Czy można mnożyć
pieniądze?
Zdrowy
rozsądek w nauczaniu matematyki
- Poznaj sposoby skutecznego
przekazywania wiedzy
- Naucz się wzbudzać
zainteresowanie matematyką
- Dowiedz się, czego unikać
na swoich lekcjach
Matematyka jest najlepszym przykładem przedmiotu, który
zupełnie niesłusznie ma opinię trudnego, nudnego i nieprzydatnego w
codziennym życiu. Tę złą sławę zawdzięcza głównie
przestarzałym metodom edukacyjnym, niepodzielnie panującym w większości
polskich szkół, oraz nieinteresującym, z punktu widzenia
uczniów, przykładom i zadaniom, które są zmuszeni
rozwiązywać. Tymczasem matematyka to pasjonująca dziedzina,
która znajduje zastosowanie dosłownie wszędzie i
której zawdzięczamy rozwój wielu innych nauk i
tysiące wynalazków technicznych.
Wyjdź
poza schemat i zerwij z tradycją złego nauczania matematyki! Dowiedz
się, jak prowadzić interesujące lekcje i zachęcać uczniów do
aktywności, poznaj sposoby, dzięki którym dostrzegą
zastosowanie zdobytej wiedzy poza murami szkoły, i spraw, aby nauka
stałą się dla nich prawdziwą przygodą. Zebrane w tej książce felietony
pomogą Ci przygotowywać ciekawe zajęcia, zrozumieć młodych ludzi i
wzbudzić w nich pasję do matematyki.
Autorka
dzieli się swoim bogatym doświadczeniem i nieszablonowym podejściem do
tematu, a także pokazuje, jak w pracy nauczyciela stosować dobre
praktyki i korzystać z przykładów, które uczą
logicznego myślenia, zamiast powielać schematy.
- Pasja i pomysłowość
- Nauka przez zabawę
- Myślenie ponad schematy
- Nieszablonowe metody
- Obalanie starych
mitów
- Radość ze zdobywania wiedzy
- Eksperymenty,
które uczą
- Samodzielne wyciąganie
wniosków
- Błędy jako okazja do nauki
- Zastosowanie wiedzy w
praktyce
- Przykłady z życia wzięte
Wstęp
(7)
1. Dynamiczne spojrzenie na geometrię szkolną (9)
2. Bez wzoru może być prościej (13)
3. Jak pomóc uczniom w odkryciu cech podzielności przez 3 i
9 (15)
4. Czy 2/5 x 3 jest równe 3 x 2/5? (18)
5. Nie będziesz stosować równań nadaremnie (20)
6. O dzieleniu pieniędzy (22)
7. O przeroście formy nad treścią (25)
8. Czy można mnożyć pieniądze? (27)
9. O pułapkach językowych (30)
10. Raz na lewo, raz na prawo (32)
11. Pułapki procentowe (34)
12. Przykład dowodu na miarę ucznia (36)
13. Geometryczne spojrzenie na wartość bezwzględną (39)
14. O odwracaniu kota ogonem, czyli o korzystaniu z twierdzeń prostych
i odwrotnych (41)
15. Precz z iksem w obliczeniach procentowych (44)
16. O porównywaniu ułamków (47)
17. Od podobieństwa do równania prostej (49)
18. Pamiętajcie o kontrprzykładach (52)
19. Czy pierwiastek kwadratowy z 25 jest potrzebny? (55)
20. Ach, ten trapez! (57)
21. O czynnościowym podejściu do twierdzenia Pitagorasa (60)
22. Co najpierw, czyli o kolejności dodawania i odejmowania (64)
23. Wszystko naraz, czyli propozycja globalnego wprowadzenia funkcji
trygonometrycznych (67)
24. Nie a, tylko 1, czyli jak obliczyć sin 30? (70)
25. Czy 0,999 = 1? (73)
26. O kolejności czterech działań (76)
27. Minus minusowi nierówny (79)
28. Trudny język (81)
29. Nie zapominajmy, po co uczymy matematyki (85)
30. Dzielenie dzieleniu nierówne (89)
31. Obliczam, więc myślę (91)
32. O zgubnych skutkach nadużywania wzorów (93)
33. O trójkątach równoramiennych i
nierównoramiennych (96)
34. Nie szafujmy terminologią (99)
35. Funkcja homograficzna na giełdzie (102)
36. Hossa i bessa na lekcjach matematyki (105)
37. Jak nie obliczać procentów (107)
38. Zgaduj zgadula (109)
39. Nie wolno - a dlaczego? (113)
40. Pole powierzchni czy powierzchnia pola (115)
41. Wzory a zdrowy rozsądek (117)
42. O wysyłaniu SMS-ów, czyli co z czego wynika (119)
43. Rysować czy nie rysować (121)
44. Niestandardowe zastosowanie przyborów geometrycznych
(125)
45. Liczmy się ze słowami (127)
46. Oznaczenia bywają zbędne (129)
47. Jeszcze o błędach uczniowskich (132)
48. Dlaczego nie rozwiązać prościej? (135)
49. Mniej formalnie o redukcji wyrazów podobnych (138)
50. Kilka uwag o proporcjonalności (141)
51. Trzecie znaczenie minusa (143)
52. Odcinki i proste na lekcjach geometrii (146)
53. Sinus w warunkach maturalnych (149)
152
strony, 17.0x24.0cm, oprawa miękka