Zarządzanie zasobami ludzkimi w międzynarodowych korporacjach,
funkcjonujących w świecie gospodarki opartej na wiedzy i wielokulturowości, jest
złożone i wielowymiarowe.
Dotyczy to zwłaszcza grup kapitałowych o charakterze międzynarodowym, które –
poprzez przejęcia i fuzje, w procesach umiędzynaradawiania – włączają zagraniczne
przedsiębiorstwa w swoje struktury. Przyjęte sposoby zarządzania takimi organizacjami
gospodarczymi nie zawsze są skuteczne, stąd rodzi się potrzeba wypracowania efektywnych
metod rozwiązywania występujących w nich złożonych problemów społecznych
(personalnych, interpersonalnych, kulturowych) oraz organizacyjnych. W tym celu poszukuje
się m.in. wzorca menedżera i specjalisty międzynarodowego (przyszłego ekspatrianta),
aby zapewnić spójność kultury organizacyjnej i efektywność zarządzania zasobami
ludzkimi w grupach kapitałowych.
W Zarządzaniu zasobami ludzkimi w grupach kapitałowych Autor, Czesław Zając
zwraca szczególną uwagę na:
- problematykę lokalizacji funkcji personalnej w strukturach grup
kapitałowych;
- koncepcję strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi w warunkach wielokulturowości
występującej w międzynarodowych grupach kapitałowych ;
- metody i narzędzia zarządzania zasobami ludzkimi, które mogą być wykorzystywane w
grupach kapitałowych;
- kompetencje i postawy menedżerów międzynarodowych oraz metody oceny ich pracy;
- identyfikację problemów specyficznych dla zarządzania zasobami ludzkimi w grupach
kapitałowych.
Książka jest przeznaczona dla kadry kierowniczej spółek tworzących grupy kapitałowe
różnego rodzaju oraz dla studentów zarządzania, a także słuchaczy szkoleń i
podyplomowych studiów menedżerskich.
Spis treści:
Wstęp
1. Grupy kapitałowe — istota, przesłanki powstawania, cele, formy, architektura
1.1. Pojęcie i istota grupy kapitałowej
1.2. Przesłanki tworzenia grup kapitałowych
1.2.1. Przesłanki tworzenia grup kapitałowych w świetle nauki
o przedsiębiorstwie
1.2.2. Przyczyny powstawania grup kapitałowych na gruncie praktyki zarządzania
1.2.2.1. Grupy kapitałowe jako formy koncentracji przedsiębiorstw
1.2.2.2. Przejęcia i fuzje jako źródło powstawania i rozwoju grup
kapitałowych
1.3. Cele grup kapitałowych
1.4. Formy grup kapitałowych
1.5. Grupy kapitałowe jako organizacje sieciowe
1.6. Architektura grup kapitałowych
1.6.1. Architektura grup kapitałowych w świetle teorii złożoności i teorii
sieci
1.6.2. Status podmiotów tworzących grupę kapitałową
1.6.3. Przesłanki i warianty rozmieszczenia funkcji i decyzji w grupach
kapitałowych
2. Miejsce funkcji personalnej w układach organizacyjnych grup kapitałowych
2.1. Funkcja personalna na tle innych funkcji organicznych w grupach kapitałowych
2.2. Przedmiotowe i podmiotowe ujęcie lokalizacji funkcji personalnej w grupach
kapitałowych
2.2.1. Ujęcie przedmiotowe
2.2.2. Ujęcie podmiotowe
2.3. Unia personalna jako źródło powstawania więzi personalnych w grupie
kapitałowej
2.3.1. Modele organizacyjne realizacji unii personalnej
2.3.2. Rady nadzorcze jako czynnik wzmacniający siłę więzi personalnych
2.4. Emergentny charakter więzi personalnych w układach organizacyjnych grup
kapitałowych
2.4.1. Naśladownictwo
2.4.2. Zaufanie
2.4.3. Współdziałanie wewnątrzorganizacyjne
3. Zarządzanie zasobami ludzkimi w grupach kapitałowych w świetle rozwoju
funkcji personalnej
3.1. Modele rozwoju funkcji personalnej
3.2. Zarządzanie zasobami ludzkimi i systemy wysoce efektywnej pracy jako
współczesne koncepcje zarządzania ludźmi w przedsiębiorstwach i ich
zgrupowaniach
3.3. Organizacyjne i personalne aspekty rozwoju funkcji personalnej w grupach
kapitałowych
3.4. Podstawa epistemologiczna współczesnych badań i konceptualizacji zarządzania
zasobami ludzkimi w międzynarodowych grupach kapitałowych
4. Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi w grupach kapitałowych
4.1. Istota strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach
gospodarczych
4.2. Integracja strategiczna w grupach kapitałowych
4.2.1. Zintegrowany model strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi
4.2.2. Polityka personalna a strategia personalna grupy kapitałowej
4.2.3. Strategia ogólna (globalna) a strategia personalna grupy kapitałowej
4.3. Problemy strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi w grupach kapitałowych
5. Operacjonalizacja zarządzania zasobami ludzkimi w grupach kapitałowych
5.1. Instrumenty personalne na tle innych narzędzi zarządzania grupą kapitałową
5.2. Metody, techniki i narzędzia zarządzania zasobami ludzkimi w grupach
kapitałowych
5.2.1. Unia personalna jako instrument doboru najważniejszych menedżerów
i specjalistów
5.2.2. Assessment center jako metoda doboru członków rad nadzorczych, członków
zarządów oraz specjalistów w spółkach podporządkowanych
5.2.3. Metoda 360° jako kompleksowa metoda okresowego oceniania menedżerów średniego
szczebla zarządzania i kierowników liniowych
5.2.4. Systemy wynagradzania menedżerów i pracowników w grupach kapitałowych
5.2.5. Programy rozwoju menedżerów i pracowników w grupach kapitałowych
6. Zarządzanie zasobami ludzkimi w międzynarodowych grupach kapitałowych
6.1. Umiędzynarodowienie organizacji gospodarczych
6.2. Międzynarodowe zarządzanie zasobami ludzkimi
6.2.1. Istota i cechy międzynarodowego zarządzania zasobami ludzkimi
6.2.2. Wielokulturowy kontekst międzynarodowego zarządzania zasobami ludzkimi
6.3. Międzynarodowa kadra menedżerska
6.3.1. Profil kompetencyjny międzynarodowego menedżera
6.3.2. Modele kariery menedżerskiej w międzynarodowych grupach kapitałowych
7. Społeczne aspekty zarządzania zasobami ludzkimi w praktyce funkcjonowania
międzynarodowych grup kapitałowych — wyniki badań
7.1. Kulturowe problemy zarządzania zasobami ludzkimi w spółkach
podporządkowanych międzynarodowych korporacji, zlokalizowanych w Polsce — wyniki
badań
7.2. Personalne problemy w międzynarodowych grupach kapitałowych — treść,
skutki i sposoby ich rozwiązywania w badanych przedsiębiorstwach
7.3. Społeczne skutki przedsięwzięć transformacyjnych w zagranicznych spółkach
podporządkowanych międzynarodowych grup kapitałowych, objętych badaniami — analiza
i ocena
Zakończenie
Bibliografia
184 stron, B5, oprawa miękka