|
WSPÓŁCZESNA DYNAMIKA PRAWA MUZUŁMAŃSKIEGO WOBEC PROBLEMÓW BIOETYCZNYCH
GÓRSKA E. wydawnictwo: NOMOS , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 58.00 Twoja cena 55,10 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Współczesna
dynamika prawa muzułmańskiego wobec problemów bioetycznych
Czy według prawa
muzułmańskiego można dokonać aborcji chorego płodu lub skorzystać z
zapłodnienia pozaustrojowego?
Czy
możliwa jest transplantacja od dawcy w stanie śmierci
mózgowej?
A
problem eutanazji?
Czy
islam zdolny jest odpowiadać na takie pytania?
Prezentowane przez autorkę badania mają charakter wieloaspektowego
studium przypadków wybranych kwestii bioetycznych w trzech
państwach (Egipcie, Autonomii Palestyńskiej i Libanie). Zasadniczą
część publikacji stanowi analiza stanowisk, dyskusji i
różnic w odpowiedziach specjalistów prawa
muzułmańskiego dotyczących takich problemów, jak: rozumienie
momentu początku życia w islamie, dopuszczalność aborcji, techniki
wspomaganego rozrodu, transplantacja organów i tkanek
pochodzących od zwierząt, ustalenie momentu śmierci, odłączenie chorego
w stanie śmierci mózgowej od aparatury podtrzymującej życie
oraz eutanazja.
Autorka wprowadza czytelnika w te zagadnienia, przedstawiając
historyczny rozwój prawa muzułmańskiego, jego
źródeł i najważniejszych instytucji oraz myśli etycznej i
bioetycznej w islamie. Omawia i porządkuje podstawowe koncepcje,
wartości i zasady, które leżą u podstaw rozstrzygnięć
prawnych dotyczących medycyny. Zawarte w książce opisy i analizy
pokazują, jak funkcjonuje współczesne prawo muzułmańskie i
jak odpowiada ono na nowe, bezprecedensowe wyzwania związane z rozwojem
nauki.
Ewa Górska
— prawniczka i kulturoznawczyni związana z Katedrą Socjologii
Prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Jej zainteresowania naukowe skupiają się na problematyce prawa oraz
kultur prawnych na Bliskim Wschodzie. W szczególności
zajmuje się współczesnym prawem muzułmańskim, arabskim
prawem zwyczajowym oraz badaniami nad Bliskim Wschodem z punktu
widzenia geografii prawnej.
Podziękowania
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział 1. Prawo
muzułmańskie - rozwój i instytucje
1.1. Terminologia: szariat, fiqh a prawo muzułmańskie
1.2. Prawo muzułmańskie - historia rozwoju
1.3. Prawo muzułmańskie: źródła prawa i mechanizmyjego
stosowania
1.3.1. Usul al-Fiqh
1.3.2. Źródła prawa muzułmańskiego
1.3.3. Klasyfikacja czynów
1.3.4. Maqasid as-sari‘a - teoria celów prawa
muzułmańskiego
1.3.5. Opinia prawna (fatwa)
1.4. Prawo muzułmańskie, prawo stanowione i bioetyka w Egipcie, Libanie
i Palestynie
Rozdział 2. Bioetyka
muzułmańska: podstawowe wartości
2.1. Bioetyka muzułmańska
2.1.1. Bioetyka muzułmańska a bioetyka zachodnia: stan napięcia
2.1.2. Bioetyka muzułmańska: rozwój w ramach prawa
2.1.3. Rozstrzyganie dylematów bioetycznych w ramach prawa
2.1.4. Bioetyka muzułmańska: między racjonalizmem a tradycjonalizmem
2.2. Wartości i zasady etyczne w islamie
2.2.1. Wartości i zasady bioetyczne - klasyfikacje w literaturze
2.2.2. Koncepcje, wartości i zasady etyczne w bioetyce muzułmańskiej -
propozycja systematyzacji
2.2.3. Zasady prawne (al-qawa‘idal-fiqhiyya)
2.3. Bioetyka muzułmańska i jej podstawowe wartości - wnioski
Rozdział 3.
Muzułmańskie opinie prawne wobec problemów bioetycznych:
początek życia i problematyka rozrodczości
3.1. Potomstwo, rodzina i określanie pochodzenia dziecka
3.2. Początek życia - koncepcja uduchowienia zarodka
3.3. Status prawny płodu
3.4. Rozstrzygnięcia prawne dotyczące antykoncepcji
3.4.1. Dyskusje dotyczące stosunku przerywanego w klasycznym islamie
3.4.2. Obecne dyskusje dotyczące antykoncepcji
3.4.3. Problem trwałego pozbawienia możliwości posiadania potomstwa
(sterylizacja)
3.4.4. Wnioski dotyczące antykoncepcji w islamie
3.5. Dopuszczalność przerwania ciąży w prawie muzułmańskim
3.5.1. Ogólne stanowiska poszczególnych
szkół prawnych wobec aborcji w-zależności od momentu
uduchowienia
3.5.2. Opinie prawne dotyczące aborcji: argumentacja i wyjątki
3.5.3. Prawo stanowione a aborcja w Egipcie, Palestynie oraz Libanie
3.5.4. Aborcja w opiniach prawnych: wnioski
3.6. Przypadek zapłodnienia pozaustrojowego (in vitro)
3.6.1. Kto uczestniczy w prokreacji - gamety od osób
trzecich, surogacja
3.6.2. Inne problemy prawne związane ze stosowaniem zapłodnienia
pozaustrojowego
3.6.3. Prawo stanowione a zapłodnienie pozaustrojowe w Egipcie,
Palestynie oraz Libanie
3.6.4. Zapłodnienie pozaustrojowe w opiniach prawnych - wnioski
Rozdział 4. Ingerencje
w cielesność w czasie życia - przeszczepy organów
4.1. Argumenty religijne stosowane w fatwach dotyczących transplantacji
4.1.1. Argumenty przeciwko transplantacji (islam sunnicki)
4.1.2. Argumenty za dopuszczeniem transplantacji
4.2. Warunki wykonania transplantacji w zgodzie z prawem muzułmańskim
4.3. Transplantacja w szyizmie
4.4. Inne problemy prawne związane z transplantacją w islamie
4.4.1. Wykorzystanie tkanek od "zwierząt nieczystych" w leczeniu
4.4.2. Przeszczepy między muzułmanami a niemuzułmanami
4.5. Prawo stanowione a transplantacja w Egipcie, Palestynie i Libanie
4.6. Przeszczepy organów a prawo muzułmańskie - wnioski
Rozdział 5.
Koniec życia: śmierć mózgowa, eutanazja i przeszczepy od
dawców martwych
5.1. Rozumienie śmierci i stwierdzenie śmierci mózgowej w
islamie
5.2. Pomoc w zakończeniu życia (eutanazja) w islamie
5.2.1. Przypadki dopuszczania ortotanazji (pasywnej eutanazji)
5.2.2. Argumenty leżące u podstaw dopuszczenia różnych form
eutanazji pasywnej
5.2.3. Rozporządzenia medyczne na wypadek śmierci a prawo muzułmańskie
5.2.4. Klasyfikacja eutanazji i odpowiedzialność prawna
5.2.5. Śmierć mózgowa i eutanazja w prawie stanowionym
Egiptu, Palestyny i Libanu
5.2.6. Moment śmierci i samobójstwo wspomagane w islamie -
wnioski
5.3. Pobieranie organów do transplantacji od
dawców martwych
5.3.1. Problemy prawne i argumenty przeciwko pobieraniu
narządów od dawców martwych
5.3.2. Argumenty za przyzwoleniem na pobieranie narządów od
dawców martwych
5.3.3. Warunki prawne pobrania narządów od dawców
martwych (islam sunnicki)
5.3.4. Inne problemy związane z donacją organów po śmierci
5.3.5. Prawo stanowione a transplantacje od dawców martwych
w Egipcie, Palestynie i Libanie
5.3.6. Transplantacja od dawców martwych a prawo
muzułmańskie - wnioski
Rozdział 6. Charakterystyka
współczesnego prawa islamu w kontekście bioetyki
6.1. Systematyzacja argumentów stosowanych w opiniach
prawnych dotyczących bioetyki
6.1.1. Argumenty z autorytetu tekstów religijnych
6.1.2. Argumenty z rozwiązań zaproponowanych przez klasycznych
myślicieli muzułmańskich i tradycyjnej doktryny
6.1.3. Argumenty z koncepcji dogmatycznych
6.1.4. Argumenty z celów prawa, zawartych w hierarchii
maqdsid as-sari‘a
6.1.5. Odwołania do innych wartości
6.1.6. Argumenty z zasad prawnych (al-qawd ‘id al-fighiyya)
6.1.7. Odwołania do rezolucji instytucji stosujących zbiorowy igtihad -
międzynarodowych akademii fiqh
6.1.8. Argumenty z okoliczności sprawy, przy wykorzystaniu odwołań do
zasad prawnych i wartości
6.2. Cechy prawa muzułmańskiego w kontekście opinii dotyczących bioetyki
6.2.1. Dekoncentracja argumentów w fatwach
6.2.2. Między igtihadem (intelektualnym wysiłkiem uczonych) a taqlidem
(naśladowaniem przeszłych rozwiązań)
6.2.3. Kazuistyka i indywidualizacja opinii prawnych
6.2.4. Dialogiczność prawa muzułmańskiego
6.2.5. Zakorzenienie opinii prawnych w określonej kulturze jako
kontekst wydawanych opinii
6.2.6. Zmienność i brak ostatecznych rozstrzygnięć
6.2.7. Różnorodność opinii prawnych
6.2.8. Rozwój nowych mechanizmów w prawie
muzułmańskim - przypadek zbiorowego igtikddu
6.2.9. Responsywność i kompleksowość jurysprudencji muzułmańskiej
6.2.10. Problem nierównej reprezentacji
6.3. Prawo muzułmańskie a prawo pozytywne w dziedzinie bioetyki -
modele relacji
6.3.1. Problem braku regulacji poszczególnych procedur
medycznych przez prawo stanowione a praktyka medyczna
6.3.2. Problem braku regulacji poszczególnych procedur
medycznych przez prawo stanowione a postulaty społeczne
6.3.3. Role prawa stanowionego i prawa muzułmańskiego w normowaniu
problemów bioetycznych w państwach muzułmańskich
6.4. Charakterystyka współczesnego prawa islamu w kontekście
bioetyki - wnioski
Podsumowanie
Bibliografia
Streszczenie
Summary. Contemporary Dynamics of Islamie Law Regarding Bioethical
Problems. Study of Selacted Cases
360
stron, A5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|