| 
  
 PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA
 WOJCISZKE B. GRZYB T.  wydawnictwo: SCHOLAR , rok wydania 2024, wydanie IIcena netto: 134.99  Twoja cena  128,24 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Psychologia społeczna
 Nowa
wersja podręcznika Psychologia społeczna ukazuje się w 14 lat po jego
pierwszej edycji. Później było wiele wydań, bo podręcznik
zyskał powszechne uznanie wykładowców i
studentów. To wydanie jednak zasadniczo różni się
od poprzednich. Współautorem został Tomasz Grzyb. W tomie
przybyło wiele nowych fragmentów, niektóre
kwestie zaktualizowano bądź opatrzono dodatkowymi komentarzami,
odwołując się do świeżej literatury. Przede wszystkim zmienił się świat
dookoła nas, pojawiły się nowe zjawiska, jak na przykład światowa
pandemia COVID-19 i wraz z tym potrzeba odniesienia się do jej
psychologicznych konsekwencji, a o wielu zjawiskach, którymi
zajmuje się psychologia społeczna wiemy dziś więcej niż kilkanaście lat
temu. Nie pozostało to bez wpływu na sam podręcznik – jego
nowa, zmodyfikowana i przeredagowana treść lepiej oddaje charakter
zmieniającej się, choć ciągle tak samo fascynującej dziedziny, jaką
jest psychologia społeczna.  
 
Profesorowie
Bogdan Wojciszke i Tomasz Grzyb, psychologowie o światowej renomie,
napisali podręcznik do psychologii społecznej, jakiego jeszcze w Polsce
nie było. Książka obejmuje wszystkie klasyczne zagadnienia składające
się na tę dyscyplinę oraz zagadnienia relatywnie nowe, takie jak
kwestie różnic płci, nowych mediów, społeczeństwa
sieci, miłości i władzy. Napisana jasnym i barwnym językiem skupia się
na prawidłowościach rządzących ludzką psychiką i postępowaniem.
Pokazuje, w jak fascynujący sposób psychologia społeczna
odpowiada na pytanie, kim jest człowiek i na czym polega jego społeczna
natura. Wcześniejsze wydania tej książki stały się fundamentem
dydaktyki akademickiej na kierunku psychologia. 
 
Od Wydawcy  
 Bogdan Wojciszke,
profesor psychologii, pracuje na Uniwersytecie SWPS (wcześniej na
Uniwersytecie Gdańskim i w PAN). Zainteresowania badawcze:
spostrzeganie ludzi, moralność, władza, poglądy na świat społeczny,
dynamika bliskich związków. Opublikował na te tematy ponad
200 prac (10 książek) wydanych w Polsce i na świecie. Członek
rzeczywisty PAN i licznych towarzystw naukowych. Wypromował ponad 30
doktorów. 
 
Tomasz Grzyb,
psycholog społeczny, profesor na Uniwersytecie SWPS, dziekan Wydziału
Psychologii Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Autor i
współautor książek wydanych w Polsce, Wielkiej Brytanii i
Włoszech oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych.
Specjalizuje się w psychologii wpływu społecznego - narzędziach
propagandy, perswazji i szeroko pojętej komunikacji. Prezes Polskiego
Stowarzyszenia Psychologii Społecznej, redaktor naczelny Polish
Psychological Bulletin. 
 Wprowadzenie
   15 
 
Rozdział 1. Czym i jak
zajmuje się psychologia
społeczna          
17 
1.1. Czym zajmuje się psychologia
społeczna?                 
19 
1.2. Podstawowe podejścia
teoretyczne                    
19 
1.2.1. Perspektywa
poznawcza                     
19 
1.2.2. Perspektywa
motywacyjna                    
. 21 
1.2.3. Perspektywa teorii uczenia
się                   
22 
1.2.4. Perspektywa
społeczno-kulturowa                 
. 23 
1.2.5. Perspektywa
ewolucjonistyczna                  
. 24 
1.3. Eksperyment i logika
badań                       
26 
1.3.1.
Eksperyment                          
26 
1.3.2. Logika programu
badawczego                   
28 
1.4. Pozostałe metody
badawcze                      
. 33 
1.4.1.
Obserwacja                          
. 33 
Problem 1: Co o człowieku można wyczytać z
Internetu?             
35 
1.4.2. Badania
korelacyjne                       
36 
1.4.3. Modele
komputerowe                      
. 39 
1.4.4.
Neuroobrazowanie                       
. 40 
1.5. Wartość i dopełnianie się różnych metod
badawczych            
. 41 
Jak to się robi 1: Czy warto zwracać uwagę hejtującym w sieci? 
Przykład eksperymentu terenowego w
Internecie                
43 
1.6.
Podsumowanie                           
. 43 
Kluczowe
pojęcia                           
44 
Literatura
uzupełniająca                        
. 44 
 
