicz, Witold Nowiński
str. 105
Studium przypadku firmy Al-KON
Wyzwanie rzucone przez rynek
Izabela Koładkiewicz, Witold Nowiński
str. 113
Studium przypadku firmy Tkanex
Eksport jako przemyślana strategia działania
Ewelina Kiełek
str. 122
2. Eksport był planowany, ale jako uzupełnienie podstawowej działalności
str. 131
Studium przypadku przedsiębiorstwa Folinex
Rozwój bez zaburzeń?
Izabela Koładkiewicz
str. 133
Studium przypadku firmy Boot
Dobra jakość nigdy nie wychodzi z mody
Joanna Szymona
str. 143
Studium przypadku spółki Dewon
Od zakładu rzemieślniczego do średniej wielkości przedsiębiorstwa eksportera
Izabela Koładkiewicz
str. 149
3. Eksport był planowany od samego początku jako ważne źródło przychodów
firmy, obok sprzedaży krajowej
Studium przypadku firmy Metalex
Pracownicy oraz jakość produktów - ważne składowe sukcesu w eksporcie
Ewelina Kiełek
str. 161
Studium przypadku firmy Eltem
Marzenia i pasje zmienić w rzeczywistość
Joanna Szymona
str. 167
4. Eksport był planowany od samego początku jako ważne źródło przychodów
firmy, sprzedaż krajowa miała grać rolę uzupełniającą
Studium przypadku firmy Go.Net
Sprzedawaj globalnie, kupuj lokalnie
Joanna Szymona
str. 175
Studium przypadku firmy DrewDom
Nie ma jak w drewnianym domu
Joanna Szymona
str. 183
Studium przypadku firmy Sieciowiec
Być we właściwym czasie we właściwym miejscu i umieć z tego skorzystać
Izabela Koładkiewicz, Michał Drabek
str. 191
Rozdział III
Aktywność eksportowa polskich przedsiębiorstw z sektora MŚP - dominujące praktyki
str. 201
Izabela Koładkiewicz
1. Wprowadzenie
str. 201
2. Czynniki i motywy zaangażowania się w działalność eksportową w pierwszym etapie
funkcjonowania przedsiębiorstwa
str. 202
3. Rozwój działalności eksportowej
str. 209
4. Organizacja i realizacja działalności eksportowej
str. 212
4.1. Sposoby zdobywania nowego klienta
str. 213
4.2. Samodzielność w realizacji transakcji w działalności eksportowej
str. 214
4.3. Eksport - wykorzystywane kanały zbytu
str. 216
5. Wiedza i doświadczenie niezbędne do prowadzenia działalności eksportowej
str. 217
5.1. System zarządzania wiedzą dotyczącą eksportu i rynków zagranicznych w firmie
str. 213
6. Wykorzystanie internetu w działalności eksportowej
str. 220
7. Eksport a innowacyjność
str. 222
8. Rola powiązań sieciowych (kooperacyjnych) w rozwoju eksportu
str. 223
9. Podsumowanie
str. 225
Rozdział IV
Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw w sektorze MŚP po 20 latach od rozpoczęcia
transformacji ustrojowej - próba podsumowania
str. 229
Jerzy Cieślik, Izabela Koładkiewicz
1. Aktualny stan zaawansowania procesu internacjonalizacji polskich MŚP
str. 229
2. Ocena procesu internacjonalizacji w świetle teorii
str. 232
3. Skutki historycznej koincydencji transformacji ustrojowej oraz rozwoju nowoczesnych
technologii informacyjnych i komunikacyjnych na przełomie XX i XXI wieku
str. 234
4. Identyfikacja wpływu transformacji ustrojowej oraz współczesnych tendencji w
gospodarce światowej na proces internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw -
uczestników badań
str. 236
Bibliografia
str. 245
Autorzy
str. 247
252 strony, B5, oprawa twarda
msp