|
ADMINISTRACYJNOPRAWNE ŚRODKI ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA IMPREZ MASOWYCH NA PRZYKŁADZIE MECZÓW PIŁKI NOŻNEJ
MAJEWSKI J. wydawnictwo: CEDEWU , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 89.90 Twoja cena 85,41 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Administracyjnoprawne
środki zapewnienia bezpieczeństwa imprez masowych na przykładzie
meczów piłki nożnej
Zapewnienie
bezpieczeństwa imprez masowych, a w szczególności sportowych
imprez masowych - meczów piłki nożnej, to jedno z
najważniejszych, a zarazem najtrudniejszych zagadnień związanych z
organizacją takich imprez na całym świecie. Wyraz temu niejako daje
Ustawa z 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych - akt
konieczny i kluczowy dla poprawy stanu bezpieczeństwa na tego typu
imprezach, a jednocześnie w istotnych aspektach niejasny,
niespójny i rodzący wątpliwości natury konstytucyjnej.
Bez wątpienia poprawa bezpieczeństwa na imprezach masowych, jaką od
pewnego czasu obserwujemy w Polsce, to w pierwszej kolejności efekt
stosowania przewidzianych w ustawie rozlicznych środków
administracyjnoprawnych, co wpłynęło na wzrost jakości
obiektów, na których się one odbywają,
wymogów, jakie muszą spełniać organizatorzy, służby
porządkowe i informacyjne, a także sami uczestnicy.
„Administracyjnoprawne środki zapewnienia bezpieczeństwa
imprez masowych na przykładzie meczów piłki nożnej" to
pierwsza w Polsce monografia poświęcona w całości środkom
administracyjnoprawnym zawartym w ustawie o bezpieczeństwie imprez
masowych i celowości przyjętych rozwiązań w kontekście konieczności
realizacji wartości, jaką jest zapewnienie bezpieczeństwa i porządku
publicznego.
W
książce zostało równocześnie scharakteryzowane miejsce
środków administracyjnoprawnych z ustawy o bezpieczeństwie
imprez masowych w systemie prawa. Podniesione zostały także kwestie
stosowania w praktyce oraz konstytucyjności niektórych z
nich, w szczególności zakazu klubowego i uprawnienia
wojewody do tzw. zamykania stadionów.
Wykaz
skrótów 11
1. Źródła prawa 11
2. Organy orzekające 11
3. Czasopisma 11
Wstęp 13
1. Przedmiot, cel i znaczenie podjętej problematyki 14
2. Środki administracyjnoprawne 17
3. Metody badawcze 24
4. Hipotezy badawcze 26
5. Konstrukcja pracy 30
Rozdział 1
Wprowadzenie
do rozważań nad organizacją i bezpieczeństwem imprez masowych 35
1.1. Widowisko sportowe jako impreza masowa - określenie pojęcia 36
1.2. Mecz piłki nożnej - szczególny rodzaj widowiska
sportowego 40
1.3. Uczestnicy widowisk sportowych 43
1.3.1. Naruszenia porządku na arenach widowisk sportowych 45
1.3.2. Rozróżnienie uczestników widowisk
sportowych 48
1.4. Zarys wybranych teorii wyjaśniających zjawisko agresji na
stadionach 57
1.5. Bezpieczeństwo - określenie pojęcia i rodzaje 62
1.6. Pojęcie porządku publicznego i konieczność jego ochrony 64
Rozdział 2
Normatywne
podstawy zapewnienia bezpieczeństwa imprez masowych w Konstytucji RP
oraz prawie międzynarodowym i prawie Unii Europejskiej 73
2.1. Bezpieczeństwo imprez masowych w świetle Konstytucji RP 74
2.2. Bezpieczeństwo imprez masowych w prawie międzynarodowym i prawie
UE 79
2.2.1. Europejska konwencja w sprawie przemocy i ekscesów
widzów w czasie imprez sportowych, a w
szczególności meczów piłki nożnej 80
2.2.2. Konwencja Rady Europy w sprawie zintegrowanego podejścia do
bezpieczeństwa, zabezpieczenia i obsługi podczas meczów
piłki nożnej i innych imprez sportowych 90
2.2.3. Bezpieczeństwo imprez masowych w europejskim prawie pierwotnym 99
2.2.4. Bezpieczeństwo imprez masowych w europejskim prawie
wtórnym 101
Rozdział 3
Materialnoprawne
i formalnoprawne uwarunkowania zapewnienia bezpieczeństwa imprez
masowych - zagadnienia ogólne 111
3.1. Ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych jako akt materialnego
prawa administracyjnego 113
3.2. Ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych a standardy
ogólnego postępowania administracyjnego 116
3.2.1. Prawo jednostki do procesu w postępowaniu administracyjnym 118
3.2.2. Zasady ogólne w postępowaniu administracyjnym 123
3.3. Gwarancje bezstronności orzekania organów administracji
publicznej, kompetencje organów prowadzących postępowanie
administracyjne i organy właściwe w rozumieniu ustawy o bezpieczeństwie
imprez masowych 147