Rozdział 2. Motywy
społeczne                      
. 45 
2.1. Przynależność
społeczna                       
. 47 
2.1.1. Siła motywu
przynależności                    
47 
2.1.2. Wsparcie
społeczne                       
48 
2.1.3. Wykluczenie
społeczne                      
50 
2.2. Sprawczość i
kontrola                         
53 
2.2.1. Siła
motywu                          
. 53 
2.2.2. Dobroczynne efekty
kontroli                    
55 
2.2.3. Deprywacja
kontroli                       
. 56 
Jak to się robi 2: Bezradność intelektualna w
szkole              
. 59 
2.3. Reakcje na deprywację
kontroli                     
. 60 
2.4. Poznanie i
zrozumienie                        
. 61 
2.4.1. Potrzeba
poznania                       
. 61 
2.4.2. Potrzeba
sensu                         
62 
2.5. Status i
samoocena                          
64 
Problem 2: Jak pieniądze zmieniają
ludzi?                   
65 
2.6. Relacje między motywami
społecznymi                  
65 
2.6.1. Który motyw jest
najważniejszy?                  
. 65 
2.6.2. Zastępowalność
motywów                    
. 66 
Teoria 2: Potrzeba domknięcia
poznawczego                 
. 67 
2.7.
Podsumowanie                           
. 70 
Kluczowe
pojęcia                           
70 
Literatura
uzupełniająca                        
. 71 
 
Rozdział 3. Poznanie
społeczne                     
. 72 
3.1. Wiedza o świecie
społecznym                      
73 
3.1.1. Struktury wiedzy: schematy, skrypty i
teorie              
73 
3.1.2. Kiedy struktury są
używane?                    
74 
3.1.3. Procesy automatyczne i
kontrolowane                
77 
Jak to się robi 3:
Prymowanie                       
. 79 
3.2. Spostrzeganie świata
społecznego                    
80 
3.2.1.
Selektywność                         
. 80 
3.2.2. Interpretacja
znaczenia                      
81 
3.2.3.
Pamięć                            
81 
3.2.4. Regulacja
zachowania                      
83 
3.3. Wpływ kontekstu na
sądy                       
. 84 
3.3.1.
Wyrazistość                          
. 84 
3.3.2. Kontrast i
asymilacja                       
85 
3.3.3. Wpływ stanów
emocjonalnych                   
86 
3.3.4. Różnice w przetwarzaniu informacji pozytywnej i
negatywnej       
88 
3.3.5.
Ucieleśnienie                          
89 
Problem 3: Co jest
piękne?                         
90 
Teoria 3: System impulsywny i
refleksyjny                  
. 91 
3.4.
Podsumowanie                           
. 91 
Kluczowe
pojęcia                           
92 
Literatura
uzupełniająca                        
. 92 
 
Rozdział 4. Przekonania
społeczne                    
. 93 
4.1. Przekonania a
rzeczywistość                      
. 93 
4.2. Poglądy na naturę
ludzką                       
. 94 
4.2.1. Zaufanie
społeczne                       
. 95 
4.2.2.
Cynizm                            
98 
4.2.3. Przekonania o stałości cech
ludzkich                
. 100 
Problem 4: Czy makiawelizm jest
skuteczny?                 
. 102 
4.3. Przekonania o świecie
społecznym                    
103 
4.3.1.
Autorytaryzm                          
103 
4.3.2. Orientacja na dominację
społeczną                 
105 
4.3.3. Wiara w sprawiedliwość
świata                   
106 
4.3.4. Legitymizacja porządku
społecznego                
. 107 
Jak to się robi 4: Dlaczego Polacy
narzekają?                 
. 110 
4.4. Poglądy
polityczne                          
. 111 
4.4.1.
Liberalizm–konserwatyzm                     
112 
4.4.2. Wymiar tożsamościowy i
ekonomiczny                
114 
4.4.3. Nacjonalizm i
patriotyzm                     
. 116 
Teoria 4: Teoria opanowywania
trwogi                    
. 117 
4.5.
Podsumowanie                           
. 118 
Kluczowe
pojęcia                           
119 
Literatura
uzupełniająca                        
. 119 
 
