|
PLATFORMY CYFROWE I GOSPODARKA WSPÓŁDZIELENIA
SZPRINGER W. wydawnictwo: POLTEXT , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 64.90 Twoja cena 61,66 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Platformy cyfrowe i
gospodarka współdzielenia
Problemy instytucjonalne
Monografia profesora
Włodzimierza Szpringera, cenionego naukowca i autora książek na temat
nowoczesnych technologii oraz ich skutków dla gospodarki,
jest poświęcona głównym siłom napędowym czwartej rewolucji
przemysłowej.
Zagadnienia związane z rozwojem sieci i tworzonymi przez nie
platformami cyfrowymi oraz gospodarką współdzielenia zostały
przedstawione w sposób interdyscyplinarny i holistyczny.
Dzięki temu książka stanowi doskonałe kompendium wiedzy dla wszystkich
uczestników współczesnego, coraz bardziej
cyfrowego rynku.
Cyfryzacja rewolucjonizuje wszystkie branże. Tworzy nowy model
wykorzystania platform internetowych jako pośredników dla
rynków dwustronnych i wielostronnych. Platformy cyfrowe
charakteryzują się pośrednimi efektami sieciowymi (różne
grupy użytkowników są wzajemnie współzależne) i
efektami skali, a także tworzeniem wartości dodanej, która
nie jest prostą sumą wkładów użytkowników.
Reorganizują rynki, restrukturyzują siłę roboczą i redefiniują zakres
konkurencji. Nowi pośrednicy przekształcają tworzenie wartości oraz
zmieniają modele biznesowe firm, struktury przemysłowe i działalność
innowacyjną. Wszystko wskazuje na to, że ta nieustanna, dogłębna,
wszechobecna i niekiedy brutalna rewolucja cyfrowa wkrótce
jeszcze bardziej zmieni nasze życie.
Książka
zawiera szczegółowy opis zróżnicowania platform
cyfrowych pod względem ich struktur i funkcji oraz wnikliwe analizy
problemów instytucjonalnych, a także aspektów
regulacyjnych, społecznych i technologicznych związanych
z
rozwojem tych platform i gospodarki współdzielenia.
Monografia
jest pierwszym w Polsce opracowaniem zwartym poruszającym problematykę
platform cyfrowych i gospodarki współdzielenia w ujęciu
instytucjonalnym. Prezentowane treści, postulaty, koncepcje i wnioski
mają charakter utylitarny. Mogą być przydatne zarówno
regulatorom i tradycyjnym przedsiębiorstwom dokonującym transformacji
modeli biznesowych, jak i nowym przedsiębiorstwom opartym na gospodarce
współdzielenia i platformach cyfrowych (m.in. fin-tech,
tech-fin, bigtech) oraz technologiach regulacyjnych (reg-tech).
Informacje te mogą pomóc klientom przedsiębiorstw z obu grup
lepiej zrozumieć mechanizmy działania oraz tworzenia wartości poprzez
łańcuch wartości i pętlę wartości.
-
fragment recenzji dr. hab. Krzysztofa Waliszewskiego, prof.
Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Prof. dr hab. Włodzimierz
Szpringer –
profesor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz
Uniwersytetu Warszawskiego (Wydział Zarządzania). Wykładowca i ekspert
z zakresu bankowości i prawa bankowego, polityki i prawa konkurencji,
prawnych i ekonomicznych zagadnień e-biznesu, prawa nowych technologii
oraz ekonomicznej analizy prawa
i oceny skutków regulacji. Współpracuje z
Consumer Finance Network (European Credit Research Institute), European
Consumer Debt Network, European Coalition for Responsible Credit,
European Financial Inclusion Network. Członek European Association of
Law and Economics. Wykładał jako Visiting Professor na uniwersytetach
niemieckich, kierował polską grupą badawczą European Network for Better
Regulation – VI Program Ramowy UE. Autor ponad 200 publikacji
naukowych i licznych ekspertyz dla naczelnych organów
państwa, rządu, UOKiK, UKIE, ZBP, KPF i SKEF.
Autor wielu książek, w tym Nowe technologie a sektor finansowy. FinTech
jako szansa i zagrożenie (Poltext 2017), Blockchain jako innowacja
systemowa. Od internetu informacji do internetu wartości. Wyzwania dla
sektora finansowego (Poltext 2019) oraz Zarządzanie przez algorytmy
(Poltext 2020).
Wykaz
skrótów
Wprowadzenie
1.
