|

PERSPEKTYWA JAKOŚCI W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM O MODELU QUALHE
GRUDOWSKI P. wydawnictwo: PWE , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 75.49 Twoja cena 71,72 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Perspektywa jakości w
szkolnictwie wyższym
O modelu QualHE
Kategoria
jakości w szkolnictwie wyższym, choć tak ważna dla zapewnienia
oczekiwanego tempa rozwoju państw i społeczeństw, ciągle jeszcze nie
znajduje odpowiadającego jej randze odzwierciedlenia w pracach
przedstawiających tę problematykę w sposób holistyczny, w
odniesieniu do stale zmieniających się możliwości i wyzwań. Oddawana do
rąk Czytelników monografia wnosi wkład w wypełnianie
wspomnianej luki, przede wszystkim poprzez:
•
przedstawienie szerokiego kontekstu ogólnoświatowego
dyskursu dotyczącego kategorii jakości w szkolnictwie wyższym w ujęciu
teoriopoznawczym i w wynikach badań empirycznych;
•
określenie potencjału i uwarunkowań aplikacyjnych dotyczących takich
koncepcji jak TQM Lean Management, Six Sigma czy Lean Six Sigma;
•
przedstawienie aktualnych trendów w zarządzaniu usługami
publicznymi jako zbioru impulsów do zmian oraz tła dla
projakościowej transformacji uczelni;
•
wskazanie możliwości wykorzystania opracowanych przez ISO najnowszych
normatywnych systemów zarządzania;
•
zaakcentowanie roli kultury jakości jako elementu determinującego
powodzenie wszelkich inicjatyw związanych z doskonaleniem
procesów uczelni;
•
przedstawienie wyników kompleksowych badań interesariuszy
polskiego systemu szkolnictwa wyższego na temat całokształtu
projakościowych regulacji i zmian w uczelniach;
•
odniesienie perspektyw i wyzwań dotyczących zmian w szkolnictwie
wyższym do koncepcji Przemysłu 4.0 i Jakości 4.0.
Zaproponowany
w książce oryginalny model systemu zarządzania jakością na uczelni
– QualHE – odnosi się do wymienionych
elementów, pokazując ich wzajemne relacje i dynamiczny
charakter.
Książka jest adresowana do badaczy zainteresowanych funkcjonowaniem
systemów szkolnictwa wyższego, uczelni i
poszczególnych jednostek organizacyjnych oraz kierunkami ich
modernizacji. Powinna też spotkać się z zainteresowaniem
praktyków – przedstawicieli kadry kierowniczej
oraz pracowników działów jakości, coraz
powszechniej tworzonych w strukturach uczelni. Może także stanowić
kompendium wiedzy i inspirację do identyfikacji działań związanych z
doskonaleniem organizacji dla osób reprezentujących
różne grupy interesariuszy szkół wyższych, np.
studentów, absolwentów, pracowników
uczelni czy pracodawców.
Wstęp
1.