Rozdział 5. Spostrzeganie
osób                     
. 120 
5.1. Hierarchia znaczeń
zachowania                     
120 
5.1.1. Pionowe znaczenia
zachowań                   
121 
5.1.2. Poziome znaczenia
zachowań                   
123 
5.1.3. Sprawczość i
wspólnotowość                   
. 123 
5.2. Procesy
automatyczne                        
. 126 
5.2.1. Wnioski z
twarzy                        
. 127 
5.2.2. Wnioski z zachowania
ekspresyjnego                
128 
5.2.3. Wnioski z zachowania
celowego                  
128 
Problem 5: Co wypisane jest na
twarzy?                   
. 129 
5.3. Procesy
kontrolowane                         
130 
5.3.1. Klasyczne modele
atrybucji                    
130 
5.3.2. Deformacje procesu
atrybucji                   
. 133 
5.4. Ocenianie
ludzi                           
. 136 
Jak to się robi 5: Oceny trafności spostrzegania
osób              
136 
5.4.1. Oceny
automatyczne                      
. 137 
5.4.2. Oddolna integracja
danych                    
. 139 
5.4.3. Tendencyjne sprawdzanie
hipotez                 
. 141 
Teoria 5: Automatyczne połączenie spostrzegania z
działaniem          
144 
5.5.
Podsumowanie                           
. 144 
Kluczowe
pojęcia                           
145 
Literatura
uzupełniająca                        
. 145 
 
Rozdział 6. Spostrzeganie
siebie                     
146 
6.1. Treści zawarte w
ja                          
146 
6.1.1.
Autoschematy                         
. 147 
6.1.2. Ja realne, idealne i
powinnościowe                 
148 
6.1.3. Spostrzeganie siebie a
innych                   
149 
Jak to się robi 6: Różnice w rozumieniu cech własnych i
cudzych         
. 150 
6.2. Geneza: skąd się bierze
ja?                       
151 
6.2.1. Wnioski z własnego
zachowania                  
151 
6.2.2. Porównania
społeczne                      
151 
6.2.3. Kultura: ja niezależne i
współzależne                
. 152 
6.3. Funkcje: po co mamy
ja?                        
154 
6.3.1. Negocjowanie
tożsamości                    
. 154 
6.3.2. Symulacja psychiki
innych                    
. 155 
6.3.3.
Samokontrola                         
. 156 
6.3.4. Regulacja zachowania
celowego                  
158 
Problem 6: Kiedy myślenie o sobie pomaga, a kiedy
szkodzi?           
160 
6.4. Taktyki
autoprezentacji                        
. 161 
6.4.1. Taktyki
obronne                         
162 
6.4.2. Taktyki
asertywne                        
165 
6.5. Skutki
autoprezentacji                         
167 
Teoria 6: Trzy poziomy
ja                         
. 168 
6.6.
Podsumowanie                           
. 169 
Kluczowe
pojęcia                           
170 
Literatura
uzupełniająca                        
. 170 
 
Rozdział 7. Samoocena                         
. 171 
7.1. Samoocena jako
cecha                        
. 172 
7.1.1. Wyznaczniki
samooceny                     
. 173 
7.1.2. Korelaty i konsekwencje
samooceny                
. 174 
7.1.3. Ciemne strony wysokiej
samooceny                 
175 
7.2. Mechanizmy podbudowywania
samooceny                
. 176 
7.2.1. Pochlebne sądy o
sobie                     
. 176 
Problem 7: Dążenie do pozytywności czy do
zgodności?             
179 
7.2.2. Porównania i relacje
społeczne                  
. 180 
7.2.3. Dysonans
poznawczy                      
. 182 
7.2.4.
Autoafirmacja                         
. 182 
7.3. Samoocena jako
motyw                        
. 183 
7.3.1. Włączanie i wyłączanie
motywu                  
. 183 
9.3.3. Postępowanie
innych                      
. 238 
9.3.4. Status
ofiary                          
239 
Problem 9: Dlaczego dobrzy ludzie czynią
zło?                 
240 
9.4.
Wartości                              
. 241 
9.4.1. Struktura
wartości                        
241 
9.4.2. Wpływ wartości na sądy i
zachowanie                
242 
Teoria 9: Teoria sprawiedliwości
proporcjonalnej                
244 
9.5.
Podsumowanie                           
. 244 
Kluczowe
pojęcia                           
245 
Literatura
uzupełniająca                        
. 245 
 
Rozdział 10. Szczęście                         
. 246 
10.1. Reguły wartościowania
zdarzeń                    
. 247 
10.1.1. Reguła
kontekstu                       
247 
10.1.2. Reguła
adaptacji                       
. 249 
10.1.3. Zło jest silniejsze od
dobra                   
. 251 
10.1.4. Reguła
dystansu                       
. 252 
10.1.5. Reguła asymetrii
czasowej                   
. 253 
Jak to się robi 10: Szczęście
Polaków                    
. 253 
10.2. Wyznaczniki
szczęścia                        
254 
10.2.1.
Osobowość                         
. 254 
10.2.2. Warunki
zewnętrzne                      
255 
10.2.3. Własne
działania                       
. 258 
10.3. Maksymalizacja
szczęścia                       
259 
10.3.1. Relacje z
ludźmi                       
. 259 
10.3.2. Zaradność i realizacja
celów                   
260 
Problem 10: Czy używanie Internetu
szkodzi?                 
. 261 
10.3.3. Optymizm i zamartwianie
się                  
. 261 
10.3.4. Ciało i
duchowość                       
263 
10.4. Konsekwencje
szczęścia                       
. 264 
10.4.1. Relacje
społeczne                       
264 
10.4.2. Stan
zdrowia                         
265 
10.4.3. Sukcesy
życiowe                       
. 266 
10.5. Natura
szczęścia                          
. 267 
10.5.1. Odgórna czy oddolna natura
satysfakcji?              
267 
10.5.2. Cebulowa teoria
szczęścia                   
. 268 
10.5.3. Afekt pozytywny i
negatywny                  
. 268 
Teoria 10: Teoria
perspektywy                       
. 269 
10.5.4. Afektywne i poznawcze składniki
dobrostanu            
. 270 
10.6.
Podsumowanie                           
270 
 Kluczowe
pojęcia                          
. 271 
 Literatura
uzupełniająca                        
271 
 
Rozdział 11. Wpływ
społeczny                      
. 272 
11.1. Przejawy wpływu
społecznego                     
272 
11.1.1.
Naśladownictwo                       
. 272 
11.1.2.
Konformizm                         
. 273 
11.1.3. Posłuszeństwo
autorytetom                   
275 
Jak to się robi 11: Zaraźliwość
samobójstw                  
. 278 
11.2. Mechanizmy wywierania
wpływu                    
. 278 
11.2.1.
Zaangażowanie                        
278 
11.2.2.
Słuszność                          
280 
11.2.3.
Lubienie                           
281 
11.2.4.
Wzajemność                         
282 
11.2.5.
Niedostępność                        
284 
Problem 11: Dlaczego tak różne psychoterapie są
skuteczne?           
286 
11.3. Techniki manipulacji
społecznych                    
287 
11.3.1. „Stopa w
drzwiach”                      
287 
11.3.2. „Drzwiami w
twarz”                      
288 
11.3.3. „Niska
piłka”                         
. 289 
11.3.4. „A to nie
wszystko”                       
290 
11.3.5. Huśtawka
emocjonalna                     
290 
11.3.6. Uwikłanie w
dialog                       
291 
11.3.7. Kłamstwo i
projekcja                      
291 
11.4. Obrona przed wpływem
innych                     
292 
11.4.1.
Asertywność                         
293 
11.4.2. Przerwanie
automatyzmów                   
. 293 
Teoria 11: Teoria wpływu
społecznego                    
. 294 
11.5.
Podsumowanie                           
295 
 Kluczowe
pojęcia                          
. 296 
 Literatura
uzupełniająca                        
296 
 
