|
DZIECIAKI MUZYKA I SPEKTRUM AUTYZMU JAK WYKORZYSTAĆ TERAPEUTYCZNĄ MOC DŹWIĘKÓW
BERGER D.S. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2023, wydanie Icena netto: 49.69 Twoja cena 47,21 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Dzieciaki, muzyka i spektrum autyzmu
Jak wykorzystać terapeutyczną moc
dźwięków
Wykorzystaj terapeutyczną moc
muzyki
Muzyka od najmłodszych lat towarzyszy nam w nauce, zabawie i
wypoczynku. Wiele dzieci w spektrum autyzmu czuje z nią naturalną więź.
Nie zawsze jednak łatwo jest im uczestniczyć w zajęciach muzycznych i
rozwijać swój talent. Książka Dority S. Berger pokazuje, jak
pokonać tę trudność i wykorzystując muzykoterapię, wspomagać ich
rozwój intelektualny, emocjonalny i sensomotoryczny.
Autorka, psychoterapeutka
i pianistka, wyjaśnia, w jaki sposób nauka gry na
instrumencie uczy systematyczności i stanowi trening umiejętności
społecznych. Opisuje różnice między lekcjami muzyki,
umuzykalnianiem a muzykoterapią i tłumaczy, jak stosowanie tej
ostatniej może pomóc w radzeniu sobie z konkretnymi
problemami. Praktyczne wskazówki Berger pomogą wprowadzić
muzykę do codziennego życia dziecka, wybrać odpowiedni dla niego
instrument i motywować je do ćwiczeń. Poradnik zawiera
również informacje na temat przygotowania dziecka do
występów publicznych i udziału w koncertach oraz
zapobiegania przeciążeniu sensorycznemu.
Książka Dzieciaki, muzyka i spektrum autyzmu odpowiada na najczęstsze
pytania dotyczące edukacji muzycznej dzieci z ASD. Objaśnia, jak dzięki
muzykoterapii rozwijać potencjał dziecka, obniżyć poziom lęku i
niepokoju oraz rozładować napięcie psychofizyczne. To wsparcie dla
rodziców, terapeutów i pedagogów
poszukujących nowych rozwiązań.
O
tym, że muzyka łagodzi stres i zmniejsza napięcie, poprawia
nastrój, pobudza, a czasem także wspomaga koncentrację
– jednym zdaniem: ma moc terapeutyczną – wiemy nie
od dziś. Dorita S. Berger pokazuje, jak wielką rolę może ona odegrać w
terapii dzieci w spektrum autyzmu, jak głęboko może odmienić ich życie.
Podaje mnóstwo konkretnych wskazówek i rozwiązań.
Gorąco polecam jej książkę wszystkim rodzicom dzieci w spektrum autyzmu
oraz specjalistom.
Joanna Grochowska,
Fundacja SYNAPSIS
Kolejna
wspaniała książka Dority S. Berger, którą powinien
przeczytać każdy muzykoterapeuta, nauczyciel i rodzic. Łatwa w odbiorze
lektura, pełna informacji o wpływie muzyki na procesy neurologiczne.
Jako matka sama wiele się dowiedziałam!
Aksana
Kavaliova-Moussi, terapeutka muzykoterapii neurologicznej
Wychowując
nastolatka ze spektrum autyzmu, mogę potwierdzić, jak ważną rolę muzyka
odegrała, i dalej odgrywa, w jego życiu - od nauki mówienia
po dołączenie do orkiestry dętej. Książka zawiera praktyczne
wskazówki dotyczące wyboru nauczyciela, instrumentu, a także
motywowania do systematycznych ćwiczeń. To lektura obowiązkowa dla
każdego, kto chciałby, żeby jego dziecko doświadczyło korzyści
obcowania z muzyką.
Angela Scarpa,
profesorka psychologii i dyrektorka Virginia Tech Autism Clinic
& Center for Autism Research
Dorita S. Berger -
doktor psychologii, pianistka koncertowa, edukatorka i certyfikowana
muzykoterapeutka. Posiada wieloletnie doświadczenie kliniczne w terapii
sensomotorycznej bazującej na muzyce, skierowanej do dzieci i dorosłych
w spektrum autyzmu oraz z innymi diagnozami neuropsychologicznymi.
Prowadzi warsztaty, wygłasza prelekcje na temat roli muzyki w nauce i
medycynie, a także udziela konsultacji z zakresu muzykoterapii.
Przedmowa (Monika
Szubrycht) 11
Preludium 15
Uwertura 19
Część 1:
Muzyka jest ważna dla rozwijającego się dziecka
Rozdział 1. Po co i w
jaki sposób wyjść myśleniem poza spektrum 25
Dlaczego muzyka? 25
Muzyka kształtuje gust 28
Szybki przegląd treści książki 29
Rozdział 2. Zmysłowe
możliwości muzycznego mózgu 34
Muzyka i nauka rozwijania zmysłów od samego początku 34
Muzyka i zmysł propriocepcji i równowagi 35
Muzyka i zmysł słuchu, wzroku oraz czucia 39
Muzyka a redukcja poziomu lęku 41
Rozdział 3. Muzyka dla
dzieci w każdym wieku i o dowolnym stopniu rozwoju 44
Od narodzin do szóstego roku życia – muzyka a
rozwój mózgu emocjonalnego 46
Od siódmego do dwunastego roku życia – muzyka a
regulacja społeczna, fizyczna i sensoryczna 54
Od dziesiątego roku życia w górę: muzyka dla kulturowo
obytego nastolatka 59
Wniosek 61
Część 2: Wprowadzanie
muzyki w życie dziecka
Rozdział 4. Lekcje
muzyki, muzykoterapia czy i jedno, i drugie? 65
Lekcje muzyki 66
Parę słów o rytmice według metody Dalcroze’a 68
Jak znaleźć i wybrać nauczyciela muzyki 71
Czy muzykoterapia będzie lepsza na początek? 75
Poszukiwanie terapeuty muzycznego 78
Jak przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną z terapeutą muzycznym 80
Podsumowanie 82
Rozdział 5. Jaki wybrać
instrument? 84
Parę słów o nauce gry na instrumencie 84
Jak i od czego zacząć – flet, kazoo, głos! 86
Fortepian 89
Instrumenty smyczkowe dla początkujących 94
Instrumenty dęte drewniane i blaszane 99
Instrumenty perkusyjne 103
En fin – na koniec 105
Rozdział 6. Lekcje,
ćwiczenia i kary 107
Zmuszać czy nie – oto jest pytanie 108
Podsumowanie i wnioski końcowe 118
Rozdział 7. Wyjście z
dzieckiem na koncert 125
Preludium do koncertu na żywo 127
Jak przygotować się do koncertu 130
Na koncercie 136
Gdzie usiąść, jakiego zachowania się spodziewać i jak długo zostać na
koncercie 137
Wyjątkowe zalecenia 139
Wnioski 141
Część 3: Dodatkowe
aspekty do rozważenia
Rozdział 8. Muzyka i
wyjątkowe potrzeby 145
Muzycznie utalentowane i zdiagnozowane 145
Przeszkody słuchowe i wzrokowe 149
Nadmierne pobudzenie 157
Rozdział 9. Przydatne
informacje oraz gdzie ich szukać 161
O rozwoju mózgu 162
Źródła informacji o muzykoterapii 165
Informacje o zajęciach z rytmiki metodą Dalcroze’a
167
Kadencja 171
Finał 173
176 stron, Format:
14.5x20.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|