Szkolnictwo wyższe. Wybrane zagadnienia międzynarodowe i krajowe
1.1. Szkolnictwo wyższe w ujęciu globalnym
1.2. Szkolnictwo wyższe w Unii Europejskiej
1.2.1. Wybrane historyczne modele europejskiego szkolnictwa wyższego
1.2.2. Proces boloński
1.3. Polskie szkolnictwo wyższe
1.3.1. Stan obecny i ważniejsze reformy w latach 1989–2014
1.3.2. Ustawa 2.0 — Konstytucja dla Nauki
1.3.3. Zmiany w systemie — rewolucja czy ewolucja?
2. Problematyka
jakości. Ewolucja i rola w rozwoju społeczno-gospodarczym
2.1. Wielowymiarowość pojęcia jakości
2.2. Pomiar jakości
2.3. Satysfakcja oraz lojalność interesariuszy jako kluczowe miary
jakości
2.4. Ewolucja podejścia do jakości i zarządzania tą kategorią
2.4.1. Kompleksowe zarządzanie jakością (TQM) jako główny
nurt rozwojowy zarządzania projakościowego
2.4.2. Kultura organizacji ukierunkowana na jakość
2.4.3. Modele doskonałości organizacyjnej
2.5. Normatywne podejście do zarządzania jakością
2.5.1. Normy ISO serii 9000
2.5.2. Inne normatywne systemy zarządzania
2.5.3. Wdrażanie i certyfikacja normatywnych systemów
zarządzania a kultura jakości
2.6. Najważniejsze współczesne koncepcje zarządzania
jakością związane z TQM
2.6.1. Rola zarządzania ukierunkowanego na procesy
2.6.2. Koncepcja Lean Management
2.6.3. Koncepcja Six Sigma
2.6.4. Koncepcja Lean Six Sigma
3. Problematyka
jakości usług ze szczególnym uwzględnieniem sektora
publicznego
3.1. Uwarunkowania zarządzania jakością w odniesieniu do usług
3.1.1. Specyfika usług i oceny ich jakości
3.1.2. Total Quality Service Management
3.1.3. Lean Service
3.1.4. Six Sigma i Lean Six Sigma w usługach
3.2. Zarządzanie jakością usług publicznych
3.2.1. Ewolucja koncepcji zarządzania w sektorze publicznym
3.2.2. Uwarunkowania inicjatyw projakościowych w sektorze publicznym
3.2.3. Wspólna Metoda Oceny (CAF) — model
doskonałości dla sektora publicznego
3.2.4. Normatywne systemy zarządzania w sektorze publicznym
3.2.5. Lean Management i Six Sigma w sektorze publicznym
4. Kategoria
jakości w zarządzaniu szkołami wyższymi
4.1. Podstawy podejścia do jakości w szkolnictwie wyższym
4.1.1. Pojęcie jakości oraz jej ocena
4.1.2. Kategoria doskonałości
4.1.3. Nurt zapewnienia jakości
4.1.4. Kultura jakości
4.2. Koncepcje zarządzania projakościowego w szkolnictwie wyższym
4.2.1. Kompleksowe zarządzanie jakością jako podstawa zmian
projakościowych
4.2.2. Lean Management
4.2.3. Six Sigma i Lean Six Sigma
4.2.4. Normatywne systemy zarządzania
5. Zarządzanie
jakością w polskich uczelniach publicznych z perspektywy interesariuszy
— badania i ich wyniki
5.1. Charakterystyka wybranych inicjatyw badawczych
5.2. Dorobek zarządzania jakością a system regulacji prawnych oraz
postawy interesariuszy w odniesieniu do zarządzania jakością w
uczelniach
5.2.1. Charakterystyka projektu badawczego
5.2.2. Ocena systemu regulacji prawnych związanych z jakością
5.2.3. Opinie interesariuszy dotyczące zarządzania jakością w polskich
uczelniach
5.3. Wyniki innych przedsięwzięć badawczych dotyczących problematyki
jakości w szkolnictwie wyższym
6. QualHE
— propozycja modelu systemu zarządzania jakością w szkołach
wyższych i zalecenia jego implementacji
6.1. Inspiracje do budowy modelu QualHE
6.2. Struktura modelu QualHE
6.3. Implementacja modelu QualHE — podstawowe zalecenia
6.3.1. Wybór procesów kluczowych w relacji do
strategii uczelni
6.3.2. Czynniki kształtujące kulturę jakości i jej diagnoza
6.3.3. Projakościowe zarządzanie systemem procesów
6.3.4. Zastosowania koncepcji Lean Management i Lean Six Sigma
6.3.5. Proces samooceny
6.3.6. Ocena skuteczności działań doskonalących
Podsumowanie
Załączniki
Załącznik 1
Załącznik 2
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tablic
396
stron, Format: 16.5x24.4cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|