Rozdział 12. Atrakcyjność                        
297 
12.1. Atrakcyjność
fizyczna                        
. 297 
12.1.1. Czy kryteria urody są
uniwersalne?                
. 297 
12.1.2. Od czego zależy piękno
twarzy                  
299 
12.1.3. Od czego zależy piękno
ciała                  
. 300 
Problem 12: Czy oglądanie modelek
szkodzi?                 
. 302 
12.1.4. Czasowe zmiany
atrakcyjności                  
303 
12.1.5. Czy piękne jest
dobre?                    
. 304 
12.2. Teorie
atrakcyjności                         
. 306 
12.2.1. Teoria kar i
nagród                      
. 306 
12.2.2. Teorie
zgodności                       
. 307 
12.2.3. Bezwiedny
egotyzm                      
307 
12.3. Wyznaczniki
atrakcyjności                       
309 
12.3.1. Częstość
kontaktów                      
309 
12.3.2.
Zalety                           
. 310 
12.3.3.
Podobieństwo                        
. 312 
12.3.4. Mimikra i
koordynacja                     
. 314 
Jak to się robi 12: Koordynacja i
lubienie                   
315 
12.3.5. Działania na rzecz
interesu                   
. 315 
12.4. Następstwa
atrakcyjności                       
318 
12.4.1. Reakcje
emocjonalne                     
. 318 
12.4.2. Sądy i
oceny                         
318 
12.4.3.
Zachowania                         
. 319 
Teoria 12: Teoria
równowagi                        
. 319 
12.5.
Podsumowanie                           
320 
 Kluczowe
pojęcia                          
. 321 
 Literatura
uzupełniająca                        
321 
 
Rozdział 13. Miłość                           
322 
13.1. Strategie doboru partnera
heteroseksualnego               
322 
13.1.1. Czego mężczyźni chcą od
kobiet                 
323 
13.1.2. Czego kobiety chcą od
mężczyzn                 
327 
13.2.
Przywiązanie                            
329 
13.2.1. Style
przywiązania                      
. 330 
13.2.2. Wymiary
przywiązania                     
331 
Jak to się robi 13: Eksperymentalne badanie
miłości              
. 332 
13.3. Składniki
miłości                          
. 333 
13.3.1.
Intymność                          
334 
13.3.2.
Namiętność                         
. 335 
13.3.3.
Zobowiązanie                        
. 336 
13.4. Dynamika bliskiego
związku                      
338 
13.4.1.
Zakochanie                         
. 339 
13.4.2. Romantyczne
początki                     
340 
13.4.3. Miłość
kompletna                       
341 
13.4.4. Miłość
przyjacielska                      
343 
13.4.5. Związek
pusty                        
. 343 
Problem 13: Jak ludzie reagują na
niezadowolenie               
. 344 
13.4.6.
Rozpad                           
345 
Teoria 13: Teoria transferu
pobudzenia                    
345 
13.5.
Podsumowanie                           
346 
 Kluczowe
pojęcia                          
. 346 
 Literatura
uzupełniająca                        
346 
 
Rozdział 14. Prospołeczność                       
347 
14.1. Skąd bierze się dobro: teorie
prospołeczności               
347 
14.1.1. Decyzyjny model interwencji
kryzysowej              
347 
14.1.2. Teorie
pobudzenia                       
350 
14.1.3. Teorie
norm                         
. 353 
14.1.4. Prospołeczność jako
adaptacja                  
354 
Jak to się robi 14: Czy oddasz zgubiony portfel? Różnice
między narodami      . 358 
14.2. Wyznaczniki
pomagania                       
. 359 
14.2.1. Obecność i postępowanie
innych                 
360 
14.2.2. Biorca
pomocy                        
361 
14.2.3. Dawca
pomocy                        
362 
14.2.4. Relacje między biorcą i
dawcą                  
364 
Problem 14: Czy człowiek jest z natury
egoistą?                
. 366 
14.3. Następstwa
pomagania                        
368 
14.3.1. Biorca
pomocy                        
368 
14.3.2. Dawca
pomocy                        
369 
Teoria 14: Podstawowe typy relacji
społecznych                
370 
14.4.
Podsumowanie                           
371 
 Kluczowe
pojęcia                          
. 372 
 Literatura
uzupełniająca                        
372 
 
