|
DZIECIŃSTWO MŁODOŚĆ DOROSŁOŚĆ STAROŚĆ POLSKIE KONCEPTY KULTUROWE W ŚWIETLE WSPÓŁCZESNEJ POLSZCZYZNY
ZDUNKIEWICZ-JEDYNAK D. wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 42.50 Twoja cena 40,38 zł + 5% vat - dodaj do koszyka DZIECIŃSTWO - MŁODOŚĆ -
DOROSŁOŚĆ - STAROŚĆ
Polskie
koncepty kulturowe w świetle współczesnej polszczyzny
Monografia to cztery
dopełniające się studia semantyczno-pragmatyczne. Przedstawione w niej
analizy dotyczą leksyki obejmującej wyrażenia odnoszące się do
upływającego czasu, ujmowanego z perspektywy życia jednostkowego jako
koncepty kulturowe: DZIECIŃSTWO, MŁODOŚĆ, DOROSŁOŚĆ, STAROŚĆ1.
Przeprowadzone analizy są ukierunkowane na opis społecznie
ustabilizowanych wyobrażeń DZIECIŃSTWA, MŁODOŚCI, DOROSŁOŚCI i
STAROŚCI, jakie funkcjonują w zbiorowej świadomości polskiej. To
książka naukowa, ale też bardzo osobista, konfrontująca ustalenia
badawcze z doświadczeniem życiowym Autorki.
Rozprawa jest bardzo dobrze pomyślanym i znakomicie napisanym studium
entolingwistyczno-kognitywnym. Powinna zainteresować
językoznawców, humanistów i szersze grona
czytelników. Bo dzieciństwo, młodość, dorosłość i starość
– to tematy dotyczące losu dla nas wszystkich”.
Wprowadzenie
11
Rozdział 1.
Bo wiek to tylko liczba bez znaczenia… .
13
1.1. Cele badawcze . 13
1.2. Podstawy metodologiczne. Narzędzia opisu . 14
1.3. Podstawy materiałowe badań 25
1.4. Periodyzacja i obrazowanie ludzkiego życia 34
1.5. Dzieciństwo, młodość, dorosłość starość – opis znaczenia
we współczesnych słownikach języka polskiego 40
Rozdział 2. Wiek
sielski, anielski… .
42
2.1. DZIECIŃSTWO jako kategoria kultury . 42
2.2. DZIECIŃSTWO w zwierciadle etymologii. Wyrazy
słowotwórczo pokrewne – jednostki oparte na
skonceptualizowanej wiedzy o DZIECIŃSTWIE 50
2.3. Synonimiczne ścieżki konceptualne DZIECIŃSTWA 52
2.4. Konceptualizacja DZIECIŃSTWA w świetle danych
kolokacyjnych 60
2.5. Kulturowy koncept DZIECIŃSTWA w świetle fraz gnomicznych
(przysłowia) . 64
2.6. Konceptualizacja DZIECIŃSTWA w świetle obrazów
Google 76
2.7. DZIECIŃSTWO – w zwierciadle językowego sondażu
diagnostycznego . 84
2.7.1. Co jest dziecinne (dziecięce)? Jakie jest DZIECIŃSTWO? (o
łączliwości) 84
2.7.2. Typowe dziecko 87
2.7.3. Dziecko – „but test” 88
2.7.4. DZIECIŃSTWO – pole asocjacyjne; atrybuty . 90
Rozdział 3. Wiek
górny i durny…
93
3.1. MŁODOŚĆ jako kategoria kultury . 93
3.2. MŁODOŚĆ w zwierciadle etymologii. Wyrazy słowotwórczo
pokrewne – jednostki oparte na skonceptualizowanej wiedzy o
MŁODOŚCI . 97
3.3. Synonimiczne ścieżki konceptualne MŁODOŚCI . 98
3.4. Konceptualizacja MŁODOŚCI w świetle danych kolokacyjnych
103
3.5. Kulturowy koncep t MŁODOŚCI w świetle fraz gnomicznych
(przysłowia) . 108
3.6. MŁODOŚĆ w świetle obrazów Google . 109
3.7. MŁODOŚĆ w zwierciadle językowego sondażu
diagnostycznego . 113
3.7.1. Co jest młodzieńcze? Jaka jest MŁODOŚĆ? (o
łączliwości) . 113
3.7.2. Typowy młody człowiek 115
3.7.3. Młody – „but test” 117
3.7.4. MŁODOŚĆ – pole asocjacyjne; atrybuty . 119
3.7.5. Kiedy zaczyna się MŁODOŚĆ? . 121
Rozdział 4. Wiek
męski, wiek klęski… .