Platformy cyfrowe - problemy koncepcyjne
1.1. Problemy definiowania platform cyfrowych
1.2. Ekonomia sieci jako płaszczyzna badania platform cyfrowych
1.3. Pozytywne aspekty konkurencji wokół osi innowacji
1.4. Korzyści ze współpracy i konkurencji innych firm z
platformami cyfrowymi (pętla wartości)
1.5. Platforma jako infrastruktura (problem otwartości platformy)
1.6. Platformy społecznościowe
1.7. Platformy oferujące treści
2. Platformy
cyfrowe a gospodarka współdzielenia
2.1. Regulowanie gospodarki współdzielenia
2.2. Ekosystem gospodarki współdzielenia - innowacyjne
modele biznesowe
2.3. Platformy gospodarki współdzielenia - przykłady modeli
biznesowych
2.4. Modele gospodarki współdzielenia a problem zaufania
(blockchaiń)
2.5. Platformy cyfrowe a DLT blockchaiń (czy nowy etap
odpośredniczenia?)
2.6. Blockchain - kierunek rozwoju gospodarki współdzielenia
(peer-to-peer)
2.7. Gospodarka współdzielenia a Big Data
3. Platformy
cyfrowe na rynku finansowym
3.1. BigTechy (TechFiny) na rynku usług finansowych
3.2. Gospodarka współdzielenia na rynku finansowym (open
banking)
3.3. BigTechy - FinTechy na rynku finansowym (perspektywa DLT
blockchain)
3.4. Platformy cyfrowe na rynku finansowym - bankowość jako usługa
(finansjalizacja)
3.5. Platformy crowdfundingu
3.6. Platformy kryptowalutowe ICO/STO
3.7. Zdecentralizowane finanse oparte na blockchain -
czy to realna wizja rozwoju rynku finansowego?
4.
Platformy cyfrowe - perspektywa społeczna
4.1. Ambiwalentne oceny koncepcji gospodarki współdzielenia
z perspektywy społecznej
4.2. Problem badania uczciwości algorytmicznej platform
4.3. Platformy cyfrowe a koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu
4.4. Platformy cyfrowe a koncepcja zrównoważonego rozwoju
4.5. Problem stronniczości (tendencyjności) pośrednictwa platform
cyfrowych
4.6. Platformy sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego .
5.
Platformy cyfrowe - problematyka prawna
5.1. Platformy cyfrowe - w kierunku trójkątnych relacj i
prawnych
5.2. Od sklepu internetowego do platformy cyfrowej
5.3. Regulacja form pośrednictwa ze strony platform cyfrowych (analogia
do sytuacji konsumenta?)
5.4. Rynki dwu- i wielostronne - wyzwaniem dla prawa konkurencji
5.5. "Rynek uwagi" jako przykład rynku dwustronnego
5.6. Platformy cyfrowe - czy potrzeba nowego prawa konkurencji?
6. Platformy
cyfrowe a prawo konkurencji
6.1. Rola danych dla platform cyfrowych a prawo konkurencji
6.2. Gospodarka cyfrowa. Polityka technologiczna a polityka konkurencji
6.3. Platformy cyfrowe na pograniczu prawa własności intelektualnej i
przemysłowej oraz prawa konkurencji
6.4. Prawa autorskie i patentowe na platformie - ludzie a maszyny
6.5. Poszerzone możliwości wiązania produktów na platformie
cyfrowej (Google Android)
6.6. Postulat badania konkurencji wzdłuż łańcucha (pętli) wartości
6.7. Kluczowe problemy kontroli platform cyfrowych
6.8. Postulat integralnego podejścia do platform cyfrowych
Zakończenie
Słowniczek najważniejszych terminów
Bibliografia
360
stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękkaOsoby kupujące tę książkę wybierały także:
- TECHNICZNO-SPOŁECZNE UWARUNKOWANIA GOSPODARKI CYFROWEJ KOBYLIŃSKI A. FILIPKOWSKI P. RED.
- MODELE I FORMY INNOWACJI POZNAŃSKA K. RED.
- BANKOWOŚĆ CENTRALNA EWOLUCJA I PRZYSZŁOŚĆ SŁAWIŃSKI A.
- SYNTETYCZNE MIERNIKI FINANSOWE W RACHUNKU I ANALIZIE EKONOMICZNEJ PRZEDSIĘBIORSTWA NOWAK M.
- ANALIZA RENTOWNOŚCI W BADANIU EFEKTYWNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTWA JAKI A. KRUK S.
- DOKTORATY I HABILITACJE PORADNIK REALIZACJI KOLMAN R. SZCZEPAŃSKA K.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|