Rozdział 15. Agresja                          
. 373 
15.1. Skąd bierze się zło: teorie
agresji                    
374 
15.1.1. Agresja jako
adaptacja                     
374 
15.1.2. Agresja jako skutek
frustracji                  
. 376 
15.1.3. Agresja jako skutek uczenia
się                 
. 378 
15.1.4. Ogólny model
agresji                     
. 380 
15.2. Indywidualne wyznaczniki
agresji                    
381 
15.2.1. Agresywność jako
cecha                    
. 381 
15.2.2. Cechy
osobowości                      
. 381 
15.2.3.
Płeć                            
. 382 
15.3. Sytuacyjne wyznaczniki
agresji                     
383 
15.3.1.
Prowokacja                         
. 383 
15.3.2. Pobudzenie
emocjonalne                    
384 
15.3.3. Przemoc w mass
mediach                   
. 386 
Problem 15: Czy gry wideo nasilają
agresję?                  
387 
15.3.4. Normy i oczekiwania
społeczne                 
. 388 
15.3.5.
Alkohol                           
389 
15.4. Kontrola
agresji                           
391 
15.4.1. Katharsis, czyli
oczyszczenie                  
. 391 
15.4.2.
Kary                            
. 393 
Jak to się robi 15: Zwalczanie przemocy w
szkole                
394 
Teoria 15: Teoria społecznego uczenia
się                  
. 395 
15.4.3. Złożone interwencje
psychologiczne                
396 
15.5.
Podsumowanie                           
396 
 Kluczowe
pojęcia                          
. 397 
 Literatura
uzupełniająca                        
397 
 
Rozdział 16. Konflikt
społeczny                      
398 
16.1. Struktura
konfliktu                          
398 
16.1.1. Interesy własne i
cudze                     
398 
16.1.2. Rodzaje zachowania w
konflikcie                 
399 
16.1.3. Gry o sumie
zerowej                      
400 
16.1.4. Gry o sumie
niezerowej                     
401 
16.1.5. Orientacje
społeczne                      
404 
Jak to się robi 16: Pomiar orientacji
społecznych                
405 
16.2. Procesy eskalacji
konfliktu                       
406 
16.2.1. Procesy
poznawcze                      
406 
16.2.2. Emocje i
motywy                       
. 408 
16.2.3. Nieciągłość
grupowa                      
410 
16.3.
Bariery                              
. 411 
16.3.1. Bariery
komunikacyjne                     
411 
16.3.2. Bariery
kulturowe                       
412 
Problem 16: Co jest lepsze – współpraca czy
rywalizacja?            
. 413 
16.4.
Negocjacje                             
414 
16.4.1. Przetarg
pozycyjny                      
. 414 
16.4.2. Negocjacje
integracyjne                    
. 418 
16.4.3. Mediacje w
konflikcie                     
. 420 
Teoria 16: Ewolucyjne mechanizmy
kooperacji                 
422 
16.5.
Podsumowanie                           
423 
Kluczowe
pojęcia                           
423 
Literatura
uzupełniająca                        
. 424 
 
Rozdział 17. Władza                           
425 
17.1. Wyłanianie się hierarchii
władzy                    
. 426 
17.1.1. Podstawy
władzy                       
. 427 
17.1.2. Jak wyłania się hierarchia
władzy                 
428 
17.1.3. Kto zdobywa
władzę?                     
. 429 
17.2. Jak władza zmienia
ludzi                       
. 431 
Jak to się robi 17: Wpływ władzy na nastrój i
samoocenę             
433 
17.2.1. Afektywne konsekwencje
władzy                 
434 
17.2.2. Poznawcze konsekwencje
władzy                
. 434 
17.2.3. Behawioralne konsekwencje
władzy                
436 
17.2.4. Społeczne konsekwencje
władzy                 
437 
17.2.5. Od czego zależy siła efektów
władzy?              
. 438 
17.3. Natura
władzy                           
. 440 
17.3.1. Komplementarność pozycji
władzy                
. 440 
17.3.2. Samowzmacnianie
władzy                   
. 441 
17.3.3. Społeczne funkcje
władzy                    
441 
17.3.4. Władza społeczna i
osobista                   
442 
Problem 17: Czy władza
deprawuje?                     
443 
17.4. Status i klasa
społeczna                       
. 443 
Teoria 17: Teoria
reaktancji                 &nOsoby kupujące tę książkę wybierały także:  
   - BIOLOGICZNE PODSTAWY PSYCHOLOGII KALAT J.
 
 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |