ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 149.90 142,41   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

BEZDOMNOŚĆ I BEZDOMNI W OPINII SPOŁECZEŃSTWA POLSKIEGO


DOBRZENIECKI-ŁUKASIEWICZ R.

wydawnictwo: PWN , rok wydania 2023, wydanie I

cena netto: 149.90 Twoja cena  142,41 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Bezdomność i bezdomni w opinii społeczeństwa polskiego


Książka pt. Bezdomność i bezdomni w opinii społeczeństwa polskiego, autorstwa doktora Rolanda Dobrzenieckiego-Łukasiewicza, prezentuje bezdomność z punktu widzenia „zwykłego obywatela” stykającego się z tą problematyką jako obserwator zewnętrzny otrzymujący informacje z mediów, plotek i obrazów ulicy i na tej podstawie kształtujący swoje „widzenie problemu”.

Przedstawiona publikacja prócz szerokiego spektrum analiz statystycznych, w swym zakresie metodycznym, ujmuje część teoretyczną, w której zostały przedstawione aspekty budowania postaw przez wpływ mediów i informacji w nich zawartych. Autor, za pośrednictwem przeprowadzonych badań, ukazuje wiedzę i postawy społeczeństwa polskiego w zakresie bezdomności – przyczyniając się pod tym względem do wytwarzania grupowej niechęci, stereotypów i etykietyzacji. W tym kontekście przedstawione zostało obrazowanie bezdomności i osób bezdomnych przez ogólnie pojęte media. Warunkując tym samym język mowy, który odpowiedzialny jest za działania, kształtowane przez świadomość określoną przez mity, stereotypy czy wręcz archaiczne wnioskowanie z pominięciem wiedzy a w konsekwencji, w skrajnych przypadkach, prowadzący do zachowań patologicznych i kryminalnych.

Problem bezdomności i osób w kryzysie bezdomności ujęty został przez doktora Rolanda Dobrzenieckiego-Łukasiewicza w książce Bezdomność i bezdomni w opinii społeczeństwa polskiego zarówno w kontekście działań instytucjonalnych jak i postaw indywidualnych. Ujęcie to w sposób trafny pokazuje kształtowanie się działań pomocowych w kontekście aprobaty społecznej i społecznej wrażliwości. W tym znaczeniu wrażliwość społeczna stanowi ważną zmienną, wprost odnosząca się do postaw społecznych. Autor ujmuje powyższe podając przykład realizacji projektu socjalnego pt. „Najpierw mieszkanie”. Stanowiący z jednej strony bardzo potrzebny projekt kierowany do osób bezdomnych w postaci oferowanych mieszkań mających być podstawowym narzędziem wyjścia z bezdomności. Z drugiej strony zderzamy się jako społeczeństwo z problemem braku mieszkań dla osób „niebezdomnych” czyli funkcjonujących w realiach swoich ról społecznych, ale których nie stać na własne mieszkanie.

Autor opracowania wprost wskazuje na możliwość powstania niechęci jednej grupy do drugiej. Realizacja tegoż projektu może stworzyć antagonizmy społeczne i zwiększenie skali niechęci osób „domnych” wobec bezdomnych, które i tak w obecnej chwili – co potwierdza także przeprowadzone badanie doktora Dobrzenieckiego-Łukasiewicza nie ma charakteru pozytywnego, a wręcz oparte jest na stereotypach, uprzedzeniach i antagonizmach wywołanych często przez występujące kryzysy.

Streszczenie                        9
Abstract                                13
Przedmowa                              . 15
Prolog                                 19
Wstęp                                . 23

część I Bezdomność w kontekście recepcji społecznej
Rozdział 1. Problem społeczny – bezdomność w teorii i praktyce       . 31
Rozdział 2. Państwo i organizacje pozarządowe wobec zjawiska bezdomności                        . 46
Rozdział 3. Pomoc społeczna i uwarunkowania prawne wsparcia osób bezdomnych                        . 66
Rozdział 4. Wsparcie bezdomnych, czyli kilka słów o wędce i rybie      . 86
Rozdział 5. Miejsca i nie-miejsca bezdomnych               91
Rozdział 6. Noclegownie, schroniska, ogrzewalnie, „przechowalnie”      106
Rozdział 7. Postawy społeczne wobec wykluczonych i bezdomnych      114
Rozdział 8. Radykalizacja „widzenia bezdomności”             134

część II Metodologia badań własnych

Rozdział 1. Opinia społeczna, sondaż                   153
Rozdział 2. Wprowadzenie do analizy pozyskanego materiału        . 162
Rozdział 3. Założenia badań                       166
Rozdział 4. Narzędzia badawcze                     . 170
Rozdział 5. Ogólne zasady prowadzenia badań               172
Rozdział 6. Operacjonalizacja zmiennych i budowa arkusza wywiadu ankietowego                        . 174
Rozdział 7. Próba badawcza – dobór i selekcja               . 177
Rozdział 8. Organizacja i przebieg badań                 . 181

część III Analiza pozyskanego materiału

Rozdział 1. Wprowadzenie do analizy pozyskanego materiału        . 185
Rozdział 2. Deklaracja poziomu wiedzy o bezdomności w Polsce       . 193
Rozdział 3. Poglądy na temat cech osobowościowych i społeczno-demograficznych                 . 204
Rozdział 4. Stosunek społeczeństwa do osób bezdomnych w opinii badanych . 226
Rozdział 5. Projekty pomocy osobom w kryzysie bezdomności        234
Rozdział 6. Okoliczności prowadzące do bezdomności           . 246
Rozdział 7. Zachowania osób bezdomnych w kontaktach bezpośrednich    258
Rozdział 8. Kto jest winien bezdomności?                 266
Rozdział 9. Charakterystyczne cechy przypisywane osobom bezdomnym   . 268
Rozdział 10. Typowe dla bezdomności – w opinii badanych          280
Rozdział 11. Miejsca przebywania osób bezdomnych                        . 296
Rozdział 12. Zdobywanie środków do życia                 312
Rozdział 13. Zachowania emigracyjne osób bezdomnych i alokacja wewnętrzna                         335
Rozdział 14. Kto powinien zajmować się problemem bezdomności w Polsce?  . 352
Rozdział 15. Penalizacja zachowań bezdomnych               359
Rozdział 16. Najpierw mieszkanie – housing first               368
Rozdział 17. Zmienne korelowane                     374
Rozdział 18. Analiza korelacyjna zmiennych wykształcenie vs wybrane kategorie                          397

Wnioski pobadawcze i rekomendacje                   429
Bibliografia                              . 441
Spis tabel                               455
Spis wykresów                             463

466 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024