|
GATUNKI CYFROWE 2 HISTORIE MÓWIONE
MARECKI P. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2024, wydanie Icena netto: 58.49 Twoja cena 55,57 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Gatunki cyfrowe 2
Historie mówione
Gatunki cyfrowe 2 to historie
mówione gatunków i praktyk cyfrowych. Bohaterami
i bohaterkami są osoby programujące, projektujące, hakujące, tworzące
muzykę, grafikę i literaturę w obszarze mediów cyfrowych. Są
to Sebastian „Seban” Igielski, Magdalena
„Corny” Krawczyk, Mateusz
„Jakim” Szymański, Mateusz
„Jokov” Osajda, PikkuMyy, Monika
Górska-Olesińska, Bartek „V0yager”
Dramczyk, Jan K. Argasiński oraz Natalia Balska. Czytelnik ma okazję
poznać zestaw siedmiu praktyk cyfrowej kultury, które
skoncentrowane są wokół cracksceny (cracktra),
modułów, pixel artu, literatury grywalnej, poezji demosceny,
wirtualnej rzeczywistości oraz sztucznych sieci neuronowych. Rozmowy
zwrócone są w kierunku platform, jakich używają osoby
praktykujące do produkcji utworów cyfrowych (Atari, Amiga,
Atari ST, Xbox Kinect, Vive, Arduino). Książka zrealizowana w UBU labie
na Uniwersytecie Jagiellońskim w oparciu o metodologię badań nad
platformami Nicka Montforta i Iana Bogosta. Jest kontynuacją projektu
Gatunki cyfrowe z 2018 roku.
„Projektując
tę książkę, chciałem opowiedzieć o bliskim mi rozumieniu kultury
cyfrowej. Takim, w którym na równi przyglądamy
się zjawiskom cyfrowym sprzed paru dekad, jak i współczesnym
platformom i artefaktom. W projekcie tym docenione są mniej obecne
fenomeny cyfrowego świata, inne od tych najbardziej obecnych i
komercyjnych (jak na przykład gry cyfrowe). Faworyzowane są za to z
kolei gatunki i praktyki graniczne, hybrydy, krzyżówki, jak
literatura grywalna czy poezja demosceny, przy czym gatunki cyfrowe
badane są w ścisłym połączeniu z platformą, na którą
powstają. Wspólnie z bohaterkami i bohaterami rekonstruujemy
lokalny kontekst, wernakularną cyfrowość (vernacular digitality),
znajdujemy sposoby, jak afirmatywnie opowiedzieć o zjawiskach wsobnych,
endemicznych i odrębnych”.
Ze wstępu Piotra
Mareckiego
„Książka
jest doskonałym przewodnikiem po niejednorodnym środowisku komputerowej
kultury, kroniką jej początków i rozwoju nakreśloną przez
jej uczestników i świadków owych przemian. Co
istotne, przyjmując jako wyjściową perspektywę praktyka i uczestnika,
przekonujemy się po raz kolejny o znaczeniu platformy technologicznej,
gdyż to jej zmiany i modyfikacje określają zasadniczą dynamikę
historycznych ewolucji cyfrowych gatunków. Owa tytułowa
kategoria odsłania szereg paradoksów badania złożonej
rzeczywistości postmedialnej. Z jednej bowiem strony przyjęcie
dystynktywnego i dzielącego zjawiska pojęcia gatunku wydaje się
dyskusyjne wobec płynności i hybrydyczności kultury technologicznej.
Stale podsuwane rozmówcom Piotra Mareckiego pytanie o
definicję i różnicę gatunkową nastręcza im wiele trudności,
wymusza nakładanie na intuicyjnie przez nich wyodrębniane fenomeny
jakiejś zewnętrznej oraz nazbyt sztywnej kategoryzacji. Z drugiej
jednak strony w niemal każdym przypadku ten wysiłek przynosi istotne
zrozumienie omawianych zjawisk. Mówiąc wprost, wyłaniająca
się w trakcie rozmów gatunkowość jest określana przez ową
adekwatną dla badań współczesnej cyfrowej kultury formułę
elastycznej, płynnej, perspektywicznej, opartej na podobieństwach
rodzinnych, transwersalnej matrycy mapowania krajobrazu dynamicznych
praktyk społecznych. Dzięki temu czytelnik zaopatrywany jest
każdorazowo w być może nierzadko ledwo uchwytne i opatrzone dziwnym
neologizmem, ale jednak efektywne i niezbędne narzędzie nawigacji po
skomplikowanych przestrzeniach demosceny czy meandrycznych terytoriach
technologicznych subkultur”.
Z recenzji dr. hab.
Marcina Składanka, prof. UŁ
Piotr Marecki –
wydawca, producent i wytwórca utworów cyfrowych,
profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracuje jako adiunkt w
Instytucie Kultury UJ, gdzie kieruje UBU labem (ubulab.edu.pl).
Współtwórca i szef wydawnictwa Ha!art
(ha.art.pl). Postdoc w Massachusetts Institute of Technology
(2013–2014), był także profesorem wizytującym w Media
Archaeology Lab na Uniwersytecie Kolorado w Boulder (USA), na
Uniwersytecie w Rochester (USA), Uniwersytecie w Bergen (Norwegia) oraz
w Smolny College w Sankt Petersburgu (Rosja). Współtworzy
gry, artystyczne boty, generatory. Wspólnie z autorami i
autorkami z kilku krajów opublikował tomik poezji
generatywnej 2X6 (2016). Jest też twórcą Wierszy za sto
dolarów (2017) napisanych przez Mechaniczne Turki Amazona,
konceptualnego Sezonu grzewczego (2018), wierszy flarf Niepodległa
Google (2018) oraz książek drogi Polska przydrożna (2020) i Romantika
(2021). Interesuje się mediami cyfrowymi, przede wszystkim literaturą
elektroniczną i demosceną. Ostatnie publikacje naukowe: Gatunki cyfrowe
(2018), Między kartką a ekranem (2018), Praktyka i eksperyment.
Laboratoryjny model humanistyki (2019), Demoscena ZX Spectrum (2019,
wspólnie z Yerzmyeyem i Hellbojem). Jest kierownikiem
projektów naukowych NPRH i NCN.
Piotr Marecki
Historie
mówione gatunków cyfrowych
1 Crackscena / Cracktra
Rozmowa z Sebastianem „Sebanem” Igielskim
2. Moduły
Rozmowa z Magdaleną “Corny” Krawczyk i Mateuszem
“Jakimem” Szymańskim
3. Pixel Art
Rozmowa z Mateuszem “Jokovem” Osajdą (z udziałem
PikkuMyy)
4. Playable
literature/Literatura grywalna
Rozmowa z Moniką Górską Olesińską
5. Poezja
demosceny
Rozmowa z Bartkiem “V0yagerem” Dramczykiem
6. VR
Experience
Rozmowa z Janem K. Argasińskim
7. Sztuczne sieci
neuronowe
Rozmowa z Natalią Balską
232 strony, Format:
15.8x23.5cm, Oprawa: Zintegrowana
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|