124
4.1. DOROSŁOŚĆ jako kategoria kultury 124
4.2. DOROSŁOŚĆ w zwierciadle etymologii. Wyrazy słowotwórczo
pokrewne – jednostki oparte na skonceptualizowanej wiedzy o
DOROSŁOŚCI . 128
4.3. Synonimiczne ścieżki konceptualne DOROSŁOŚCI . 130
4.4. Konceptualizacja DOROSŁOŚCI w świetle danych
kolokacyjnych . 140
4.5. Kulturowy koncept DOROSŁOŚCI w świetle fraz gnomicznych
142
4.6. Konceptualizacja DOROSŁOŚCI w świetle obrazów
Google . 148
4.7. DOROSŁOŚĆ w zwierciadle językowego sondażu
diagnostycznego . 154
4.7.1. Co jest dorosłe? Jaka jest DOROSŁOŚĆ? (o łączliwości) .
154
4.7.2. Typowy dorosły człowiek 157
4.7.3. Dorosły – „but test” . 158
4.7.4. DOROSŁOŚĆ – pole asocjacyjne; atrybuty . 163
4.7.5. Kiedy zaczyna się DOROSŁOŚĆ? 165
Rozdział 5. Chyląc
ku ziemi poradlone czoło…
168
5.1. STAROŚĆ jako kategoria kultury . 168
5.2. STAROŚĆ w zwierciadle etymologii. Wyrazy słowotwórczo
pokrewne – jednostki oparte na skonceptualizowanej wiedzy o
STAROŚCI . 179
5.3. Synonimiczne ścieżki konceptualne STAROŚCI . 181
5.4. Konceptualizacja STAROŚCI w świetle danych kolokacyjnych
201
5.5. Kognitywny obraz STAROŚCI w świetle fraz gnomicznych
(przysłowia) . 207
5.6. STAROŚĆ w świetle obrazów Google . 212
5.7. STAROŚĆ w zwierciadle językowego sondażu
diagnostycznego . 220
5.7.1. Co jest starcze? Jaka jest STAROŚĆ? (o łączliwości) .
220
5.7.2. Typowy stary człowiek . 224
5.7.3. Stary – „but test” 227
5.7.4. STAROŚĆ – pole asocjacyjne; atrybuty 231
5.7.5. Kiedy zaczyna się STAROŚĆ? 233
Rozdział 6. Wiek
to stan umysłu… DZIECIŃSTWO, MŁODOŚĆ, DOROSŁOŚĆ, STAROŚĆ
– kognitywna struktura pojęć
236
6.1. DZIECIŃSTWO, MŁODOŚĆ, DOROSŁOŚĆ, STAROŚĆ – wyobrażenia
bazowe 236
6.2. DZIECIŃSTWO, MŁODOŚĆ, DOROSŁOŚĆ, STAROŚĆ ‒ warianty
wyobrażeniowe . 248
6.2.1. Męski punk t widzenia 248
6.2.2. Tradycyjny ludowy vs. inteligencki punkt widzenia 251
6.2.3. Młodzieńczy vs. starczy wariant wyobrażeniowy 255
Literatura 258
Summary 284
298
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|