Rozdział 4
Postępowanie
administracyjne w przedmiocie wydania zezwolenia na przeprowadzenie
sportowej imprezy masowej - meczu piłki nożnej 155
4.1. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) jako organ
administracji publicznej właściwy w przedmiocie wydania zezwolenia na
organizację sportowej imprezy masowej - meczu piłki nożnej - ze względu
na jego ustawowy obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa i porządku
publicznego 159
4.2. Strona postępowania administracyjnego w przedmiocie wydania
zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej - meczu piłki nożnej 163
4.3. Ustawowe wymogi bezpieczeństwa dla wszczęcia postępowania
administracyjnego w przedmiocie wydania zezwolenia na przeprowadzenie
sportowej imprezy masowej - meczu piłki nożnej 174
4.4. Skutki wniesienia podania i jego kontrola 192
4.5. Postępowanie wyjaśniające organu w przedmiocie wydania zezwolenia
na przeprowadzenie imprezy masowej rozstrzygające, czy organizator jest
w stanie zrealizować swój ustawowy obowiązek zapewnienia
bezpieczeństwa sportowych imprez masowych - meczów piłki
nożnej 196
4.6. Rozstrzygnięcie w przedmiocie wydania zezwolenia na
przeprowadzenie imprezy masowej - meczu piłki nożnej - jako decyzja
administracyjna, której wykonanie ma zapewnić bezpieczeństwo
sportowej imprezy masowej - meczu piłki nożnej 200
Rozdział 5
Administracyjnoprawne
środki weryfikacji decyzji administracyjnych w przedmiocie wydania
zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej na przykładzie sportowych
imprez masowych - meczów piłki nożnej 217
5.1. Podstawowe założenia systemu weryfikacji orzeczeń
administracyjnych w KPA 219
5.2. Modele weryfikacji orzeczeń administracyjnych w trybie zwyczajnym
według KPA 223
5.3. Założenia podsystemu weryfikacji orzeczeń w nadzwyczajnych trybach
postępowania na mocy przepisów KPA 225
5.4. Weryfikacja ostatecznych decyzji administracyjnych przez organ
administracji publicznej - ustawowy tryb szczególny 229
5.4.1. Weryfikacja ostatecznej decyzji administracyjnej przez organ
samorządu terytorialnego wydający decyzję administracyjną o zezwoleniu
na przeprowadzenie imprezy masowej 230
5.4.2. Weryfikacja ostatecznych decyzji administracyjnych w przedmiocie
wydania zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej przez wojewodę 243
5.5. Rozważania o konstytucyjności art. 34 i 34a ustawy 263
Rozdział 6
Instytucja
klubowego zakazu stadionowego jako środek administracyjnoprawny służący
zapewnieniu bezpieczeństwa imprez masowych
271
6.1. Regulamin obiektu (terenu) lub regulamin imprezy masowej, jako
akt, którego naruszenie stanowi podstawę wydania klubowego
zakazu stadionowego 275
6.2. Klubowy zakaz stadionowy jako środek wywołujący skutki
publicznoprawne 284
6.3. Charakter prawny instytucji klubowego zakazu stadionowego 288
6.4. Uprawnienie do złożenia skargi do sądu administracyjnego na
orzeczenie o klubowym zakazie stadionowym w świetle kompetencji
sądów administracyjnych do kontroli działalności
organów administracji publicznej 294
6.5. Wątpliwości względem konstytucyjności instytucji klubowego zakazu
stadionowego 299
6.6. Problemy ze stosowaniem części przepisów art. 14
u.b.i.m. 306
Rozdział 7
Inne
środki administracyjnoprawne służące zapewnieniu bezpieczeństwa imprez
masowych 315
7.1. Decyzje administracyjne wojewody dotyczące obowiązku utrwalania
przebiegu imprezy masowej 318
7.2. Przewidziane w u.b.i.m. czynności materialno-techniczne pośrednio
wywołujące skutki prawne 320
7.3. Czynności materialno-techniczne niewywołujące skutków
prawnych 330
7.3.1. Czynności materialno-techniczne o charakterze rejestracyjnym 331
7.3.2. Czynności materialno-techniczne o charakterze ewidencyjnym 333
7.3.3. Czynność materialno-techniczna w postaci wniosku 334
7.3.4. Czynności materialno-techniczne o charakterze powiadomień 336
Wnioski końcowe 339
1. Weryfikacja hipotez badawczych 339
2. Konkluzje podsumowujące i wnioski de lege ferenda 352
Bibliografia 363
Akty normatywne 374
Akty prawa krajowego 374
Akty prawa międzynarodowego 376
Akty prawa europejskiego 376
Orzecznictwo 377
Orzecznictwo sądów administracyjnych 377
Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego 379
Orzecznictwo Sądu Najwyższego 380
380
stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|