|
TEKSTY NARRACYJNE UCZNIÓW Z ASD OPOWIADANIE I KARTKA Z PAMIĘTNIKA
BALCEREK H. wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2023, wydanie Icena netto: 38.60 Twoja cena 36,67 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Teksty narracyjne uczniów z ASD
(opowiadanie i kartka z pamiętnika)
Prezentowana monografia podejmuje
bardzo słabo opracowane, a niezwykle ważne zagadnienie dzisiejszej
dydaktyki polonistycznej uczniów ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi. Przeprowadzone i zaprezentowane badania
szczegółowo analizują problemy pogłębiania przez
uczniów z ASD kompetencji komunikacyjnej i
tekstotwórczej oraz metodykę wspierania tych
uczniów w procesie nabywania sprawności tworzenia pisanego
tekstu narracyjnego.
Wstęp
9
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi . 10
Nauczanie form wypowiedzi – edukacja tekstotwórcza
w kształceniu
językowym
. 13
Opis i struktura
pracy
. 18
Rozdział 1. ASD
– różne znaczenia i definicje
autyzmu
21
1.1. Definiowanie zaburzenia ASD w psychiatrii, neurologii i
psychologii
21
1.2. Pojęcie ASD w
pedagogice
26
Rozdział 2. Opowiadanie
i kartka z pamiętnika jako przykłady pisanych form narracyjnych
(perspektywa lingwodydaktyczna) . 30
2.1. Tekst (pisany) w ujęciu
polonistycznym
31
2.2. Tekst uczniowski w dydaktyce i w programach nauczania .
39
2.3. Opowiadanie i kartka z pamiętnika – formy narracyjne
szkolnej wypowiedzi
pisemnej
. 42
2.3.1.
Opowiadanie
44
2.3.2. Kartka z
pamiętnika
48
Rozdział 3. Kształcenie
umiejętności tekstotwórczych uczniów z ASD
– wprowadzenie do analizy prac
50
3.1. Metodologia
badań
52
3.2. Opis grupy
badawczej
54
3.3. Twórcze pisanie czy realizacja
formy?
68
Rozdział 4. Analiza
tekstów uczniowskich w formie opowiadania
73
4.1. Poziom umiejętności na początku klasy
czwartej . 74
4.2. Komponenty
formalne
80
4.3. Spójność i poprawność
językowa
. 105
4.4. Oryginalność
narracji
116
4.5. Ortografia i
interpunkcja
. 138
Rozdział 5. Analiza
tekstów uczniowskich w formie kartki z
pamiętnika
143
5.1. Poziom umiejętności na początku klasy
czwartej . 143
5.2. Komponenty
formalne
145
5.3. Spójność i poprawność
językowa
. 166
5.4. Oryginalność
narracji
180
5.5. Ortografia i
interpunkcja
. 193
Zakończenie (wnioski i
rekomendacje)
197
Bibliografia
. 201
Spis ilustracji, schematów i
tabel
206
Aneks
208
1. Zestawienie tematów analizowanych prac pisemnych
uczniów w poszczególnych
klasach
208
2. Teksty lektur do wypowiedzi
pisemnych
210
Indeks
rzeczowy
216
222 strony, Format:
17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|