| 
O RZECZACH PIĘKNYCH RZEMIOSŁO ARTYSTYCZNE NA PRZESTRZENI WIEKÓW
 BENDER A. WRZEŚNIAK M. RED.  wydawnictwo: KUL , rok wydania 2015, wydanie Icena netto: 59.19  Twoja cena  56,23 zł + 5% vat - dodaj do koszyka O rzeczach pięknych 
Rzemiosło artystyczne na przestrzeni
wieków
 Rzemiosło
artystyczne jest od początku powstania historii sztuki jako nauki
akademickiej niedocenianym, żeby nie powiedzieć deprecjonowanym
obszarem badań. Idzie za tym potoczna opinia o drugorzędności dociekań
nad rzemiosłem artystycznym w stosunku do przyjętych za ważne rozważań
nad malarstwem, architekturą i rzeźbą. Paradoksalnie, jakby na
przekór temu stanowisku, także historycy sztuki, ale tym
razem w roli dyrektorów i kustoszy czołowych
muzeów świata [...]. kupują za gigantyczne sumy do swoich
zbiorów arcydzieła rzemiosła artystycznego, wielokrotnie
przepłacając ich materialną wartość. [...] Bez przedmiotów
rzemiosła artystycznego trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie
większości muzeów. Gdyby je z muzeów wycofać,
chodzilibyśmy po opustoszałych przestrzeniach, opustoszałych
nie tylko materialnie, ale przede wszystkim mentalnie. One bowiem jako
element codziennego życia, ale też celebry stanowią podstawę, na
której budować możemy wiedzę o nas samych i o naszej
przeszłości. [...] W rzeczywistości drugiej dekady XXI wieku nasza
dyscyplina jawi się jako ta, która porusza najbardziej
uniwersalne i prymarne sfery ludzkich potrzeb i aktywności. Dotyczy to
generalnie wszystkich epok i kultur. Nasza dyscyplina, wolna od
uprzedzeń, wolna od podziałów na „..lepsze" i
„..gorsze", „ważne'" i „drugorzędne",
może przekraczać ramy tradycyjnie pojmowanych sztuk:
malarstwa, architektury, rzeźby, docierając do dzieł, w
których kwestie estetyczne nie są pierwszoplanowe.
Sprostanie tym oczekiwaniom nakłada na nas wymóg przyjęcia
integralnej, multidyscyplinarnej postawy badawczej, opartej na
wykorzystaniu różnorodnych, nowoczesnych metod i podejść
badawczych. Pozwoli to uchwycić i wyjaśnić złożoność oraz bogactwo
relacji, jakie tworzą przedmioty „rzemiosła artystycznego" ze
swoim otoczeniem. 
 
Z tekstu prof. Ewy
Letkiewicz „Czy warto zajmować się badaniem rzemiosła
artystycznego?" 
 WSTĘP 
Słowo wstępne (Agnieszka BENDER, Małgorzata WRZEŚNIAK) · 7 
Ewa LETKIEWICZ 
Czy warto zajmować się badaniem rzemiosła artystycznego? · 11 
 
CZĘŚĆ 1 ZŁOTNICTWO 
 
Tomasz MARKOWSKI 
Złotnictwo Leszna i Wschowy na przykładzie wybranych dzieł · 21 
Agnieszka SMOŁUCHA-SŁADKOWSKA 
Technika wykonywania i funkcjonowanie medali reprezentacyjnych w Italii
w XV wieku · 33 
Małgorzata KIERCZUK-MACIESZKO 
Argenteria z fundacji opata Łętowskiego · 45 
Izabela KAMIŃSKA 
Srebrne naczynia stołowe w XVII i XVIII wieku inspirowane łowiectwem ·
63 
Dominik MAIŃSKI 
Numizmatyka i medalierstwo w kręgu rzemiosła artystycznego · 81 
 
CZĘŚĆ 2 JUBILERSTWO 
 
Agata LIPCZIK 
Firma jubilerska Michała Mankielewicza w Warszawie · 93 
Małgorzata WRZEŚNIAK 
Ukryte treści biżuterii Alessandra Dariego · 105 
 
CZĘŚĆ 3 CERAMIKA 
 
Wojciech KOWALSKI 
Josiah Wedgwood i początki fajansu delikatnego na przykładzie
obiektów z polskich zbiorów prywatnych · 121 
Bożena KOSTUCH 
Porcelanowy serwis projektu Stanisława Witkiewicza wyprodukowany w
Sèvres. Przyczynek do historii stylu zakopiańskiego · 149 
Magdalena ŚNIEGULSKA-GOMUŁA 
Historia wytwórni w Ćmielowie i kolekcja ceramiki
ćmielowskiej Muzeum Narodowego w Kielcach · 159 
 
CZĘŚĆ 4 MEBLARSTWO 
 
Witalij BOHATYREWICZ 
Kolekcje mebli w zbiorach muzeów Grodna i obwodu
grodzieńskiego · 177 
Monika CHOWANIAK 
Geneza barokowej sekretery: czynniki rozstrzygające o formie
XVIII-wiecznego mebla · 189 
Karolina WOLSKA 
Inspiracje i wzorce w projektach meblarskich Karola Tichego · 199 
Anna FELIKS 
Niepowtarzalne projekty a masowa produkcja mebli w dwudziestoleciu
międzywojennym w Polsce · 207 
Marcin MUSIAŁ 
Projekty mebli Krystyny Tołłoczko-Różyskiej w zbiorach
Muzeum Architektury we Wrocławiu · 221 
 
CZĘŚĆ 5 TKANINY 
 
Przemysław FARYŚ 
Ocena komfortu sensorycznego zabytkowych tkanin odzieżowych —
możliwości i ograniczenia · 233 
Justyna BORNIŃSKA 
W kwestii wzorów XVII-wiecznych włoskich tkanin jedwabnych
— przykłady z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie · 239 
Karolina STANILEWICZ 
Technika wykonania i wzornictwo XVII- i XVIII-wiecznych tkanin
europejskich na przykładzie zespołu szat liturgicznych dawnej kolegiaty
w Łowiczu · 251 
Mariola SZTORC 
„Ubierajmy się lepiej, nie drożej”. Przepisy na
własnoręczne stworzenie modnej kreacji oraz dodatków na
podstawie polskiej prasy kobiecej z okresu dwudziestolecia
międzywojennego · 265 
Joanna i Aneta WACŁAWEK 
Stemple do batiku wytwarzane na Jawie · 273 
 
CZĘŚĆ 6 RYNEK DZIEŁ SZTUKI 
 
Magdalena BIAŁONOWSKA 
Polonica w dziedzinie rzemiosła artystycznego na międzynarodowym rynku
dzieł sztuki po drugiej wojnie światowej — wybrane przykłady
i zagadnienia · 287 
Piotr CHABIERA 
Wywóz dzieł sztuki z Polski — rewindykacja.
Wybrane przykłady rzemiosła artystycznego · 299 
 
CZĘŚĆ 7 VARIA 
 
Krzysztof PRZYLICKI 
Luksusowe dewocjonalia 
z warsztatów franciszkańskich w Ziemi Świętej. Zarys
problematyki · 313 
Marta KRÓL 
Bursztynowa Komnata jako XVIII-wieczne arcydzieło gdańskiego
bursztynnictwa · 321 
Magdalena PIECYK 
Ningyō – czyli krótka historia japońskich lalek ·
331 
 
INFORMACJE O AUTORACH · 347 
ALBUM ILUSTRACJI · 353 
INDEKS OSOBOWY · 419 
TABLE OF CONTENTS · 431 
 438 stron, B5
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |