|
SZKOŁA NA MIARĘ UCZNIA Z DYSLEKSJĄ
WEJNER-JAWORSKA T. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 56.25 Twoja cena 53,44 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Szkoła na miarę ucznia z
dysleksją
Monografia zawiera duży
zasób wiedzy na temat dysleksji oraz praktyczne propozycje
dotyczące dostosowania wymagań edukacyjnych do uczniów z
dysleksją rozwojową na poziomach wszystkich etapów
edukacyjnych.
Publikacja przedstawia działania podejmowane i wypracowane przez
szkoły, które są propozycjami praktycznych rozwiązań w
kwestii dostosowania wymagań edukacyjnych do uczniów z
dysleksją. Ukazuje pracę nauczycieli oraz ich skutki przynoszące realne
korzyści dla ucznia w obszarze samooceny oraz relacjach
nauczyciel–uczeń. Książka przedstawia ocenę oraz oczekiwania
rodziców wobec szkół oraz przybliża obraz
uczniów z dysleksją rozwojową, ukazując ich samoocenę,
relacje z rówieśnikami i marzenia.
Publikacja jest kierowana do wizytatorów,
dyrektorów szkół, nauczycieli,
terapeutów, rodziców dzieci z dysleksją oraz
osób z dysleksją.
Wstęp
Rozdział 1.
Dysleksja jako specyficzne zaburzenie uczenia się
1.1. Termin „dysleksja rozwojowa”
1.2. Symptomy dysleksji w wieku szkolnym
1.3. Konstytucjonalne uwarunkowania dysleksji
1.3.1. Koncepcja genetyczna
1.3.2. Koncepcja organiczna
1.3.3. Koncepcja hormonalna
1.3.4. Koncepcja opóźnionego dojrzewania centralnego układu
nerwowego
1.4. Patomechanizmy dysleksji w ujęciu teoretycznym
1.4.1. Hipoteza przetwarzania czasowego
1.4.2. Teoria deficytu fonologicznego
1.4.3. Teoria wielkokomórkowa
1.4.4. Hipoteza specyficznego deficytu uczenia się proceduralnego i
deklaratywnego
1.4.5. Teoria deficytu automatyzacji (deficytu móżdżkowego)
1.4.6. Hipoteza podwójnego deficytu
1.4.7. Koncepcja neuropsychologicznego podłoża dysleksji
1.5. Typy dysleksji
1.6. Współwystępowanie dysleksji z ADHD oraz z innymi
zaburzeniami rozwojowymi
1.7. Dysleksja a uzdolnienia
1.8. Dysleksja w strategii uczenia się
1.8.1. Polisensoryczne uczenie się: patrzenie, słuchanie, dotykanie
1.8.2. Zastosowanie map myśli
1.8.3. Liczenie
1.8.4. Pisanie i pisownia
1.8.5. Czytanie
1.8.6. Uczenie się
1.9. Dysleksja a postrzeganie samego siebie
Rozdział 2. Pomoc
osobom z dysleksją w praktyce oświatowej
2.1. Uczeń z dysleksją wobec wymagań edukacyjnych
2.2. System pomocy i terapia
2.2.1. Założenia pracy terapeutycznej w przypadku dysleksji
2.2.2. System pomocy w Polsce dla uczniów z dysleksją
rozwojową
2.3. Rola szkoły we wspieraniu uczniów z dysleksją
2.3.1. Wspierająca rola nauczyciela
2.3.2. Idea szkoły przyjaznej uczniom z dysleksją
2.3.3. Projekt badawczy dotyczący szkół przyjaznych uczniom
z dysleksją
2.4. Rodzice jako źródło wsparcia dla dzieci z dysleksją
2.5. Wspierająca rola Polskiego Towarzystwa Dysleksji na przykładzie
działalności oddziału łódzkiego PTD
2.5.1. Zajęcia terapeutyczne dla dzieci i młodzieży z dysleksją
2.5.2. Współpraca z rodzicami
2.5.3. Zajęcia szkoleniowe dla nauczycieli
2.5.4. Pozostałe projekty prowadzone przez łódzki oddział
Polskiego Towarzystwa Dysleksji
2.5.5. Działania podejmowane na rzecz osób dorosłych z
dysleksją rozwojową
Rozdział 3. Szkoła
przyjazna uczniowi z dysleksją w świetle przeprowadzonych badań
3.1. Cel badań
3.2. Założenia i standardy
3.3. Przygotowanie i organizacja badań
Rozdział 4.
Szkoła jako miejsce wspierające uczniów z dysleksją
– analiza rodzajów działań podejmowanych przez
szkoły
4.1. Funkcje i klimat szkoły
4.2. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do uczniów z
dysleksją rozwojową
4.3. Terapia
4.3.1. Założenia pracy terapeutycznej w przypadku dysleksji
4.3.2. Terapia i zajęcia wspierające ucznia organizowane przez szkołę
4.4. Szkoła stawiająca na kreatywność ucznia
4.5. Współpraca szkoły ze środowiskiem rodzinnym ucznia
4.6. Wychowanie społeczne i zdrowotne realizowane przez szkołę
4.7. Obraz szkoły przyjaznej uczniom z dysleksją –
podsumowanie
Rozdział 5. Obraz
wsparcia szkoły w trudnościach związanych z dysleksją z perspektywy
uczniów i ich rodziców
5.1. Uczniowie z dysleksją o swoich szkołach – raport z badań
przeprowadzonych wśród uczniów
5.2. Rodzice uczniów z dysleksją o szkołach swoich dzieci
5.2.1. Raport z badań przeprowadzonych wśród
rodziców
5.3. Podsumowanie i wnioski z badań
Bibliografia
226
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|