|
DIAGNOZOWANIE ROZWOJU MAŁEGO DZIECKA CZĘŚĆ 2
WÓJTOWICZ-SZEFLER M. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 56.25 Twoja cena 53,44 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Diagnozowanie rozwoju
małego dziecka
Część 2
Książka stanowi pomoc w
doborze trafnych narzędzi do diagnozowania rozwoju i może być
wykorzystana przez różnych specjalistów
pracujących z dzieckiem od urodzenia do 5. roku życia.
Opisane w tej publikacji metody zostały przedstawione z perspektywy
doświadczonego praktyka, czyli osoby, która posługuje lub
posługiwała się nimi w ramach prowadzonych badań normalizacyjnych lub
walidacyjnych, udziału w projektach badawczych, a także w ramach
działalności diagnostycznej i terapeutycznej prowadzonej w
różnych ośrodkach pomocy dziecku i rodzinie. Oznacza to, że
większość z tych metod autorka poznała szczegółowo podczas
specjalistycznych szkoleń i zdobyła wymagane uprawnienia diagnostyczne
(jeśli do stosowania danej metody były takowe wymagane) lub też
zdobywała doświadczenie w posługiwaniu się nimi pod opieką innych
specjalistów wyszkolonych w stosowaniu określonej metody.
Wstęp
Rozdział 1. JAKOŚCIOWE
CZY ILOŚCIOWE METODY BADANIA ROZWOJU MAŁEGO DZIECKA?
1.1. Eklektyczny model diagnozy małego dziecka
1.2. Jakie wymagania powinien spełniać test psychometryczny?
1.2.1. Rzetelność testu
1.2.2. Trafność testu
1.2.3. Standaryzacja testu
1.2.4. Normalizacja testu
1.3. Czy diagnoza psychometryczna jest niezbędna w badaniu małego
dziecka?
Literatura polecana
Rozdział 2.
OPIS WYBRANYCH NARZĘDZI I METOD DO BADANIA MAŁEGO DZIECKA
2.1. Standaryzowane narzędzia do badania małych dzieci
2.1.1. Aktualne testy do badania ogólnego poziomu rozwoju
lub inteligencji dziecka
2.1.1.1. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie 3
(Leiter-3)
2.1.1.2. Skale Inteligencji Stanford-Binet. Edycja Piąta
(SB5)
2.1.1.3. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym
(IDS-P)
2.1.1.4. Neutralny Kulturowo Test Inteligencji Cattella –
Wersja 1 (CFT 1-R)
2.1.1.5. Dziecięca Skala Rozwojowa (DSR)
2.1.1.6. Test Matryc Progresywnych Ravena w Wersji Kolorowej (TMK)
2.1.2. Testy rozwoju językowego
2.1.2.1. Inwentarze Rozwoju Mowy i Komunikacji (IRMIK)
2.1.2.2. Test Rozwoju Językowego (TRJ)
2.1.2.3. Test Słownikowy dla Dzieci (TSD)
2.1.2.4. Obrazkowy Test Słownikowy – Rozumienie
(OTSR)
2.1.3. Do badania rozwoju społeczno-emocjonalnego
2.1.3.1. Skala Rozwoju Emocjonalnego dzieci w wieku 3–6 lat
(SkaRE)
2.1.3.2. Narzędzia do diagnozy funkcjonowania społeczno-emocjonalnego
dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat
2.1.4. Inne standaryzowane narzędzia do badania małych dzieci
2.1.4.1. System Oceny Zachowań Adaptacyjnych ABAS-3. Wydanie 3
2.1.4.2. Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego (KORP)
2.1.4.3. Sortowanie Kart dla Dzieci (SKD)
2.1.4.4. Protokół Obserwacji do Diagnozowania Zaburzeń ze
Spektrum Autyzmu (ADOS-2)
2.1.4.5. Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Autyzmu (ASRS)
2.1.4.6. Profil Sensoryczny Dziecka (PSD)
2.2. Niestandaryzowane narzędzia do badania małego dziecka
2.2.1. Krótka Skala Rozwoju Dziecka
(KSRD)
2.2.2. Rozwojowa Skala Obserwacyjna
2.2.3. Kwestionariusz Rozwoju Sensomotorycznego
2.2.4. Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa (MFDR)
2.2.5. Karty Diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do
36. miesiąca życia
2.2.6. Profil Psychoedukacyjny (PEP-R)
2.2.7. Test Apercepcji Tematycznej dla Dzieci (CAT-A – Wersja
z Postaciami Zwierząt, CAT-H – Wersja z Postaciami Ludzi)
2.2.8. Skala Oceny Zachowania Noworodka (NBAS)
2.3. Krótka prezentacja nieaktualnych metod diagnozy małego
dziecka
Rozdział 3. ZAPOWIEDZI
NOWYCH TESTÓW I METOD DO BADANIA MAŁEGO DZIECKA
3.1. Zapowiedzi z Pracowni Testów Psychologicznych Polskiego
Towarzystwa Psychologicznego w Warszawie
3.2. Zapowiedzi z Pracowni Testów Psychologicznych i
Pedagogicznych w Gdańsku
3.3. Projekty badawcze dotyczące opracowania nowych narzędzi
diagnostycznych do wykorzystania w poradniach
psychologiczno-pedagogicznych
BIBLIOGRAFIA
ZAŁĄCZNIK
Przykładowa opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju
przygotowana na podstawie badania wybranymi narzędziami
diagnostycznymi
246
stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|