|
COMING OUT W POLSKIEJ PRZESTRZENI DYSKURSYWNEJ
KITA M. wydawnictwo: WUŚ , rok wydania 2016, wydanie Icena netto: 28.50 Twoja cena 27,08 zł + 5% vat - dodaj do koszyka „Coming out” w polskiej przestrzeni
dyskursywnej
Kształtujący się od
lat 60. XX wieku, a w Polsce od przełomu wieków XX i XXI
dyskurs LGBT – emancypacyjny, tożsamościowy, teoretyczny,
artystyczny – powinien skłaniać badaczy do jego naukowej
eksploracji. I rzeczywiście, stanowi pole zainteresowania wielu
dziedzin naukowych. Traktują o nim filozofowie różnych
paradygmatów, psychologowie i socjologowie, przyciąga uwagę
antropologów, kulturoznawców,
filmoznawców, literaturoznawców. Nie jest
nieobecny w refleksji i badaniach lingwistycznych.
W Polsce najwięcej dotychczas uwagi poświęcono problematyce nominacji
osób LGBT, która jest bardzo wrażliwym obszarem
ujęzykowienia postrzegania i kategoryzowania osób o
tożsamości psychoseksualnej innej niż powszechnie przyjęta –
przez język zwany ogólnym, ale też przez język
„branżowy”, czyli będący w użytku w środowisku
osób LGBT.
Tok myślenia autorki kieruje się w stronę działania językowego
osób nieheteroseksualnych. Wybiera ona gatunek mowy,
który mocą swej performatywności stwarza nową rzeczywistość
nie tylko językową – i to zarówno w skali
jednostkowej, jak i społecznej. To coming out – publiczne (w
różnym zakresie) oświadczenie danego człowieka o znaczeniu
‘jestem osobą LGBT’.
Praktyka komunikacyjna znana od dawna, choć jeszcze tak nie nazwana, bo
obecne znaczenie wyrażenia datuje się od lat 60. ubiegłego stulecia, w
Polsce pojawiła się w przestrzeni dyskursu publicznego w latach 90. XX
w. Bardzo szybko została zaadaptowana: i akt komunikacyjny, nazwany
coming outem, i nazwa, będącą cytatem z angielszczyzny.
Książka, mająca jako tło
teoretyczne lingwistykę kulturową, traktuje o (relatywnie) nowym na
polskiej mapie genologicznej gatunku mowy, jego semantyce i pragmatyce
oraz o poszukiwaniach nazewniczych dla zetykietowania go (albo
mówiąc językiem nowomedialnym: otagowania). Nazwa w tym
przypadku ma bowiem wielki walor, ponieważ nie tylko dokumentuje
ewolucję znaczenia wyrażania, ale także niesie z sobą duży potencjał
emocjonalny wobec nazywanego wydarzenia komunikacyjnego.
Autorkę zajmuje polska praktyka wychodzenia z szafy, co nie oznacza, że
jako tło i dokumentację materiałową pomija coming outy poza Polską i
literaturę piękną, w której znajduje reprezentację
problematyki LGBT i ilustracje zjawisk, o których pisze.
Uważa coming out za gatunek mowy podnadgraniczny, uwagę koncentruję
jednak na jego językowym opisie w polskiej przestrzeni dyskursowej.
01 Metamorfozy coming outu:
wydarzenie społeczne, gatunek mowy, gatunek literacki
02 Kobiece wychodzenie z
szafy
03 Dyskursywne konteksty
coming outu
04 Coming out polskiej
literatury LGBT
05 Wyjść z szafy, by
wejść do darkroomu
06 Nota bibliograficzna;
Bibliografia
200 stron, 205 mm
× 147 mm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|